41 مدد کار اسراییل

ترجمه قدیمی گویا

ترجمه قدیمی(کتاب اشعیا)


اي‌ جزيره‌ها به‌ حضور من‌ خاموش‌شويد! و قبيله‌ها قوّت‌ تازه‌ بهم‌ رسانند! نزديك‌ بيايند، آنگاه‌ تكلّم‌ نمايند. با هم‌ به‌ محاكمه‌ نزديك‌ بياييم‌. 2 كيست‌ كه‌ كسي‌ را از مشرق‌ برانگيخت‌ كه‌ عدالت‌ او را نزد پايهاي‌ وي‌ مي‌خواند؟ امّت‌ها را به‌ وي‌ تسليم‌ مي‌كند و او را بر پادشاهان‌ مسلّط‌ مي‌گرداند. و ايشان‌ را مثل‌ غبار به‌ شمشير وي‌ و مثل‌ كاه‌ كه‌ پراكنده‌ مي‌گردد به‌ كمان‌ وي‌ تسليم‌ خواهد نمود. 3 ايشان‌ را تعاقب‌ نموده‌، به‌ راهي‌ كه‌ با پايهاي‌ خود نرفته‌ بود، بسلامتي‌ خواهد گذشت‌. 4 كيست‌ كه‌ اين‌ را عمل‌ نموده‌ و بجا آورده‌، و طبقات‌ را از ابتدا دعوت‌ نموده‌ است‌؟ من‌ كه‌ يهوه‌ و اوّل‌ و با آخرين‌ مي‌باشم‌ من‌ هستم‌. 5 جزيره‌ها ديدند و ترسيدند و اقصاي‌ زمين‌ بلرزيدند و تقرّب‌ جسته‌، آمدند. 6 هر كس‌ همسايه‌ خود را اعانت‌ كرد و به‌ برادر خود گفت‌: قويّ دل‌ باش‌. 7 نجّار زرگر را و آنكه‌ با چكّش‌ صيقل‌ مي‌كند سندان‌ زننده‌ را تقويت‌ مي‌نمايد و در باره‌ لحيم‌ مي‌گويد: كه‌ خوب‌ است‌ و آن‌ را به‌ ميخها محكم‌ مي‌سازد تا متحرّك‌ نشود.
8 امّا تو اي‌ اسرائيل‌ بنده‌ من‌ و اي‌ يعقوب‌ كه‌ تو را برگزيده‌ام‌ و اي‌ ذريّت‌ دوست‌ من‌ ابراهيم‌، 9 كه‌تو را از اقصاي‌ زمين‌ گرفته‌، تو را از كرانه‌هايش‌ خوانده‌ام‌ و به‌ تو گفته‌ام‌ تو بنده‌ من‌ هستي‌، تو را برگزيدم‌ و ترك‌ ننمودم‌، 10 مترس‌ زيرا كه‌ من‌ با تو هستم‌ و مشوّش‌ مشو زيرا من‌ خداي‌ تو هستم‌! تو را تقويت‌ خواهم‌ نمود و البتّه‌ تو را معاونت‌ خواهم‌ داد و تو را به‌ دست‌ راست‌ عدالت‌ خود دستگيري‌ خواهم‌ كرد. 11 اينك‌ همه‌ آناني‌ كه‌ بر تو خشم‌ دارند، خجل‌ و رسوا خواهند شد و آناني‌ كه‌ با تو معارضه‌ نمايند ناچيز شده‌، هلاك‌ خواهند گرديد. 12 آناني‌ را كه‌ با تو مجادله‌ نمايند جستجو كرده‌، نخواهي‌ يافت‌ و آناني‌ كه‌ با تو جنگ‌ كنند نيست‌ و نابود خواهند شد. 13 زيرا من‌ كه‌ يهوه‌ خداي‌ تو هستم‌ دست‌ راست‌ تو را گرفته‌، به‌ تو مي‌گويم‌: مترس‌ زيرا من‌ تو را نصرت‌ خواهم‌ داد. 14 اي‌ كِرْم‌ يعقوب‌ و شَرذِمّه‌ اسرائيل‌ مترس‌ زيرا خداوند و قدّوس‌ اسرائيل‌ كه‌ ولّي‌ تو مي‌باشد مي‌گويد: من‌ تو را نصرت‌ خواهم‌ داد. 15 اينك‌ تو را گردون‌ تيز نو دندانه‌دار خواهم‌ ساخت‌ و كوهها را پايمال‌ كرده‌، خرد خواهي‌ نمود و تلّها را مثل‌ كاه‌ خواهي‌ ساخت‌. 16 آنها را خواهي‌ افشاند و باد آنها را برداشته‌، گردباد آنها را پراكنده‌ خواهد ساخت‌. ليكن‌ تو از خداوند شادمان‌ خواهي‌ شد و به‌ قدّوس‌ اسرائيل‌ فخر خواهي‌ نمود.
