11 آتیه بنی اسرائیل

ترجمه شریف گویا

ترجمه شریف رومیان


رحمت خدا نسبت به اسرائیل


1. پس میپرسم : آیا خدا قوم خود را رد کرده است ؟ بهیچوجه ! خود من اسرائیلی و فرزند ابراهیم و از خاندان بنیامین هستم.
2. خدا قومی را که از ابتدا برگزیده بود رد نکرده است . آیا نمیدانید کتاب مقدس در باره الیاس چه میفرماید ؟ وقتی الیاس علیه اسرائیل بخدا شکایت میکند میگوید:
3. « خداوندا ، پیامبران تو را کشته اند و مذبح های تو را ویران ساخته اند و من تنها باقی مانده ام و اینک آنان قصد جان مرا دارند.»
4. اما خدا چه پاسخی باو داد؟ او فرمود : « من هفت هزار مرد که در جلوی بت « بعل » زانو نزده اند برای خود نگاهداشته ام .»
5. پس همچنین در حال حاضر تعداد کمی که خدا بر اثر فیض خود برگزیده است وجود دارند.
6. اگر این از فیض خدا است دیگر بسته به اعمال انسانی نیست ، و اما اگر به اعمال انسان مربوط است دیگر فیض معنائی نخواهد داشت.
7. پس مقصود چیست ؟ مقصود این است که قوم اسرائیل آنچه را که می طلبید نیافته است . برگزیدگان آنرا یافتند و سایرین نسبت به آن بی اعتنا گردیدند،
8. چنانکه کلام خدا میفرماید : « خدا یک حالت بی حسی بایشان داد یعنی چشمانی که نمی بیند و گوشهائی که نمیشنود و حتی تا بامروز این حالت ادامه یافته است.»
9. و داود میگوید: « سفرۀ آنها برای ایشان تله و دام و سنگ لغزش دهنده و عقوبت باد.
10. چشمان آنان تار گردد تا نبینند و پشت ایشان زیر بار ابدی خم شود.»
11. از شما میپرسم : آیا این لغزش یهودیان برای شکست کامل آنها بود؟ بهیچ وجه ، بلکه تا در اثر خطای آنها نجات به غیر یهودیان برسد و این باعث رشک و حسادت آنان شود.
12. حال اگرخطای آنها موجب دولتمندی جهان و شکست ایشان موجب سعادتمندی ملل گردیده است تصور کنید این برکات چقدر بیشتر خواهد بود هر گاه تعداد یهودیان بکمال برسد !

نجات غیر یهودیان

13. اکنون ای غیر یهودیان ، روی سخن من با شما است و چون خود من رسولی برای غیر یهودیان هستم به مأموریت خویش افتخار میکنم.
14. شاید با این روش بتوانم حسادت قوم خود را برانگیزم و از این راه بعضی از آنان را نجات دهم ،
15. زیرا اگر رد شدن آنها موجب مصالحۀ جهان با خدا شد برگشت آنان چه نتیجه ای جز رستاخیز از مردگان خواهد داشت ؟ .
16. اگر اولین مشت خمیر تقدیس شده باشد بقیۀ آن نیز مقدس است و اگر ریشۀ درخت تقدیس شده باشد شاخه هایش نیز مقدس میباشند.
17. اما اگر بعضی از شاخه ها بریده شده اند و تو که نهال زیتون جنگلی بودی بجای آنها پیوند شدی و در ریشه و چربیء زیتون شریک گردیدی ،
18. به برتری خود به شاخه های بریده شده فخر نکن و اگر فخر می کنی بخاطر داشته باش که تو حامل ریشه نیستی بلکه ریشه حامل تو است.
19. اما تو خواهی گفت: « شاخه ها بریده شدند تا من پیوند گردم »
20. درست است ، ولی آنها بعلت بی ایمانی بریده شدند و تو بوسیله ایمان در آن جا می مانی ، پس مغرور نباش ، بلکه بترس ،
21. زیرا اگر خدا از بریدن شاخه های طبیعی خود داری نکرد از تو نیز صرفنظر نخواهد نمود.
22. پس مهربانی و سختگیریء خدا را فراموش نکن . او نسبت به آنانی که دور افتاده اند سختگیر است اما نسبت بتو مهربان است بشرط اینکه در مهربانیء او بمانی وگرنه تو نیز بریده خواهی شد.
23. اگر یهودیان نیز در بی ایمانیء خود پافشاری نکنند دوباره پیوند خواهند شد زیرا خدا قادر است که آنان را دو باره پیوند نماید.
24. زیرا اگر تو که از زیتون جنگلی بریده شدی و بطور غیر طبیعی به زیتون اهلی پیوند گردیدی ، چقدر آسانتر است که این شاخه ها بدرخت هم جنس خود پیوند شوند.

