81 پیروی از خداوند

ترجمه قدیمی گویا

ترجمه قدیمی کتاب مزامیر

 



پيروي‌ از خداوند
براي‌ سالار مغنيان‌ برجتّيت‌. مزمور آساف‌.
‌ ترنّم‌ نماييد براي‌ خدايي‌ كه‌ قوّت ماست‌. براي‌ خداي‌ يعقوب‌ آواز شادماني‌ دهيد! 2 سرود را بلند كنيد و دف‌ را بياوريد و بربط‌ دلنواز را با رباب‌! 3 كَرِنّا را بنوازيد در اول‌ ماه‌، در ماه‌ تمام‌ و در روز عيد ما. 4 زيرا كه‌ اين‌ فريضه‌اي‌ است‌ در اسرائيل‌ و حكمي‌ ازخداي‌ يعقوب‌. 5 اين‌ را شهادتي‌ در يوسف‌ تعيين‌ فرمود، چون‌ بر زمين‌ مصر بيرون‌ رفت‌، جايي‌ كه‌ لغتي‌ را كه‌ نفهميده‌ بودم‌ شنيدم‌:
6 «دوشِ او را از بار سنگين‌ آزاد ساختم‌ و دستهاي‌ او از سبد رها شد. 7 در تنگي‌ استدعا نمودي‌ و تو را خلاصي‌ دادم‌. در سِترِ رعد، تو را اجابت‌ كردم‌ و تو را نزد آب‌ مَريبَه‌ امتحان‌ نمودم‌. سلاه‌. 8 «اي‌ قوم‌ من‌ بشنو و تو را تأكيد مي‌كنم‌. و اي‌ اسرائيل‌ اگر به‌ من‌ گوش‌ دهي‌. 9 در ميان‌ تو خداي‌ غير نباشد و نزدِ خداي‌ بيگانه‌ سجده‌ منما. 10 من‌ يَهُوَه‌ خداي‌ تو هستم‌ كه‌ تو را از زمين‌ مصر برآوردم‌. دهان‌ خود را نيكو باز كن‌ و آن‌ را پر خواهم‌ ساخت‌. 11 ليكن‌ قوم‌ من‌ سخن‌ مرا نشنيدند و اسرائيل‌ مرا ابا نمودند. 12 پس‌ ايشان‌ را به‌ سختيِ دلشان‌ ترك‌ كردم‌ كه‌ به‌ مشورتهاي‌ خود سلوك‌ نمايند. 13 اي‌ كاش‌ كه‌ قوم‌ من‌ به‌ من‌ گوش‌ مي‌گرفتند و اسرائيل‌ در طريقهاي‌ من‌ سالك‌ مي‌بودند. 14 آنگاه‌ دشمنان‌ ايشان‌ را بزودي‌ به‌ زير مي‌انداختم‌ و دست‌ خود را برخصمان‌ ايشان‌ برمي‌گردانيدم‌. 15 آناني‌ كه‌ از خداوند نفرت‌ دارند بدو گردن‌ مي‌نهادند. اما زمان‌ ايشان‌ باقي‌ مي‌بود تا ابدالا´باد. 16 ايشان‌ را به‌ نيكوترين‌ گندم‌ مي‌پرورد؛ و تو را به‌ عسل‌ از صخره‌ سير مي‌كردم‌.»


ترجمه تفسيری

 


سرود عيد
خـداي‌ اسـرائيل‌ را كه‌ قوت‌ ماست‌ با سرودهاي‌ شاد ستايش‌ كنيد! 2 با دف‌ و بربط‌ دلنواز و رباب‌ سرود بخوانيد. 3 شيپورها را در روز عيد به‌ صدا درآوريـد در اول‌ ماه‌ و در ماه‌ تمام‌. 4 زيرا اين‌ در اسرائيل‌ رسم‌ است‌ و حكمي‌ است‌ از جانب‌ خداي‌ يعقوب‌. 5 خداوند اين‌ عيد را به‌ هنگام‌ بيرون‌ آمدن‌ بني‌اسرائيل‌ از مصر، مملكتي‌ كه‌ زبانش‌ براي‌ ما بيگانه‌ بود، براي‌ آنها تعيين‌ كرد.
خداوند مي‌فرمايد: 6 «بار سنگين‌ بردگي‌ را از دوش‌ تو برداشتم‌. دستهايت‌ را از حمل‌ سبدها رها ساختم‌. 7 وقتي‌ در زحمت‌ بودي‌ دعا كردي‌ و من‌ تو را رهانيدم‌. از ميان‌ رعد و برق‌ به‌ تو پاسخ‌ دادم‌ و در كنار چشمه‌هـاي‌ «مريبه‌» ايمـان‌ تو را آزمايش‌ كردم‌. 8 اي‌ قوم‌ خاص‌ من‌ بشنو، به‌ تو اخطار مي‌كنم‌! اي‌ اسرائيل‌، به‌ من‌ گوش‌ بده‌! 9 هرگز نبايد خداي‌ ديگري‌ را پرستش‌ نمايي‌. 10 من‌ كه‌ تو را از بردگي‌ در مصر رهانيدم‌، خداي‌ تو هستم‌. دهان‌ خود را باز كن‌ و من‌ آن‌ را از بركات‌ خود پر خواهم‌ ساخت‌.

11 «اما بني‌اسرائيل‌ سخن‌ مرا نشنيدند و مرا اطاعت‌ نكردند. 12 پس‌ من‌ هم‌ ايشان‌ را رها كردم‌ تا به‌ راه‌ خود روند و مطابق‌ ميل‌ خود زندگي‌ كنند. 13 اما اي‌ كاش‌ به‌ من‌ گوش‌ مي‌دادند و مطابق‌ دستورات‌ من‌ زندگي‌ مي‌كردند. 14 آنگاه‌ بي‌درنگ‌ دشمنانشان‌ را شكست‌ مي‌دادم‌ و همه‌ مخالفانشان‌ را مغلوب‌ مي‌ساختم‌؛ 15 كساني‌ كه‌ از من‌ نفرت‌ داشتند در حضور من‌ به‌ خاك‌ مي‌افتادند و گرفتار عذاب‌ جاوداني‌ مي‌شدند؛ 16 و من‌ اسرائيل‌ را با بهترين‌ گندم‌ و عسل‌ مي‌پروراندم‌.»

راهنما



مزامير 81 و 82 . خود كامگي‌ اسرائيل‌

بلايا و مصيبت‌هاي‌ اسرائيل‌ ناشي‌ از خودكامگي‌ آنها است‌. اگر آنها فقط‌ به‌ خدا گوش‌ فرا مي‌دادند، اوضاع‌ شكل‌ ديگري‌ به‌ خود مي‌گرفت‌. آناني‌ كه‌ به‌ بي‌انصافي‌ داوري‌ مي‌كنند، از ياد برده‌اند كه‌ در داوري‌ نهايي‌ پاسخگو مي‌باشند.

 

  • مطالعه 1093 مرتبه
  • آخرین تغییرات در %ق ظ, %13 %539 %1394 %11:%بهمن