3 سختی زمانهای آخر؛ وصایای پولس

ترجمه شریف گویا

ترجمه شریف دوم تیموتاوس


ایام آخر


1. این را یقین بدان که در ایام آخر روزگار سختی خواهد بود
2. زیرا آدمیان ، خودخواه و پول پرست و لافزن و مغرور و توهین کننده و نسبت به والدین نافرمان و ناسپاس و نا پاک
3. و بی عاطفه و بی رحم و افترازن و ناپرهیزکار ، درنده خو ، متنفر از نیکی ،
4. خیانتکار ، لاقید و خودپسند خواهند بود و عیاشی را بیش از خدا دوست خواهند داشت.
5. ظاهراً خدا پرستند ، ولی واقعیت آن را انکار می نمایند. از این اشخاص دوری کن ،
6. زیرا بعضی از آنها به خانه ها راه می یابند و زنان سبک مغز را که زیر بار گناه شانه خم کرده اند و دستخوش تمایلات گوناگون هستند به چنگ می آورند.
7. این زنان دائماً در پی اطلاعات تازه هستند ، ولی هیچ وقت نمی توانند حقیقت را درک کنند.
8. همانطور که « ینیس » و « یمبریس » با موسی مخالفت کردند ، این اشخاص نیز با حقیقت مخالفند. افکارشان فاسد شده و در ایمان مردود هستند ،
9. اما پیشرفت آنان بیش از این نخواهد بود ، زیرا حماقت آنها بر همه آشکار خواهد شد ، درست همانطوری که حماقت « ینیس » و « یمبریس » معلوم گردید.

آخرین دستورها

10. اما تو ، از تعلیم و رفتار و هدف من در زندگی آگاه هستی و ایمان ، بردباری ، محبت و پایداری مرا دیده
11. و هم چنین رنج و آزاری را که در « انطاکیه » و « ایقونیه » و « لیستره » دیدم مشاهده کردی و می دانی چه آزارهائی به من رسید و چگونه خداوند مرا از همهً اینها رهائی بخشید.
12. آری ، همهً کسانی که مایلند در اتحاد با مسیح عیسی زندگانی خداپسندانه ای داشته باشند رنج و آزار خواهند دید ،
13. اما مردمان شریر و شیاد از بد بدتر خواهند شد ، آنها دیگران را فریب می دهند و خود نیز فریب می خورند.
14. و اما تو ، به آنچه آموخته ای و به آن اطمینان داری وفادار باش زیرا می دانی از چه کسانی آنرا آموختی
15. و از کودکی با کتاب مقدس که قادر است به تو حکمت ببخشد تا به وسیله ایمان به مسیح عیسی نجات یابی آشنا بوده ای.
16. تمام کتاب مقدس از الهام خداست و برای تعلیم حقیقت ، سرزنش خطا ، اصلاح معایب و پرورش ما در نیکی مطلق مفید است تا مرد خدا برای هر کار نیکو کاملا آماده و مجهز باشد.
ترجمه قدیمی(دوم تیموتاوس)