رحمت خدا برای همه

25. ای برادران ، برای اینکه شما گرفتار خود پسندی نشوید میخواهم حقیقتی را برای شما فاش سازم و آن این است که یک حالت بی حسی روحانی موقت قوم اسرائیل را فراگرفته است تا آن زمانی که تعداد افراد ملل که قبلا معین شده اند تکمیل گردد.
26. و بعد، تمام قوم اسرائیل نجات خواهند یافت چنانکه کتاب مقدس میفرماید : « نجات دهنده از صهیون خواهد آمد و بیدینی را از خاندان یعقوب برخواهد داشت »
27. « و در آن هنگام که گناهانشان را برطرف سازم این پیمان را با آنها خواهم بست .»
28. از لحاظ انجیل ، یهودیان دشمنان خدا هستند و این بنفع شما است ، اما از لحاظ انتخاب الهی بخاطر اجدادشان هنوز محبوبند ،
29. زیرا نعمت های خدا و دعوت او برگشت ناپذیر است.
30. ای غیر یهودیان ، همانطور که شما زمانی نسبت بخدا نافرمان بودید ولی اکنون بسبب نافرمانیء یهودیان رحمت یافته اید ،
31. همچنین در حال حاضر آنها یاغی هستند تا بوسیلۀ آن رحمتی که بشما رسیده است آنها نیز از این ببعد رحمت یابند ،
32. زیراخدا تمام مردم را گرفتار « نافرمانی » کرده است تا بر همه ترحم فرماید .
33. دولتمندیء خدا چقدر عظیم و حکمت ومعرفت او چقدر عمیق است ! هدفهای او غیر قابل درک و راه های او غیر قابل فهمند !
34. زیرا « کیست که افکار خدا را درک نموده یا کیست که مشاور او بوده است .»
35. « چه کسی چیزی بخدا تقدیم کرده است تا آنرا از او پس بگیرد ؟ »
36. زیرا سرچشمه و وسیله و مقصد همه چیز خدا است به او تا ابد جلال باد آمین.
ترجمه قدیمی(رومیان)