17 فقيران‌ و مسكينان‌ آب‌ را مي‌جويند و نمي‌يابند و زبان‌ ايشان‌ از تشنگي‌ خشك‌ مي‌شود. من‌ كه‌ يهوه‌ هستم‌ ايشان‌ را اجابت‌ خواهم‌ نمود. خداي‌ اسرائيل‌ هستم‌ ايشان‌ را ترك‌ نخواهم‌ كرد. 18 بر تلّهاي‌ خشك‌ نهرها و در ميان‌ واديها چشمه‌ها جاري‌ خواهم‌ نمود. و بيابان‌ را به‌ بركه‌ آب‌ و زمين‌ خشك‌ را به‌ چشمه‌هاي‌ آب‌ مبدّل‌ خواهم‌ ساخت‌. 19 در بيابان‌ سرو آزاد و شطيم‌ وآس‌ و درخت‌ زيتون‌ را خواهم‌ گذاشت‌ و در صحرا صنوبر و كاج‌ و چنار را با هم‌ غرس‌ خواهم‌ نمود. 20 تا ببينند و بدانند و تفكّر نموده‌، با هم‌ تأمّل‌ نمايند كه‌ دست‌ خداوند اين‌ را كرده‌ و قدّوس‌ اسرائيل‌ اين‌ را ايجاد نموده‌ است‌. 21 خداوند مي‌گويد: دعوي‌ خود را پيش‌ آوريد و پادشاه‌ يعقوب‌ مي‌گويد: براهين‌ قوّي‌ خويش‌ را عرضه‌ داريد. 22 آنچه‌ را كه‌ واقع‌ خواهد شد نزديك‌ آورده‌، براي‌ ما اعلام‌ نمايند. چيزهاي‌ پيشين‌ را و كيفيّت‌ آنها را بيان‌ كنيد تا تفكّر نموده‌، آخر آنها را بدانيم‌ يا چيزهاي‌ آينده‌ را به‌ ما بشنوانيد. 23 و چيزها را كه‌ بعد از اين‌ واقع‌ خواهد شد بيان‌ كنيد تا بدانيم‌ كه‌ شما خدايانيد. باري‌، نيكويي‌ يا بدي‌ را بجا آوريد تا ملتفت‌ شده‌، با هم‌ ملاحظه‌ نماييم‌. 24 اينك‌ شما ناچيز هستيد و عمل‌ شما هيچ‌ است‌ و هر كه‌ شما را اختيار كند رجس‌ است‌.
25 كسي‌ را از شمال‌ برانگيختم‌ و او خواهد آمد و كسي‌ را از مشرق‌ آفتاب‌ كه‌ اسم‌ مرا خواهد خواند و او بر سروران‌ مثل‌ برگِلْ خواهد آمد و مانند كوزه‌گري‌ كه‌ گِل‌ را پايمال‌ مي‌كند. 26 كيست‌ كه‌ از ابتدا خبر داد تا بدانيم‌، و از قبل‌ تا بگوييم‌ كه‌ او راست‌ است‌؟ البتّه‌ خبر دهنده‌اي‌ نيست‌ و اعلام‌ كننده‌اي‌ ني‌ و كسي‌ هم‌ نيست‌ كه‌ سخنان‌ شما را بشنود. 27 اوّل‌ به‌ صهيون‌ گفتم‌ كه‌ اينك‌ هان‌ اين‌ چيزها (خواهد رسيد) و به‌ اورشليم‌ بشارت‌ دهنده‌اي‌ بخشيدم‌. 28 و نگريستم‌ و كسي‌ يافت‌ نشد و در ميان‌ ايشان‌ نيز مشورت‌ دهنده‌اي‌ نبود كه‌ چون‌ از ايشان‌ سؤال‌ نمايم‌ جواب‌ تواند داد. 29 اينك‌ جميع‌ ايشان‌ باطلند و اعمال‌ ايشان‌ هيچ‌ است‌ و بتهاي‌ ريخته‌ شده‌ ايشان‌ باد و بطالت‌ است‌.

