4 نصایح روحانی

ترجمه شریف گویا

ترجمه شریف کولسیان


1. ای اربابان ، با غلامان خود عادلانه و منصفانه رفتار کنید ، زیرا می دانید که شما هم در آسمان یک ارباب دارید.


دستورها
2. همیشه با حواس جمع و شکرگزاری دعا کنید.
3. برای ما نیز دعا کنید که خدا برای اعلام پیام خود ، فرصت مناسبی به ما بدهد تا آن حقایقی را که در بارۀ مسیح پوشیده بود اعلام کنیم ( بسبب این است که من اکنون در زندان هستم.)
4. و دعا کنید تا آنطوریکه وظیفه من است این سر را آشکار سازم .
5. در مناسبات خود با افراد غیر مسیحی رفتار عاقلانه داشته باشید. از فرصتهائی که اکنون در دسترس شماست حداکثر استفاده را بکنید.
6. گفتار شما پیوسته جالب و ملیح باشد و یاد بگیرید که چگونه به هر کس پاسخ مناسبی بدهید

خاتمه

7. « تیخیکس » شما را از وضع من مطلع خواهد ساخت . او برادر عزیز و خادم وفادار است و با من در کار خداوند مثل یک غلام خدمت میکند.
8. او را باین منظور پیش شما میفرستم تا از احوال ما باخبر شوید و تا خاطر شما را آسوده کند.
9. « اونیسیموس » که برادر محبوب وفادار و یکی از خودتان می باشد همراه اوست . این دو شما را از همۀ اموری که اینجا در جریان است آگاه خواهند ساخت.
10. « اریسترخس » که با من در زندان است و همچنین « مرقس » پسر عموی برنابا به شما سلام می رسانند. ( درباره مرقس قبلا دستوارتی داده بودم که چنانچه پیش شما بیاید او را با گرمی بپذیرید.)
11. و « یسوع » ملقب به « یستوس » سلام می رساند. از مسیحیان یهودی نژاد فقط این چند نفر هستند که برای پیشرفت پادشاهی خدا با من همکاری می کنند و باعث دلگرمی من شده اند.
12. « اپفراس » که یکی از افراد شما و غلام مسیح عیسی است سلام می رساند. او همیشه با جدیت برای شما دعا می کند و از خدا می خواهد که استوار و بالغ و کاملا خاطر جمع باشید تا بتوانید ارادۀ خدا را کاملا اطاعت کنید
13. زیرا من شاهد هستم که او بخاطر شما و ایماندارن « لاودیکیه » و «هیراپولس » زحمت زیادی کشیده است .
14. « لوقا » پزشک محبوب و « دیماس » به شما سلام می رسانند.
15. به برادران در « لاودکیه » و به « بانو نیمفاس » و کلیسا که در خانۀ او تشکیل میشود سلام مرا برسانید.
16. پس از این که نامه را خواندید طوری ترتیب بدهید که برای کلیسای لاودکیه نیز خوانده شود وشما هم نامه ای را که به کلیسای لاودیکیه نوشتم بخوانید.
17. به « ارخیپس » بگوئید : « مواظب باش که آن مأموریتی را که در خدمت خداوند به عهده تو گذاشته شده است انجام دهی .»
18. من پولس با خط خودم درود می فرستم . فراموش نکنید که من هنوز در زندان هستم. فیض خدا با شما باد . آمین .
ترجمه قدیمی(کولسیان)