آتيه‌ بني‌اسرائيل‌
پس‌ مي‌گويم‌ آيا خدا قوم‌ خود را ردّ كرد؟ حاشا! زيرا كه‌ من‌ نيز اسرائيلي‌ از اولاد ابراهيم‌ از سبط‌ بنيامين‌ هستم‌. 2 خدا قوم‌ خود را كه‌ از قبل‌ شناخته‌ بود، ردّ نفرموده‌ است‌. آيا نمي‌دانيد كه‌ كتاب‌ در الياس‌ چه‌ مي‌گويد، چگونه‌ بر اسرائيل‌ از خدا استغاثه‌ مي‌كند 3 كه‌ «خداوندا انبياي‌ تو را كشته‌ و مذبحهاي‌ تو را كنده‌اند و من‌ به‌ تنهايي‌ مانده‌ام‌ و در قصد جان‌ من‌ نيز مي‌باشند»؟ 4 لكن‌ وَحْي‌ بدو چه‌ مي‌گويد؟ اينكه‌ «هفت‌ هزار مرد بجهت‌ خود نگاه‌ داشتم‌ كه‌ به‌ نزد بَعْل‌ زانو نزده‌اند». 5 پس‌ همچنين‌ در زمان‌ حاضر نيز بقيّتي‌ بحسب‌ اختيار فيض‌ مانده‌ است‌. 6 و اگر از راه‌ فيض‌ است‌ ديگر از اعمال‌ نيست‌ وگرنه‌ فيض‌ ديگر فيض‌ نيست‌. امّا اگر از اعمال‌ است‌ ديگر از فيض‌ نيست‌ والاّ عمل‌ ديگر عمل‌نيست‌.
7 پس‌ مقصود چيست‌؟ اينكه‌ اسرائيل‌ آنچه‌ را كه‌ مي‌طلبد نيافته‌ است‌، لكن‌ برگزيدگان‌ يافتند و باقي‌ماندگان‌ سختدل‌ گرديدند؛ 8 چنانكه‌ مكتوب‌ است‌ كه‌ «خدا بديشان‌ روح‌ خواب‌آلود داد چشماني‌ كه‌ نبيند و گوشهايي‌ كه‌ نشنود تا امروز.» 9 و داود مي‌گويد كه‌ «مائده‌ ايشان‌ براي‌ ايشان‌ تله‌ و دام‌ و سنگ‌ مصادم‌ و عقوبت‌ باد؛ 10 چشمان‌ ايشان‌ تار شود تا نبينند و پشت‌ ايشان‌ را دائماً خم‌ گردان‌.»
11 پس‌ مي‌گويم‌ آيا لغزش‌ خوردند تا بيفتند؟ حاشا! بلكه‌ از لغزش‌ ايشان‌ نجات‌ به‌ امّت‌ها رسيد تا در ايشان‌ غيرت‌ پديد آوَرَدْ. 12 پس‌ چون‌ لغزش‌ ايشان‌ دولتمندي‌ جهان‌ گرديد و نقصان‌ ايشان‌ دولتمندي‌ امّت‌ها، به‌ چند مرتبه‌ زيادتر پُري‌ ايشان‌ خواهد بود. 13 زيرا به‌ شما اي‌ امّت‌ها سخن‌ مي‌گويم‌. پس‌ از اين‌ روي‌ كه‌ رسول‌ امّت‌ها مي‌باشم‌ خدمت‌ خود را تمجيد مي‌نمايم‌، 14 تا شايد ابناي‌ جنس‌ خود را به‌ غيرت‌ آورم‌ و بعضي‌ از ايشان‌ را برهانم‌. 15 زيرا اگر ردّ شدن‌ ايشان‌ مصالحت‌ عالم‌ شد، باز يافتن‌ ايشان‌ چه‌ خواهد شد؟ جز حيات‌ از مردگان‌!