ترجمه تفسیری



خداوند مي‌فرمايد: «اي‌ سرزمينهاي‌ دور دست‌، ساكت‌ باشيد و به‌ من‌ گوش‌ دهيد! قويترين‌ دلايل‌ خود را ارائه‌ دهيد. نزديك‌ بياييد و سخن‌ بگوييد. دادگاه‌ آماده‌ شنيدن‌ سخنان‌ شماست‌.
2 «چه‌ كسي‌ اين‌ مرد را از مشرق‌ آورده‌ است‌ كه‌ هر جا قدم‌ مي‌گذارد آنجا را فتح‌ مي‌كند؟ چه‌ كسي‌ او را بر قوم‌ها و پادشاهان‌ پيروز گردانيده‌ است‌؟ شمشير او سپاهيان‌ آنان‌ را مثل‌ غبار به‌ زمين‌ مي‌اندازد و كمانش‌آنان‌ را چون‌ كاه‌ پراكنده‌ مي‌كند. 3 آنان‌ را تا جاهاي‌ دور كه‌ قبل‌ از آن‌ پايش‌ به‌ آنجا نرسيده‌ بود تعقيب‌ مي‌كند و به‌ سلامت‌ پيش‌ مي‌رود. 4 چه‌ كسي‌ اين‌ كارها را كرده‌ است‌؟ كيست‌ كه‌ سير تاريخ‌ را تعيين‌ نموده‌ است‌؟ مگر نه‌ من‌، كه‌ خداوند ازلي‌ و ابدي‌ هستم‌؟
5 «مردم‌ سرزمينهاي‌ دوردست‌ وقتي‌ كارهاي‌ مرا ديدند از ترس‌ لرزيدند. اينك‌ آنها دور هم‌ جمع‌ شده‌اند 6 و يكديگر را كمك‌ و تشويق‌ مي‌كنند 7 تا بتي‌ بسازند. نجار و زرگر و آهنگر به‌ ياري‌ هم‌ مي‌شتابند، قسمت‌هاي‌ مختلف‌ بت‌ را با لحيم‌ به‌ هم‌ وصل‌ مي‌كنند و با ميخ‌ آن‌ را به‌ ديوار مي‌كوبند تا نيفتد!
8 «اما اي‌ اسرائيل‌، اي‌ بنده‌ من‌، تو قوم‌ برگزيده‌ من‌ هستي‌. تو از خاندان‌ دوست‌ من‌ ابراهيم‌ هستي‌. 9 من‌ تو را از اقصاي‌ جهان‌ فرا خواندم‌ و گفتم‌ كه‌ تو بنده‌ من‌ هستي‌. من‌ تو را برگزيده‌ام‌ و تركت‌ نخواهم‌ كرد. 10 نترس‌، چون‌ من‌ با تو هستم‌؛ نگران‌ نشو، زيرا من‌ خداي‌ تو هستم‌. من‌ تو را تقويت‌ خواهم‌ كرد و ياري‌ خواهم‌ داد و تو را حمايت‌ كرده‌، نجات‌ خواهم‌ بخشيد.
11 «دشمنانت‌ كه‌ بر تو خشمگين‌ هستند رسوا خواهند شد و كساني‌ كه‌ با تو مخالفت‌ مي‌كنند هلاك‌ خواهند گرديد. 12 همه‌ آنان‌ از بين‌ خواهند رفت‌ و اثري‌ از آنان‌ باقي‌ نخواهد ماند. 13 من‌ كه‌ خداوند، خداي‌ تو هستم‌ دست‌ راستت‌ را گرفته‌ام‌ و مي‌گويم‌ نترس‌، زيرا تو را ياري‌ خواهم‌ داد.»
14 خداوند مي‌گويد: «اي‌ اسرائيل‌، هر چند كوچك‌ و ضعيف‌ هستي‌، ولي‌ نترس‌، زيرا تو را ياري‌ خواهم‌ داد. من‌، خداي‌ مقدس‌ اسرائيل‌، خداوند و نجات‌ دهنده‌ تو هستم‌. 15 تو مانند خرمنكوب‌ تازه‌ با دندانه‌هاي‌ تيز خواهي‌ بود و همه‌ دشمنانت‌ را در هم‌ كوبيده‌، خرد خواهي‌ كرد و آنها را مانند كاه‌ جمع‌ كرده‌، كوهي‌ از آنها خواهي‌ ساخت‌. 16 آنها را به‌ هوا خواهي‌ افشاند و باد همه‌ را خواهد برد و گردباد آنهارا پراكنده‌ خواهد ساخت‌. آنگاه‌ من‌ كه‌ خداوند، خداي‌ مقدس‌ اسرائيل‌ هستم‌ مايه‌ شادماني‌ تو خواهم‌ بود و تو به‌ من‌ افتخار خواهي‌ كرد.