اي‌ آقايان‌، با غلامان‌ خود عدل‌ و انصاف‌ را بجا آريد، چونكه‌ مي‌دانيد شما را نيز آقايي‌ هست‌ در آسمان‌.
نصايح‌ روحاني‌
2 در دعا مواظب‌ باشيد و در آن‌ با شكرگزاري‌ بيدار باشيد. 3 و درباره‌ ما نيز دعا كنيد كه‌ خدا درِكلام‌ را به‌ روي‌ ما بگشايد تا سرّ مسيح‌ را كه‌ بجهت‌ آن‌ در قيد هم‌ افتاده‌ام‌ بگويم‌، 4 و آن‌ را بطوري‌ كه‌ مي‌بايد تكلّم‌ كنم‌ و مبيّن‌ سازم‌. 5 زمان‌ را دريافته‌، پيش‌ اهل‌ خارج‌ به‌ حكمت‌ رفتار كنيد. 6 گفتگوي‌ شما هميشه‌ با فيض‌ باشد و اصلاح‌ شده‌ به‌ نمك‌، تا بدانيد هركس‌ را چگونه‌ جواب‌ بايد داد.
تحيات
‌7 تيخيكُس‌، برادر عزيز و خادم‌ امين‌ و همخدمت‌ من‌ در خداوند، از همه‌ احوال‌ من‌ شما را خواهد آگاهانيد، 8 كه‌ او را به‌ همين‌ جهت‌ نزد شما فرستادم‌ تا از حالات‌ شما آگاه‌ شود و دلهاي‌ شما را تسلّي‌ دهد، 9 با اُنيسيمُس‌، برادرِ امين‌ و حبيب‌ كه‌ از خود شماست‌، شما را از همه‌ گزارش‌ اينجا آگاه‌ خواهند ساخت‌. 10 اَرِسْتَرْخُس‌ همزندان‌ من‌ شما را سلام‌ مي‌رساند، و مرقس‌ عموزاده‌ برنابا كه‌ درباره‌ او حكم‌ يافته‌ايد، هرگاه‌ نزد شما آيد او را بپذيريد، 11 و يَسُوع‌، ملقّب‌ به‌ يُسْطُس‌ كه‌ ايشان‌ تنها از اهل‌ ختنه‌ براي‌ ملكوت‌ خدا همخدمت‌ شده‌، باعث‌ تسلّي‌ من‌ گرديدند. 12 اِپَفْراس‌ به‌ شما سلام‌ مي‌رساند كه‌ يكي‌ از شما و غلام‌ مسيح‌ است‌ و پيوسته‌ براي‌ شما در دعاهاي‌ خود جدّ و جهد مي‌كند تا در تمامي‌ اراده‌ خدا كامل‌ و متيقّن‌ شويد. 13 و براي‌ او گواهي‌ مي‌دهم‌ كه‌ درباره‌ شما و اهل‌ لاوُدكيه‌ و اهل‌ هيراپولِس‌ بسيار محنت‌ مي‌كشد. 14 و لوقاي‌ طبيبِ حبيب‌ و ديماس‌ به‌ شما سلام‌ مي‌رسانند.15 برادرانِ در لاَوُدِكيه‌ و نِيمْفاس‌ و كليسايي‌ را كه‌ در خانه‌ ايشان‌ است‌ سلام‌ رسانيد.
16 و چون‌ اين‌ رساله‌ براي‌ شما خوانده‌ شد، مقرّر داريد كه‌ در كليساي‌ لاودكيان‌ نيز خوانده‌ شود و رساله‌ از لاودكيه‌ را هم‌ شما بخوانيد. 17 وبه‌ اَرْخِپُّس‌ گوييد: «باخبر باش‌ تا آن‌ خدمتي‌ را كه‌ در خداوند يافته‌اي‌، به‌ كمال‌ رساني‌.»
18 تحيّت‌ من‌، پولُس‌، به‌ دست‌ خودم‌. زنجيرهاي‌ مرا بخاطر داريد. فيض‌ با شما باد. آمين‌.



ترجمه تفسیری

شما اربابان نيز بايد با عدل و انصاف با غلامان خود رفتار كنيد. فراموش نكنيد كه خود شما نيز در آسمان ارباب داريد كه هميشه ناظر بر رفتار شماست .

چند پند روحاني
2 در دعا، جديت و پشتكار را فراموش نكنيد.هميشه در حال دعا و راز و نياز با خدا باشيد. منتظر جواب دعاهايتان بمانيد و فراموش نكنيد كه وقتي دعايتان مستجاب شد، از خدا تشكر كنيد. 3 به خاطر بسپاريد كه براي ما هم دعا كنيد كه خدا فرصتهاي مناسبي ايجاد كند تا پيغام انجيل مسيح را به همه اعلام كنيم ؛ در واقع ، به علت موعظه انجيل است كه در اينجا زنداني هستم . 4 دعا كنيد كه جرأت كافي داشته باشم تا اين پيغام را آزادانه و تمام و كمال بيان نمايم .
5 از هر فرصت نهايت استفاده را بكنيد تا پيغام انجيل را به ديگران برسانيد، و بدانيد چگونه با كساني كـه هنـوز ايمـان نياورده انـد، عاقلانـه رفتـار نمـاييد. 6 گفتگوي شما معقول و پر از لطف باشد، تا براي هركس پاسخي مناسب داشته باشيد.