16 و چون‌ نوبر مقدّس‌ است‌، همچنان‌ خميره‌ و هرگاه‌ ريشه‌ مقدّس‌ است‌، همچنان‌ شاخه‌ها. 17 و چون‌ بعضي‌ از شاخه‌ها بريده‌ شدند و تو كه‌ زيتون‌ برّي‌ بودي‌ در آنها پيوند گشتي‌ و در ريشه‌ و چربي‌ زيتون‌ شريك‌ شدي‌، 18 بر شاخه‌ها فخر مكن‌ و اگر فخر كني‌ تو حامل‌ ريشه‌ نيستي‌ بلكه‌ ريشه‌ حامل‌ تو است‌. 19 پس‌ مي‌گويي‌ كه‌«شاخه‌ها بريده‌ شدند تا من‌ پيوند شوم‌؟» 20 آفرين‌ بجهت‌ بي‌ايماني‌ بريده‌ شدند و تو محض‌ ايمان‌ پايدار هستي‌. مغرور مباش‌ بلكه‌ بترس‌! 21 زيرا اگر خدا بر شاخه‌هاي‌ طبيعي‌ شفقت‌ نفرمود، بر تو نيز شفقت‌ نخواهد كرد. 22 پس‌ مهرباني‌ و سختي‌ خدا را ملاحظه‌ نما؛ امّا سختي‌ بر آناني‌ كه‌ افتادند، امّا مهرباني‌ برتو اگر در مهرباني‌ ثابت‌ باشي‌ والاّ تو نيز بريده‌ خواهي‌ شد. 23 و اگر ايشان‌ نيز در بي‌ايماني‌ نمانند باز پيوند خواهند شد، زيرا خدا قادر است‌ كه‌ ايشان‌ را بار ديگر بپيوندد. 24 زيرا اگر تو از زيتون‌ طبيعي‌ برّي‌ بريده‌ شده‌، برخلاف‌ طبع‌ به‌ زيتون‌ نيكو پيوند گشتي‌، به‌ چند مرتبه‌ زيادتر آناني‌ كه‌ طبيعي‌اند در زيتون‌ خويش‌ پيوند خواهند شد.
25 زيرا اي‌ برادران‌ نمي‌خواهم‌ شما از اين‌ سرّ بي‌خبر باشيد كه‌ مبادا خود را دانا انگاريد كه‌ مادامي‌ كه‌ پري‌ امّت‌ها درنيايد، سختدلي‌ بر بعضي‌ از اسرائيل‌ طاري‌ گشته‌ است‌. 26 و همچنين‌ همگي‌ اسرائيل‌ نجات‌ خواهند يافت‌، چنانكه‌ مكتوب‌ است‌ كه‌ «از صهيون‌ نجات‌ دهنده‌اي‌ ظاهر خواهد شد و بي‌ديني‌ را از يعقوب‌ خواهد برداشت‌؛ 27 و اين‌ است‌ عهد من‌ با ايشان‌ در زماني‌ كه‌ گناهانشان‌ را بردارم‌.» 28 نظر به‌ انجيل‌ بجهت‌ شما دشمنان‌اند، لكن‌ نظر به‌ اختيار به‌خاطر اجداد محبوبند. 29 زيرا كه‌ در نعمتها ودعوت‌ خدا بازگشتن‌ نيست‌. 30 زيرا همچنان‌ كه‌ شما در سابق‌ مطيع‌ خدا نبوديد و الا´ن‌ به‌سبب‌ نافرماني‌ ايشان‌ رحمت‌ يافتيد، 31 همچنين‌ ايشان‌ نيز الا´ن‌ نافرمان‌ شدند تا بجهت‌ رحمتي‌ كه‌ بر شمااست‌ بر ايشان‌ نيز رحم‌ شود 32 زيرا خدا همه‌ را در نافرماني‌ بسته‌ است‌ تا بر همه‌ رحم‌ فرمايد.
33 زهي‌ عمق‌ دولتمندي‌ و حكمت‌ و علم‌ خدا! چقدر بعيد از غوررسي‌ است‌ احكام‌ او و فوق‌ از كاوش‌ است‌ طريقهاي‌ وي‌! 34 زيرا كيست‌ كه‌ رأي‌ خداوند را دانسته‌ باشد؟ يا كِه‌ مشير او شده‌؟ 35 يا كِه‌ سبقت‌ جسته‌ چيزي‌ بدو داده‌ تا به‌ او باز داده‌ شود؟ 36 زيرا كه‌ از او و به‌ او و تا او همه‌ چيز است‌؛ و او را تا ابدالا´باد جلال‌ باد، آمين‌.



