83 دعا برای شکست دشمنان

ترجمه قدیمی گویا

ترجمه قدیمی کتاب مزامیر

 



دعا براي‌ شكست‌ دشمنان‌
سرود و مزمور آساف‌
اي‌ خدا تو را خاموشي‌ نباشد! اي‌ خدا ساكت‌ مباش‌ و ميارام‌! 2 زيرا اينك‌ دشمنانت‌ شورش‌ مي‌كنند و آناني‌ كه‌ از تو نفرت‌ دارند، سر خود را برافراشته‌اند. 3 بر قوم‌ تو مكايد مي‌انديشند وبر پناه‌آوردگان‌ تو مشورت‌ مي‌كنند. 4 و مي‌گويند: «بياييد ايشان‌ را هلاك‌ كنيم‌ تا قومي‌ نباشند و نام‌ اسرائيل‌ ديگر مذكور نشود.»
5 زيرا به‌ يك‌ دل‌ با هم‌ مشورت‌ مي‌كنند و بر ضد تو عهد بسته‌اند. 6 خيمه‌هاي‌ اَدُوم‌ و اسماعيليان‌ و موآب‌ و هاجريان‌. 7 جَبال‌ و عَمّون‌ و عَماليق‌ و فَلَسْطين‌ با ساكنان‌ صور. 8 آشور نيز با ايشان‌ متفق‌ شدند و بازويي‌ براي‌ بني‌لوط‌ گرديدند، سلاه‌.
9 بديشان‌ عمل‌ نما چنانكه‌ به‌ مديان‌ كردي‌، چنانكه‌ به‌ سيسرا و يابين‌ در وادي‌ قيشون‌، 10 كه‌ در عَينْدوُر هلاك‌ شدند و سرگين‌ براي‌ زمين‌گرديدند. 11 سرورانِ ايشان‌ را مثل‌ غُراب‌ و ذِئب‌ گردان‌ و جميع‌ امراي‌ ايشان‌ را مثل‌ ذَبَحْ و صَلْمُنّاع‌، 12 كه‌ مي‌گفتند: «مساكن‌ خدا را براي‌ خويشتن‌ تصرف‌ نماييم‌.»
13 اي‌ خداي‌ من‌، ايشان‌ را چون‌ غبارِ گردباد بساز و مانند كاه‌ پيش‌ روي‌ باد. 14 مثل‌ آتشي‌ كه‌ جنگل‌ را مي‌سوزاند و مثل‌ شعله‌اي‌ كه‌ كوهها را مشتعل‌ مي‌سازد. 15 همچنان‌ ايشان‌ را به‌ تند باد خود بران‌ و به‌ طوفان‌ خويش‌ ايشان‌ را آشفته‌ گردان‌. 16 رويهاي‌ ايشان‌ را به‌ ذلت‌ پر كن‌ تا نام‌ تو را اي‌ خداوند بطلبند. 17 خجل‌ و پريشان‌ بشوند تا ابدالا´باد و شرمنده‌ و هلاك‌ گردند. 18 و بدانند تو كه‌ اسمت‌ يهوه‌ مي‌باشد، به‌ تنها بر تماميِ زمين‌ متعال‌ هستي‌.


ترجمه تفسيری

 


دعا براي‌ شكست‌ دشمنان‌ اسرائيل‌
اي‌ خدا، ساكت‌ منشين‌! هنگامي‌ كه‌ دعا مي‌كنيم‌، خموش‌ و آرام‌ مباش‌! برخيز و ما را نجات‌ ده‌! 2 ببين‌ چگونه‌ دشمنانت‌ شورش‌ مي‌كنند و آناني‌ كه‌ از تو نفرت‌ دارند به‌ مخالفت‌ و دشمني‌ بر خاسته‌اند. 3 آنها بر ضد قوم‌ خاص‌ تو نقشه‌هاي‌ پليد مي‌كشند و براي‌ كساني‌ كه‌ به‌ تو پناه‌ آورده‌اند، توطئه‌ مي‌چينند. 4 مي‌گويند: «بياييد قوم‌ اسرائيل‌ را نابود كنيم‌ تا نامش‌ براي‌ هميشه‌ محو شود.»
5 همه‌ دشمنان‌ با نقشه‌ نابودي‌ ما موافقت‌ نموده‌اند و بر ضد تو همدست‌ شده‌اند: 6 ادوميان‌، اسماعيليان‌، موآبيان‌، هاجريان‌، 7 مردمان‌ سرزمينهاي‌ جبال‌، عمون‌، عماليق‌، فلسطين‌ و صور. 8 آشور نيز با آنها متحد شده‌ و از عمون‌ و موآب‌ كه‌ از نسل‌ لوط‌ هستند حمايت‌ مي‌كند.
9 خداوندا، همان‌ بلايي‌ را كه‌ در دره‌ قيشون‌ بر سر مديان‌ و سيسرا و يابين‌ آوردي‌، بر سر اين‌ دشمنان‌ نيز بياور. 10 همانگونه‌ كه‌ مخالفان‌ ما را در «عين‌ دور» از بين‌ بردي‌ و جنازه‌هايشان‌ در روي‌ زمين‌ ماند و كود زمين‌ شد، اين‌ دشمنان‌ متحد را نيز نابود كن‌. 11 فرماندهان‌ اين‌ دشمنان‌ را به‌ سرنوشت‌ غراب‌ و ذئب‌دچار ساز. همه‌ بزرگان‌ آنان‌ را مانند ذبح‌ و صلمونع‌ هلاك‌ ساز 12 همان‌ كساني‌ كه‌ قصد داشتند ملك‌ خدا را تصاحب‌ كنند.

13 اي‌ خدا، دشمنان‌ ما را همچون‌ كاه‌ و غبار در برابر باد، پراكنده‌ ساز. 14 چنانكه‌ آتش‌ در جنگل‌ و در كوهستان‌ افروخته‌ مي‌شود و همه‌ چيز را مي‌سوزاند، 15 همچنان‌، اي‌ خدا، آنها را با تندباد غضب‌ خود بران‌ و با طوفان‌ خشم‌ خويش‌ آنها را آشفته‌ و پريشان‌ كن‌. 16 آنها را چنان‌ مغبون‌ كن‌ كه‌ به‌ تو التماس‌ كنند. 17 آنها را در انجام‌ نقشه‌هايشان‌ با شكست‌ مواجه‌ ساز. بگذار در ننگ‌ و رسوايي‌ جان‌ بسپارند 18 و بدانند كه‌ تنها تو خداي‌ متعال‌ هستي‌ و در سراسر جهان‌ حكومت‌ مي‌كني‌.

راهنما



مزمور 83 . دعايي‌ به‌ جهت‌ رهايي‌

اين‌ مزمور دعايي‌ است‌ براي‌ نجات‌ از توطئة‌ ائتلاف‌ امت‌هايي‌ چون‌: ادوميان‌، عرب‌ها، موآبيان‌، عمونيان‌، عماليقيان‌، فلسطينيان‌ و غيره‌.

 

  • مطالعه 1092 مرتبه
  • آخرین تغییرات در %ق ظ, %13 %539 %1394 %11:%بهمن