سختي‌ زمانهاي‌ آخر
امّا اين‌ را بدان‌ كه‌ در ايّام‌ آخر زمانهاي‌سخت‌ پديد خواهد آمد، 2 زيرا كه‌ مردمان‌، خودپرست‌ خواهند بود و طمّاع‌ و لاف‌زن‌ و متكبّر و بدگو و نامطيعِ والدين‌ و ناسپاس‌ و ناپاك‌ 3 و بي‌الفت‌ و كينه‌دل‌ و غيبت‌گو و ناپرهيز و بي‌مروّت‌ و متنفّر از نيكويي‌ 4 و خيانت‌كار و تندمزاج‌ و مغرور كه‌ عشرت‌ را بيشتر از خدا دوست‌ مي‌دارند؛ 5 كه‌ صورت‌ دينداري‌ دارند، ليكن‌ قوّت‌ آن‌ را انكار مي‌كنند. از ايشان‌ اعراض‌ نما. 6 زيرا كه‌ از اينها هستند آناني‌ كه‌ به‌ حيله‌ داخل‌ خانه‌ها گشته‌، زنان‌ كم‌عقل‌ را اسير مي‌كنند كه‌ بار گناهان‌ را مي‌كشند و به‌ انواع‌ شهوات‌ ربوده‌ مي‌شوند. 7 و دائماً تعليم‌ مي‌گيرند، لكن‌ هرگز به‌ معرفت‌ راستي‌ نمي‌توانند رسيد. 8 و همچنان‌كه‌ يَنِّيس‌ و يَمْبريس‌ با موسي‌ مقاومت‌ كردند، ايشان‌ نيز با راستي‌ مقاومت‌ مي‌كنند كه‌ مردم‌ فاسدالعقل‌ و مردود از ايمانند. 9 ليكن‌ بيشتر ترقّي‌ نخواهند كرد زيرا كه‌ حماقت‌ ايشان‌ بر جميع‌ مردم‌ واضح‌ خواهد شد، چنانكه‌ حماقت‌ آنها نيز شد.
وصاياي‌ پولس‌
10 ليكن‌ تو تعليم‌ و سيرت‌ و قصد و ايمان‌ و حلم‌ و محبّت‌ و صبر مرا پيروي‌ نمودي‌، 11 و زحمات‌ و آلامِ مرا مثل‌ آنهايي‌ كه‌ در انطاكيه‌ و ايقونيه‌ و لِسْتَرَه‌ بر من‌ واقع‌ شد، چگونه‌ زحمات‌ را تحمّل‌ مي‌نمودم‌ و خداوند مرا از همه‌ رهايي‌ داد. 12 و همه‌ كساني‌ كه‌ مي‌خواهند در مسيح‌ عيسي‌ به‌ دينداري‌ زيست‌ كنند، زحمت‌ خواهند كشيد. 13 ليكن‌ مردمان‌ شرير و دغاباز در بدي‌ ترقّي‌خواهند كرد كه‌ فريبنده‌ و فريب‌ خورده‌ مي‌باشند. 14 امّا تو در آنچه‌ آموختي‌ و ايمان‌ آوردي‌ قايم‌ باش‌ چونكه‌ مي‌داني‌ از چه‌ كسان‌ تعليم‌ يافتي‌، 15 و اينكه‌ از طفوليّت‌ كتب‌ مقدّسه‌ را دانسته‌اي‌ كه‌ مي‌تواند تو را حكمت‌ آموزد براي‌ نجات‌ بوسيله‌ ايماني‌ كه‌ بر مسيح‌ عيسي‌ است‌. 16 تمامي‌ كتب‌ از الهام‌ خداست‌ و بجهت‌ تعليم‌ و تنبيه‌ و اصلاح‌ و تربيت‌ در عدالت‌ مفيد است‌، 17 تا مرد خدا كامل‌ و بجهت‌ هر عمل‌ نيكو آراسته‌ بشود.
ترجمه تفسیری

وضع مردم در زمانهاي آخر
اين را نيز بايد بدانـي كه در زمانهاي آخـر، مسيحي بودن بسيار دشوار خواهد بود 2 زيرا مردم ، خودپرست ، پول دوست ، مغرور و متكبر خواهند بود؛ و خدا رامسخره كرده ، نسبت به والدين نامطيع و ناسپاس خواهند شد و دست به هر عمل زشتي خواهند زد. 3 مردم ، سنگدل و بي رحم ، تهمت زن ، ناپرهيزگار، خشن و متنفر از خوبي خواهند بود، و كساني را كه مي خواهند زندگي پاكي داشته باشند، به باد تمسخر خواهند گرفت ؛ 4 در آن زمان ، خيانت در دوستي امري عادي بنظر خواهد آمد؛ انسانها خودرأي ، تندخو و مغرور خواهند بود، و عيش و عشرت را بيشتر از خدا دوست خواهند داشت ؛ 5 به ظاهر افرادي مؤمن ، اما در باطن بي ايمان خواهند بود. فريب اينگونه اشخاص خوش ظاهر را نخور.
6 اينگونه افراد هستند كه با هزاران نيرنگ به خانه هاي مردم راه پيدا مي كنند و با زنان كم عقل كه گذشته گناه آلودي داشته اند، طرح دوستي مي ريزند و تعاليم غلط خود را به خورد ايشان مي دهند. 7 اين قبيل زنان همواره كساني را كه تعاليم جديدي مي آورند، پيروي مي كنند، اما هرگز به شناخت حقيقت دست نمي يابند. 8 همانگونه كه «ينيس » و «يمبريس » با موسي مخالفت مي كردند، اين معلمين نيز با حقيقت و راستي مخالفت مي كنند؛ ايشان افكاري آلوده و فاسد دارند و از ايمان برگشته اند. 9 اما وضع هميشه اينطور نخواهد ماند، و يك روز گمراهي و ناداني شان بر همه آشكار خواهد گرديد، چنانكه ناداني ينيس و يمبريس آشكار شد.