ترجمه تفسیری


رحمت خدا بر قوم اسرائيل
حال ، از شما مي پرسم كه آيا خـدا قوم خـود اسرائيل را رها كرده و ايشان را ترك گفته است ؟ هرگز؛ به هيچ وجه چنين نيست ! فراموش نكنيد كه من خود، يهودي و از نسل ابراهيم و از طايفه بنيامين هستم .
2و3 نه ، خدا قوم خود را كه از ابتدا برگزيده بود، رد نكرده است . آيا به ياد داريد در كتاب آسماني ، در ماجراي مربوط به الياس نبي ، چه نوشته شده است ؟ نوشته شده كه او از قوم اسرائيل نزد خدا لب به شكايت گشود و گفت كه ايشان انبياي خدا را كشته و قربانگاه هاي خدا را ويران كرده اند. او مي گفت كه در تمام آن سرزمين فقط خودش باقي مانده كه خدا را مي پرستد و مي خواهند او را نيز از بين ببرند.
4 آيا به خاطر داريد خدا به او چه جواب داد؟ خدا فرمود: «نه ، تنها تو نيستي كه باقي مانده اي ! بغير از تو هفت هزارنفر ديگر هم دارم كه هنوز مرا مي پرستند و در مقابل بتها زانو نزده اند!»
5 امروز نيز همينطور است ، به اين ترتيب كه تمام يهوديان خدا را فراموش نكرده اند. خدا در اثر رحمت خود، عده اي را از ميان آنان برگزيده است تا نجات دهد. 6 بنابراين ، اگر اين نجات ، همانطور كه گفتيم ، در اثر رحمت خدا باشد، طبيعتاً ديگر به سبب اعمال نيك آنان نخواهد بود. زيرا اگر در اثر اعمال نيك آنان باشد، در اينصورت نجات ، ديگر هديه رايگان خدا نخواهد بود؛ چون اگر در قبال آن ، كاري انجام شده باشد، ديگر رايگان بحساب نخواهد آمد.
7 پس وضعيت را به اين صورت مي توان تشريح كرد كه يهودياني كه در پي دريافت لطف الهي هستند، به مقصود خود نرسيده اند. البته عده اي از ايشان موفق شده اند، كه آنها نيز جزو كساني مي باشند كه خدا انتخاب كرده است ؛ اما بقيه ، قوه تشخيص خود را از دست داده اند. 8 كتاب آسماني ما نيز به همين موضوع اشاره مي كند و مي فرمايد كه خدا ايشان را به خواب فرو برده است ، و چشمان و گوشهايشان را طوري بسته است كه وقتي راجع به مسيح با ايشان سخن مي گوييم ، چيزي درك نمي كنند! اين وضع تا به امروز نيز ادامه دارد.
9 داود نبي نيز در اين باره چنين گفته است : «همان بهتر كه سفره رنگين و نعمتهاي ديگرشان آنها را به اشتباه بيندازد تا تصور كنند كه خدا از ايشان راضي است . همان بهتر كه اين بركات ، براي آنان همچون دام و تله باشد و هلاكشان كند، چون سزايشان همين است . 10 همان بهتر كه چشمانشان تار شود تا نتوانند ببينند و پشتشان همواره زير بار سنگين خم بماند.»
11 آيا اين به آن معناست كه براي قوم خدا كه منحرف شده و سقوط كرده اند ديگر اميدي نيست ؟ هرگز! هدف خدا اين بود كه هدية نجات خود را به غيريهوديان عطا كند تا از اين راه در يهوديان غيرتي بوجود آيد و ايشان نيز طالب نجات گردند. 12 از آنجا كه يهوديان هديه نجات خدا را نپذيرفتند و لغزيدند، هديه نجات و بركات غني الهي در اختيار ساير مردم دنيا قرار گرفت . حال ، اگر يهوديان هم به مسيح ايمان بياورند، چه نعمت هاي بزرگتري نصيب مردم دنيا خواهد شد!

