19 خلقت و عظمت خدا

ترجمه قدیمی گویا

ترجمه قدیمی کتاب مزامیر

 


خلقت‌ و عظمت‌ خدا
براي‌ سالار مغنيان‌. مزمور داود
آسمانْ جلال‌ خدا را بيان‌ مي‌كند و فلكْ از عمل‌ دستهايش‌ خبر مي‌دهد. 2 روز سخن‌ مي‌راند تا روز و شب‌ معرفت‌ را اعلان‌ مي‌كند تا شب‌. 3 سخن‌ نيست‌ و كلامي‌ ني‌ و آواز آنها شنيده‌ نمي‌شود. 4 قانون‌ آنها در تمام‌ جهان‌ بيرون‌ رفت‌ و بيان‌ آنها تا اقصاي‌ ربع‌ مسكون‌. 5 خيمه‌اي‌ براي‌ آفتاب‌ در آنها قرار داد؛ و او مثل‌ داماد از حجلة‌ خود بيرون‌ مي‌آيد و مثل‌ پهلوان‌ از دويدن‌ در ميدان‌ شادي‌ مي‌كند. 6 خروجش‌ از كرانة‌ آسمان‌ است‌ و مدارش‌ تا به‌ كرانة‌ ديگر؛ و هيچ‌ چيز از حرارتش‌ مستور نيست‌.
7 شريعت‌ خداوند كامل‌ است‌ و جان‌ را برمي‌گرداند؛ شهادات‌ خداوند امين‌ است‌ و جاهل‌ را حكيم‌ مي‌گرداند. 8 فرايض‌ خداوند راست‌ است‌ و دل‌ را شاد مي‌سازد. امر خداوند پاك‌ است‌ و چشم‌ را روشن‌ مي‌كند. 9 ترس‌ خداوند طاهر است‌ و ثابت‌ تا ابدالا´باد. احكام‌ خداوند حق‌ و تماماً عدل‌ است‌. 10 از طلا مرغوب‌تر و از زرِ خالصِ بسيار. از شهد شيرينتر و از قطراتِ شانة‌ عسل‌. 11 بندة‌ تو نيز از آنها متنبه‌ مي‌شود، و در حفظ‌ آنها ثواب‌ عظيمي‌ است‌.
12 كيست‌ كه‌ سهوهاي‌ خود را بداند؟ مرا از خطاياي‌ مخفي‌ام‌ طاهر ساز. 13 بنده‌ات‌ را نيز از اعمال‌ متكبرانه‌ باز دار تا بر من‌ مسلط‌ نشود؛ آنگاه‌ بي‌عيب‌ و از گناه‌ عظيم‌ مبرا خواهم‌ بود. 14 سخنان‌ زبانم‌ و تفكر دلم‌ منظور نظر تو باشد،اي‌ خداوند كه‌ صخرة‌ من‌ و نجات‌دهندة‌ من‌ هستي‌!


ترجمه تفسيری



عظمت‌ خدا در خلقت‌
آسمان‌ از شكـوه‌ و عظمت‌ خـدا حكايت‌ مي‌كند و صنعت‌ دستهاي‌ او را نشان‌ مي‌دهد. 2 روز و شب‌ حكمت‌ خدا را اعلام‌ مي‌نمايند؛ 3و4 و بي‌آنكه‌ سخني‌ بگويند، ساكت‌ و خاموش‌ پيام‌ خود را به‌ سراسر جهان‌ مي‌رسانند. 5 آفتاب‌ هر صبح‌ از خانه‌اي‌ كه‌ خدا برايش‌ در آسمان‌ قرار داده‌ است‌ مانند تازه‌ دامادي‌ خوشحال‌ و مانند قهرماني‌ كه‌ مشتاقانه‌ منتظر دويدن‌ در ميدان‌ است‌، بيرون‌ مي‌آيد. 6 از يك‌ سوي‌ آسمان‌ به‌ سوي‌ ديگر مي‌شتابد، و حرارتش‌ همه‌ جا را فرا مي‌گيرد.

احكام‌ خداوند
7 احكام‌ خداوند كامل‌ است‌ و جان‌ را تازه‌مي‌سازد، كلام‌ خداوند قابل‌ اعتماد است‌ و به‌ ساده‌دلان‌ حكمت‌ مي‌بخشد. 8 فرامين‌ خداوند راست‌ است‌ و دل‌ را شاد مي‌سازد، اوامر خداوند پاك‌ است‌ و بصيرت‌ مي‌بخشد. 9 قوانين‌ خداوند قابل‌ احترام‌ و نيكوست‌ و تا ابد برقرار مي‌ماند. احكام‌ خداوند تماما حق‌ و عدل‌ است‌، 10 از طلاي‌ ناب‌ مرغوب‌تر و از عسل‌ خالص‌ شيرينتر. 11 احكام‌ تو بنده‌ات‌ را آگاه‌ و هوشيار مي‌سازد و هر كه‌ آنها را بجا آورد، پاداش‌ عظيمي‌ خواهد يافت‌.
12 كيست‌ كه‌ بتواند به‌ گناهان‌ نهان‌ خود پي‌ ببرد؟ خداوندا، تو مرا از چنين‌ گناهان‌ پاك‌ ساز! 13 و نيز مرا از گناهان‌ عمدي‌ بازدار و نگذار بر من‌ مسلط‌ شوند. آنگاه‌ خواهم‌ توانست‌ از شر گناه‌ آزاد شده‌، بي‌عيب‌ باشم‌.

14 اي‌ خداوند، اي‌ پناهگاه‌ و نجات‌ دهنده‌ من‌، سخنان‌ و افكارم‌ موردپسند تو باشند.

راهنما


مزمور 19 . طبيعت‌ و كلام‌ خدا
اعجاز و جلال‌ طبيعت‌ از يك‌ سو و كامليّت‌ و قدرت‌ كلام‌ خدا از سوي‌ ديگر در كنار هم‌ قرار گرفته‌اند. «چارلز اسپرجن‌» اين‌ مزمور را كتاب‌ خلقت‌ و كتاب‌ كلام‌ ناميد. خداي‌ مكشوف‌ در طبيعت‌ از طريق‌ كلام‌ مكتوب‌ به‌ انسان‌ باز شناسانده‌ مي‌شود. ديدگاه‌هاي‌ متعالي‌ در خصوص‌ كلام‌ خدا در مزمور 119 شرح‌ داده‌ شده‌اند. اين‌ مزمور يكي‌ از بهترين‌ مزامير بوده‌ و دعاي‌ پاياني‌ اين‌ مزمور (آيات‌ 13 و 14) يكي‌ از بهترين‌ دعاهاي‌ موجود در كتاب‌مقدس‌ مي‌باشد. كلام‌ خدا، كامل‌، ثابت‌، راست‌، شادي‌ بخش‌، و شيرين‌تر از عسل‌ مي‌باشد.

  • مطالعه 1515 مرتبه
  • آخرین تغییرات در %ق ظ, %13 %504 %1394 %11:%بهمن