نصايح پولس به تيموتائوس
10 اما تو خود مي داني كه من از اين قبيل افراد نيستم . تو از اعتقادات ، شيوه زندگي و هدف من مطلع هستي . از ايماني كه به مسيح دارم و زحماتي كه كشيده ام باخبري ؛ مي داني كه چه محبتي نسبت به تو دارم ؛ از صبر و تحمل من ، 11 و زحمات و رنجهايي كه در راه اعلام پيغام انجيل كشيدم آگاهي ؛ و به ياد داري كه در «انطاكيه »، «قـونيه » و «لستره » با چه مصائبي مواجه شدم . اما خداوند مرا از همه اين خطرات نجات داد. 12 در واقع ، همه آناني كه مي خواهند مطابق اراده خدا زندگي كنند، از دشمنان مسيح رنج و آزار خواهند ديد. 13 اما افراد نادرست و علماي دروغين ، روزبه روز بدتر شده ، بسياري رافريب خواهند داد و خود نيز فريب شيطان را خواهنـد خورد.
14 اما تو بايد به آنچه آموختي ، ايمان راسخ داشته باشي . تو به صحت و درستي آنها اطمينان داري زيرا مي داني كه آنها را از افراد قابل اعتمادي همچون من آموخته اي ؛ 15 خودت نيز از كودكي كتاب مقدس را فرا گرفته اي . اين كتاب به تو حكمت بخشيده تا بداني كه دست يافتن به نجات ، از راه ايمان به عيسي مسيح امكان پذير است . 16 در واقع تمام قسمت هاي كتاب مقدس را خدا الهام فرموده است . از اين جهت ، براي ما بسيار مفيد مي باشد، زيرا كارهاي راست را به ما مي آموزد، اعمال نادرست را مورد سرزنش قرار مي دهد و اصلاح مي كند، و ما را بسوي زندگي خداپسندانه هدايت مي نمايد. 17 خدا بوسيله كلامش ما را از هر جهت آماده و مجهز مي سازد تا به همه نيكي نماييم .

راهنما

دوم‌ تيموتائوس‌ 3 . اوقات‌ سخت‌
ارتداد قريب‌ الوقوع‌ (1 - 14). يكي‌ از بارهاي‌ سنگين‌ عهد جديد، تلاش‌ بي‌وقفة‌ انسان‌ در جهت‌ واژگون‌ سازي‌ انجيل‌ و بي‌ثمر كردن‌ عمل‌ مسيح‌ بوده‌ است‌. اين‌ موضوع‌، بارها در طول‌ عهد جديد تكرار شده‌ است‌ (متي‌ 7 : 15 - 23 ؛ دوم‌ تسالونيكيان‌ 2 ؛ اول‌ تيموتائوس‌ 4 ؛ دوم‌ پطرس‌ 2 ؛ يهودا؛ مكاشفه‌ 17). تصوير وحشتناك‌ (2 - 5). نشاندهندة‌ وضع‌ مردم‌ است‌ در روزهاي‌ آخر. «ينيس‌ و يمبريس‌» (8). بر طبق‌ روايات‌، نام‌ جادوگران‌ فرعون‌ مي‌باشند (خروج‌ 7 : 11 - 22). «لستره‌» (11) مكاني‌ بود كه‌ پولس‌ را در آنجا سنگسار كردند. تيموتائوس‌ نيز اهل‌ لستره‌ بود و احتمالاً سنگسار شدن‌ پولس‌ را بچشم‌ ديد. «همه‌ ... زحمت‌ خواهند كشيد» (12). اين‌ مورد بارها ذكر شده‌ است‌ (متي‌ 10:5-12؛ يوحنا 15 : 20 ؛ اعمال‌ 14 : 22 ؛ اول‌ تسالونيكيان‌ 3 : 4). بنابراين‌ هنگاميكه‌ زحمات‌ سراغ‌ ما بيايند، براي‌ آنها آماده‌ خواهيم‌ شد.
كلام‌ خدا (14 - 17)، بهترين‌ وسيله‌ براي‌ مقابله‌ با ارتداد و سقوط‌ كليسا است‌. هنگاميكه‌ كليساي‌ روم‌ كلام‌ خدا را كنار گذاشت‌، سالهاي‌ تاريكي‌ را تجربه‌ نمود. كليساي‌ پروتستان‌ كلام‌ خدا را دوباره‌ كشف‌ نمود. اما با اينهمه‌، هم‌ اكنون‌ دوباره‌ نسبت‌ به‌ آن‌ غفلت‌ مي‌ورزد. روحية‌ بي‌تفاوتي‌ و ندادن‌ اهميت‌ به‌ كلام‌ خدا، امروزه‌ در كليساها شايع‌ است‌ و اين‌ امر بسيار وحشتناك‌ است‌. بسياري‌ از رهبران‌ كليسايي‌ امروز نه‌ تنها اصول‌ كلام‌ خدا را كنار مي‌گذارند بلكه‌ با افتخار به‌ تفكر علمي‌، به‌ اسم‌ علوم‌ مدرن‌، به‌ هر وسيله‌اي‌ كه‌ زمينه‌اي‌ عقل‌ گرايانه‌ داشته‌ باشد، متوسل‌ مي‌شوند و بدين‌ ترتيب‌ ريشه‌هاي‌ الهي‌ كلام‌ خدا را بتدريج‌ از ميان‌ برمي‌دارند، چرا كه‌ اين‌ اصول‌ را مجموعه‌اي‌ سرهم‌ بندي‌ شده‌ از تفكرات‌ يهودي‌ مي‌دانند.
  • مطالعه 1504 مرتبه
  • آخرین تغییرات در %ق ظ, %06 %445 %1394 %09:%بهمن