نجات غيريهوديان
13 اكنون روي سخنم با شما غيريهوديان است . چنانكه مي دانيد خدا مرا بعنوان رسول خود براي خدمت به غيريهوديان انتخاب كرده است . من به اين موضوع افتخار مي كنم و تا آنجا كه بتوانم آن را به يهوديان يادآوري مي نمايم ، 14 تا بلكه وادارشان كنم طالب همان بركتي باشند كه شما غيريهوديان داريد و از اين راه باعث نجات برخي از ايشان گردم . 15 اي كاش آنان نيز به مسيح ايمان آورند! وقتي خدا از ايشان روي گرداند، معنايش اين بود كه به بقيه مردم جهان رو كرد تا نجات را به ايشان عطا كند. پس حال اگر يهوديان نيز بسوي مسيح باز گردند، چه پر شكوه و عالي خواهد شد! مانند اين خواهد بود كه مردگان به زندگي بازگردند! 16 از آنجا كه ابراهيم و ساير انبياء مردان خدا هستند، فرزندانشان نيز بايد همانطور باشند. زيرا اگر ريشه هاي درخت مقدسند، شاخه ها نيز بايد مقدس باشند.
17 اما بعضي از شاخه هاي اين درخت كه يهوديان باشند بريده شدند و بجاي آنها، شاخه هاي زيتون وحشي ، يعني شما غيريهوديان پيوند زده شديد. پس اكنون شما در آن بركاتي كه خدا به ابراهيم و فرزندانشان وعده داد شريك هستيد، همانگونه كه شاخه هاي پيوند شده ، در شيره و مواد غذايي درخت اصلي شريك مي شوند.
18 اما بايد مواظب باشيد كه دچار غرور نشويد و به اين نباليد كه بجاي شاخه هاي بريده ، قرار گرفته ايد. فراموش نكنيد كه ارزش شما فقط به اين است كه جزئي از درخت هستيد. بلي ، شما فقط يك شاخه ايد، نه ريشه .
19 ممكن است بگوييد: «آن شاخه ها بريده شدند تا جايي براي من باز شود. پس خدا چقدر از من راضي است !»
20 درست است . آن شاخه ها يعني يهوديان به اين دليل قطع شدند كه به خدا ايمان نداشتند؛ شما نيز فقط به اين دليل بجاي آنها پيوند شديد كه به خدا ايمان داشتيد. پس مغرور نشويد، بلكه از خدا بترسيد. 21 زيرا اگر خدا بر شاخه هاي طبيعي درخت رحم نكرد، بر شما نيز رحم نخواهد فرمود.
22 پس ببينيد خدا چقدر مهربان و در عين حال سختگير است . او نسبت به نافرمانان بسيار سختگير است . اما اگر شما در ايمان و محبتي كه به او داريد، ثابت بمانيد، نسبت به شما مهربان خواهد بود. در غيراينصورت شما نيز بريده خواهيد شد. 23 از طرف ديگر، اگر يهوديان از بي ايماني دست بكشند و بسوي خدا بازگردند، خدا ايشان را مجدداً به درخت خود پيوند خواهد زد. بلي ، او قادر است اين كار را انجام دهد. 24 خدا شما غيريهوديان را كه او را نمي شناختيدو مانند شاخه هاي درخت زيتون وحشي بوديد، چنين محبت كرده و برخلاف طبيعت ، به درخت خوب خودش پيوند زده است . پس چقدر بيشتر، مايل است يهوديان را كه شاخه هاي طبيعي اين درخت هستند، به جاي اولشان بازگرداند و در آنجا پيوند بزند!

