34 خدا نزدیک شکسته دلان است

ترجمه قدیمی گویا

ترجمه قدیمی کتاب مزامیر

 



خدا نزديك‌ شكسته‌دلان‌ است‌
مزمور داود وقتي‌ كه‌ منش‌ خود را به‌ حضور اَبِيمَلَك‌ تغيير داد و از حضور او بيرون‌ رانده‌ شده‌، برفت‌
خداوند را در هر وقت‌ متبارك‌ خواهم‌گفت‌. تسبيح‌ او دائماً بر زبان‌ من‌ خواهد بود. 2 جان‌ من‌ در خداوند فخر خواهد كرد. مسكينان‌ شنيده‌، شادي‌ خواهند نمود. 3 خداوند را با من‌ تكبير نماييد. نام‌ او را با يكديگر برافرازيم‌. 4 چون‌ خداوند را طلبيدم‌، مرا مستجاب‌ فرمود و مرا از جميع‌ ترسهايم‌ خلاصي‌ بخشيد. 5 بسوي‌ او نظر كردند و منور گرديدند و رويهاي‌ ايشان‌ خجل‌ نشد. 6 اين‌ مسكين‌ فرياد كرد و خداوند او را شنيد و او را از تماميِ تنگيهايش‌ رهايي‌ بخشيد. 7 فرشتة‌ خداوند گرداگرد ترسندگان‌ او است‌؛ اردو زده‌، ايشان‌ را مي‌رهاند.
8 بچشيد و ببينيد كه‌ خداوند نيكو است‌. خوشابحال‌ شخصي‌ كه‌ بدو توكّل‌ مي‌دارد. 9 اي‌ مقدّسانِ خداوند از او بترسيد زيرا كه‌ ترسندگان‌ او را هيچ‌ كمي‌ نيست‌. 10 شيربچگان‌ بي‌نوا شده‌، گرسنگي‌ مي‌كشند و امّا طالبان‌ خداوند را به‌ هيچ‌ چيز نيكو كمي‌ نخواهد شد. 11 اي‌ اطفال‌ بياييد مرا بشنويد و ترس‌ خداوند را به‌ شما خواهم‌ آموخت‌. 12 كيست‌ آن‌ شخصي‌ كه‌ آرزومند حيات‌ است‌ و طول‌ ايام‌ را دوست‌ مي‌دارد تا نيكويي‌ را ببيند؟ 13 زبانت‌ را از بدي‌ نگاه‌ دار و لبهايت‌ را از سخنان‌ حيله‌آميز؛ 14 از بدي‌ اجتناب‌ نما و نيكويي‌ بكن‌؛ صلح‌ را طلب‌ نما و در پي‌ آن‌ بكوش‌.
15 چشمان‌ خداوند بسوي‌ صالحان‌ است‌ و گوشهاي‌ وي‌ بسوي‌ فرياد ايشان‌. 16 روي‌ خداوند بسوي‌ بدكاران‌ است‌ تا ذكر ايشان‌ را از زمين‌ منقطع‌ سازد. 17 چون‌ (صالحان‌) فرياد برآوردند، خداوند ايشان‌ را شنيد و ايشان‌ را از همه‌ تنگيهاي‌ ايشان‌ رهايي‌ بخشيد.
18 خداوند نزديك‌ شكسته‌دلان‌ است‌ و روح‌ كوفتگان‌ را نجات‌ خواهد داد. 19 زحمات‌ مرد صالح‌ بسيار است‌، امّا خداوند او را از همة‌ آنها خواهد رهانيد. 20 همه‌ استخوانهاي‌ ايشان‌ را نگاه‌ مي‌دارد، كه‌ يكي‌ از آنها شكسته‌ نخواهد شد. 21 شرير را شرارت‌ هلاك‌ خواهد كرد و از دشمنان‌ مرد صالح‌ مؤآخذه‌ خواهد شد. 22 خداوند جان‌ بندگان‌ خود را فديه‌ خواهد داد و از آناني‌ كه‌ بر وي‌ توكّل‌ دارند مؤآخذه‌ نخواهد شد.