خاتمه نامه
7 برادر عزيزمان «تيخيكوس »، شما را از وضع من آگاه خواهد ساخت ؛ او خدمتگزار وفادار مسيح و همخدمت من است . 8 او را مخصوصاً نزد شما مي فرستم تا شما را از احوال ما مطلع سازد و شما را دلگرم و تشويق نمايد. 9 درضمن «اونيسيموس » را نيز همراه او مي فرستم كه برادر عزيز ما و همشهري خود شماست . اين دو برادر، شما را در جريان همه وقايع اينجا خواهند گذاشت .
10 «اَرِستَرخوس » كه با من در زندان است ، و «مرقُس » پسر عموي «برنابا»، به شما سلام مي رسانند.همانگونه كه قبلاً هم سفارش كرده ام ، هرگاه مرقس نزد شما آيد، از او به گرمي پذيرايي كنيد. 11 «يسوع يُستوس » نيز سلام مي رساند. از مسيحيان يهودي نژاد، فقط همين چند نفر در اينجا با من خدا را خدمت مي كنند، و خدا مي داند كه چقدر باعث دلگرمي من شده اند!
12 «اِپافراس »، همشهري ديگر شما و خدمتگزار عيسي مسيح به شما سلام مي رساند. او هميشه با جديت براي شما دعا مي كند تا كامل و استوار شويد و در هر امري اراده و خواست خدا را درك كنيد. 13 من شخصاً شاهد هستم كه او با چه تلاش و كوششي براي شما و همچنين براي مسيحيان اهل «لائوديكيه » و «هيراپوليس » دعا مي كند.
14 «لوقا» پزشك محبوب و همچنين «ديماس » به شما سلام مي رسانند.
15 به برادران ما در «لائوديكيه »، و به «نيمفاس » و مؤمنيني كه در خانه او براي عبادت جمع مي شوند، سلام برسانيد. 16 درضمن ، پس از خواندن اين نامه ، آن را به كليساي لائوديكيه بفرستيد، و نامه اي را هم كه براي ايشان نوشته ام ، بگيريد و بخوانيد. 17 به «ارخيپوس » نيز بگوييد: «در انجام خدمتي كه خداوند به تو سپرده است ، كوشا باش !»
18 اين چند كلمه را نيزبا خط خودم مي نويسم و درود مي فرستم : «مرا در اين زندان فراموش نكنيد! خدا شما را فيض عنايت فرمايد.»

راهنما

كولسيان‌ 4 . مسائل‌ شخصي‌
كليسا معمولاً در خانه‌ها تشكيل‌ مي‌شد. چند تا از افراد اين‌ كليساها نام‌ برده‌ شده‌اند: نيمفاس‌ درلائودكيه‌ (15:4)، فليمون‌ در كولسي‌ (فليمون‌ 2)، قايوس‌ در قرنتس‌ (روميان‌ 16 : 23)، آكيلا و پرسكله‌ در افسس‌ (اول‌ قرنتيان‌ 16 : 19) و سپس‌ در روم‌ (روميان‌ 16 : 5). آنها مجبور بودند هر جا كه‌ امكان‌ داشته‌ باشد، جمع‌ شوند. تا قرن‌ سوم‌ ميلادي‌ هيچ‌ نوع‌ بناي‌ كليسايي‌ وجود نداشت‌. اما با اين‌ وجود، كليسا داراي‌ رشد حيرت‌ آوري‌ بود. كليسا وقتي‌ از تعداد زيادي‌ جماعات‌ كوچك‌ تشكيل‌ شده‌ باشد، بهتر عمل‌ مي‌كند تا اينكه‌ تعداد انگشت‌ شماري‌ جماعات‌ بزرگ‌ داشته‌ باشد.
  • مطالعه 1532 مرتبه
  • آخرین تغییرات در %ق ظ, %06 %410 %1394 %08:%بهمن
مطالب بیشتر از همین گروه 3 اصول زندگی روحانی و روابط مسیحی »