17 «وقتي‌ فقرا و نيازمندان‌ دنبال‌ آب‌ بگردند و پيدا نكنند و زبانشان‌ از تشنگي‌ خشك‌ شود، من‌ به‌ دعاي‌ ايشان‌ جواب‌ خواهم‌ داد. من‌ كه‌ خداوند، خداي‌ اسرائيل‌ هستم‌ هرگز آنان‌ را ترك‌ نخواهم‌ كرد. 18 بر تپه‌هاي‌ خشك‌ براي‌ ايشان‌ رودخانه‌ جاري‌ مي‌كنم‌ و در ميان‌ دره‌ها، به‌ آنان‌ چشمه‌هاي‌ آب‌ مي‌دهم‌. بيابان‌ را به‌ بركه‌ آب‌ و زمين‌ خشك‌ را به‌ چشمه‌ مبدل‌ مي‌سازم‌. 19 كاري‌ مي‌كنم‌ كه‌ در زمين‌ باير، درخت‌ سرو آزاد و آس‌ و زيتون‌ و شمشاد و صنوبر و كاج‌ برويد. 20 هركس‌ اين‌ را ببيند و در آن‌ تفكر كند خواهد فهميد كه‌ من‌ خداوند، خداي‌ مقدس‌ اسرائيل‌ اين‌ كار را كرده‌ام‌.»
21 خداوند كه‌ پادشاه‌ اسرائيل‌ است‌ چنين‌ مي‌گويد: «بگذاريد خدايان‌ قومهاي‌ ديگر بيايند و قويتريـن‌ دلايل‌ خود را ارائه‌ دهند! 22 بگذاريد آنچه‌ را در گذشته‌ اتفاق‌ افتاده‌ براي‌ ما شرح‌ دهند. بگذاريد از آينده‌ به‌ ما خبر دهند و پيشگويي‌ كنند تا بدانيم‌ چه‌ پيش‌ خواهد آمد. 23 بلي‌، اگر آنها واقعاً خدا هستند بگذاريد بگويند كه‌ چه‌ اتفاقاتي‌ بعد از اين‌ خواهد افتاد. بگذاريد معجزه‌اي‌ بكنند كه‌ از ديدنش‌ حيران‌ شويم‌. 24 اما بدانيد آنها هيچ‌ هستند و كاري‌ از دستشان‌ بر نمي‌آيد، و هر كه‌ آنها را انتخاب‌ كند كار بيهوده‌اي‌ انجام‌ داده‌ است‌.
25 «اما من‌ مردي‌ را از شرق‌ برگزيده‌ام‌ و او را از شمال‌ به‌ جنگ‌ قوم‌ها خواهم‌ فرستاد. او نام‌ مرا خواهد خواند و من‌ او را بر پادشاهان‌ مسلط‌ خواهم‌ ساخت‌. مثل‌ كوزه‌گري‌ كه‌ گل‌ را لگدمال‌ مي‌كند، او نيز آنها را پايمال‌ خواهد كرد. 26 آيا كسي‌ تابحال‌ اين‌ را پيشگويي‌ كرده‌ است‌؟ آيا كسي‌ به‌ شما خبر داده‌ كه‌ چنين‌ واقعه‌اي‌ رخ‌ خواهد داد تا بگوييم‌ كه‌ او درست‌ پيشگويي‌ مي‌كند؟ 27 من‌ اولين‌ كسي‌ بودم‌ كه‌ به‌ اورشليم‌ مژده‌ داده‌، گفتم‌: اي‌ اورشليم‌، قوم‌ تو به‌ وطن‌ باز خواهند گشت‌. 28 هيچ‌ يك‌ از بتها چيزي‌ براي‌ گفتن‌ نداشتند. وقتي‌ از آنها سؤال‌ كردم‌ جوابي‌نشنيدم‌. 29 تمام‌ اين‌ خدايان‌ اجسام‌ بي‌جان‌ هستند و هيچ‌ كاري‌ از دستشان‌ بر نمي‌آيد.»