ترجمه تفسيری

 


در ستايش‌ نيكويي‌ خداوند
در هر زماني‌ خداوند را ستايش‌ خواهم‌ كرد؛ شكر و سپاس‌ او پيوسته‌ بر زبانم‌ جاري‌ خواهد بود. 2 جان‌ من‌ به‌ وجود خداوند فخر مي‌كند؛ اشخاص‌ فروتن‌ و افتاده‌ اين‌ را خواهند شنيد و خوشحال‌ خواهند شد. 3 بياييد با من‌ عظمت‌ خداوند را اعلام‌ كنيد؛ بياييد با هم‌ نام‌ او را ستايش‌ كنيم‌!
4 خداوند را به‌ كمك‌ طلبيدم‌ و او مرا اجابت‌ فرمود و مرا از همه‌ ترسهايم‌ رها ساخت‌. 5 مظلومان‌ بسوي‌ او نظر كردند و خوشحال‌ شدند؛ آنها هرگزسرافكنده‌ نخواهند شد. 6 اين‌ حقير فرياد برآورد و خداوند صداي‌ او را شنيد و او را از همه‌ مشكلاتش‌ رهانيد. 7 فرشته‌ خداوند دور آناني‌ كه‌ از خداوند مي‌ترسند و او را گرامي‌ مي‌دارند حلقه‌ مي‌زند و ايشان‌ را از خطر مي‌رهاند.
8 بياييد امتحان‌ كنيد و ببينيد كه‌ خداوند نيكوست‌! خوشابحال‌ كساني‌ كه‌ به‌ او پناه‌ مي‌برند! 9 اي‌ همه‌ عزيزان‌ خداوند، او را گرامي‌ بداريد؛ زيرا كساني‌ كه‌ ترس‌ و احترام‌ او را در دل‌ دارند هرگز محتاج‌ و درمانده‌ نخواهند شد. 10 شيرها نيز گرسنگي‌ مي‌كشند، اما طالبان‌ خداوند از هيچ‌ نعمتي‌ بي‌بهره‌ نيستند.
11 اي‌ جوانان‌، بياييد تا به‌ شما درس‌ خداترسي‌ ياد بدهم‌. به‌ من‌ گوش‌ كنيد! 12 آيا مي‌خواهيد زندگي‌ خوب‌ و عمر طولاني‌ داشته‌ باشيد؟ 13 پس‌، زبانتان‌ را از بدي‌ و دروغ‌ حفظ‌ كنيد. 14 بلي‌، از بدي‌ دوري‌ كنيد و نيكويي‌ و آرامش‌ را پيشه‌ خود سازيد.
15 خداوند از نيكوكاران‌ مراقبت‌ مي‌كند و به‌ فرياد ايشان‌ گوش‌ مي‌دهد. 16 اما او برضد بدكاران‌ است‌ و سرانجام‌، اثر آنها را از روي‌ زمين‌ محو خواهد ساخت‌. 17 نيكان‌ فرياد برآوردند و خداوند صداي‌ ايشان‌ را شنيد و آنها را از تمام‌ سختيهايشان‌ رهانيد. 18 خداوند نزديك‌ دل‌شكستگان‌ است‌؛ او آناني‌ را كه‌ اميد خود را از دست‌ داده‌اند، نجات‌ مي‌بخشد.

19 مشكلات‌ انسانِ خوب‌ زياد است‌، اما خداوند او را از همه‌ مشكلاتش‌ مي‌رهاند. 20 خداوند تمام‌ استخوانهاي‌ او را حفظ‌ مي‌كند و نمي‌گذارد حتي‌ يكي‌ از آنها شكسته‌ شود. 21 شرارت‌ آدم‌ شرور او را خواهد كشت‌؛ كساني‌ كه‌ از نيكان‌ نفرت‌ دارند، محكوم‌ و مجازات‌ خواهند شد. 22 خداوند جان‌ خدمتگزاران‌ خود را نجات‌ مي‌دهد؛ كساني‌ كه‌ به‌ او پناه‌ مي‌برند، محكوم‌ و مجازات‌ نخواهند شد.

راهنما



مزمور 34 . شكرگزاري‌ داود بجهت‌ رهايي‌

داود در تمام‌ مشكلاتي‌ كه‌ رخ‌ مي‌داد مستقيماً در دعا به‌ حضور خداوند مي‌شتافت‌. و در همة‌ مواردي‌ كه‌ خداوند او را اجابت‌ مي‌كرد بي‌درنگ‌ خدا را حمد و ستايش‌ مي‌كرد. چنين‌ «زندگي‌ در خداوند» موهبت‌ باشكوهي‌ است‌ و خداوند را خشنود مي‌سازد. شخصي‌ گفته‌ «خدا را براي‌ نور آفتاب‌ شكر كنيد و او نور مهتاب‌ را به‌ شما عطا خواهد كرد. ايضاً خدا را براي‌ نور مهتاب‌ شكر كنيد و او نور آفتاب‌ را به‌ شما خواهد داد. خدا را براي‌ روشنايي‌ شكر كنيد و او بزودي‌ شما را به‌ جايي‌ خواهد برد كه‌ او خودش‌ نور آنجاست‌.»

 

  • مطالعه 1527 مرتبه
  • آخرین تغییرات در %ق ظ, %13 %522 %1394 %11:%بهمن