رحمت خدا بر همه
25 برادران عزيز، مي خواهم شما از يك سرّ الهي آگاه باشيد، تا دچار غرور نشويد. درست است كه بعضي از يهوديان درحال حاضر برضد انجيل عمل مي كنند؛ اما اين حالت فقط تا زماني ادامه خواهد يافت كه آن عده از شما غيريهوديان كه خدا از ابتدا در نظر داشته است ، به مسيح ايمان بياوريد. 26 پس از آن ، تمام قوم اسرائيل نجات خواهند يافت .
در همين مورد، در كتاب آسماني چنين آمده است : «از شهر صهيون نجات دهنده اي ظاهر خواهد شد و يهوديان را از بي ديني رهايي خواهد داد. 27 در آن زمان من طبق وعده خود گناهان ايشان را پاك خواهم نمود.»
28 اكنون بسياري از يهوديان دشمن انجيل مسيحند؛ اين امر به نفع شما بوده است ، زيرا سبب شد كه خدا هديه نجات خود را به شما عطا كند. اما بهرحال ، يهوديان بخاطر وعده هايي كه خدا به ابراهيم و اسحاق و يعقوب داد، مورد توجه او هستند. 29 زيرا وقتي خدا كسي را برگزيد و نعمتي به او بخشيد، ديگر تصميمش را تغيير نمي دهد. او هرگز وعده هاي خود را پس نمي گيرد. 30 زماني شما نسبت به خدا ياغي بوديد؛ اما وقتي يهوديان هديه خدا را رد كردند، او همان هديه را به شما عطا كرد. 31 درحال حاضر يهوديان ياغي اند؛ اما ايشان نيز روزي از همان مهرباني و رحمتي كه خدا نسبت به شما دارد، برخوردار خواهند شد. 32 زيرا خدا همه را در گناه به حال خود رها كرده تا بتواند بر همه يكسان رحم كند.
33 وه كه چه خداي پرجلالي داريم ! حكمت و دانش و ثروت او چه عظيم است ! مشيت و راه هاي او فوق ادراك ماست ! 34 كيست كه بتواند فكر خداوند را درك كند؟ چه كسي آنقدر داناست كه بتواندمشورتي به خدا بدهد و يا او را راهنمايي كند؟ 35 چه كسي مي تواند هديه اي به او تقديم نمايد كه قابل او باشد و از او انتظار عوض داشته باشد؟ 36 هر چه هست از خداست ؛ وجود همه چيز به قدرت او وابسته است و همه چيز براي شكوه و جلال اوست . ستايش بي پايان بر او باد! آمين .

راهنما

نجات‌ آتي‌ اسرائيل‌ . 11 : 1 - 36
رد كردن‌ عيسي‌ توسط‌ قوم‌ اسرائيل‌ امري‌ است‌ موقتي‌. روزي‌ فرا خواهد رسيد كه‌ همة‌ قوم‌ اسرائيل‌ نجات‌ خواهند يافت‌ (26). اينكه‌ اين‌ امر چگونه‌ و چه‌ موقع‌ به‌ وقوع‌ خواهد پيوست‌ معلوم‌ نيست‌. همچنين‌ مشخص‌ نيست‌ كه‌ اين‌ امر همراه‌ با بازگشت‌ آنان‌ به‌ سرزمين‌ اسرائيل‌ خواهد بود يا نه‌. البته‌ صاحبنظران‌ به‌ اين‌ مسأله‌ معتقدند كه‌ يكي‌ از لكه‌هاي‌ تاريك‌ تاريخ‌ همانا عبارتست‌ از رنجهاي‌ طولاني‌ اين‌ قوم‌ گردنكش‌ زحمت‌ ديده‌. اما بالاخره‌ روزي‌ همة‌ اين‌ رنجها به‌ پايان‌ خواهند رسيد و اسرائيل‌ با اشكهاي‌ توبه‌ به‌ سوي‌ خدا بازگشت‌ خواهند نمود و همه‌ خلقت‌ به‌ جهت‌ حكمت‌ لايتناهي‌ خدا در تدارك‌ اين‌ موضوع‌، او را سپاس‌ خواهد خواند.
  • مطالعه 1559 مرتبه
  • آخرین تغییرات در %ق ظ, %06 %373 %1394 %07:%بهمن