 


راهنما


 

باب‌ 41 . ظهور كورش‌

 

در اين‌ باب‌ ذكري‌ از نام‌ كورش‌ بميان‌ نيامده‌ است‌، اما در 44 : 28 و 45 : 1 از او ياد شده‌ است‌ و بدون‌ شك‌ عبارات‌ «كسي‌ را از مشرق‌» (آية‌ 2) و «كسي‌ را از شمال‌» (آية‌ 25) تلويحاً به‌ او اشاره‌ مي‌كنند (لازم‌ به‌ ذكر است‌ كه‌ لشكريان‌ ممالك‌ شرق‌، هميشه‌ براي‌ ورود به‌ سرزمين‌ فلسطين‌ از شمال‌ آن‌ حمله‌ مي‌كردند). اشعيا 150 سال‌ پيش‌ از ظهور كورش‌، وفات‌ يافت‌ و رؤياي‌ او مربوط‌ به‌ سلطة‌ سريع‌ كورش‌ بر جهان‌، حاكي‌ از اقتدار و قدرت‌ خداوند است‌ (آية‌ 4). در آيات‌ 8 تا 20، خداوند آزادي‌ و رهايي‌ را به‌ اسرائيل‌ وعده‌ مي‌دهد و خدايان‌ امت‌ها را به‌ مبارزه‌ مي‌طلبد تا قدرت‌ خود را در گفتن‌ وقايع‌ آينده‌ نشان‌ دهند (آيات‌ 21 تا 29 رجوع‌ كنيد به‌ ذيل‌ باب‌ 44).

 

  • مطالعه 1218 مرتبه
  • آخرین تغییرات در %ب ظ, %13 %774 %1394 %17:%بهمن
مطالب بیشتر از همین گروه « 42 بنده خدا 40 تسلی برای قوم خدا »