27 قربانگاه؛ حیاط عبادتگاه؛ نگهداری از چراغها

ترجمه قدیمی گویا

ترجمه قدیمی (کتاب خروج)

مذبح‌
«و مذبح‌ را از چوب‌ شطيم‌ بساز،طولش‌ پنج‌ ذراع‌ و عرضش‌ پنج‌ ذراع‌. و مذبح‌ مربع‌ باشد. و بلندي‌اش‌ سه‌ ذراع‌. 2 و شاخه‌هايش‌ را بر چهار گوشه‌اش‌ بساز و شاخه‌هايش‌ از همان‌ باشد و آن‌ را به‌ برنج‌ بپوشان‌. 3 و لگنهايش‌ را براي‌ برداشتن‌ خاكسترش‌ بساز. و خاك‌ اندازهايش‌ و جامهايش‌ و چنگالهايش‌ و مِجْمَرهايش‌ و همة‌ اسبابش‌ را از برنج‌ بساز. 4 و برايش‌ آتش‌داني‌ مشبك‌ برنجين‌ بساز و بر آن‌ شبكه‌ چهار حلقة‌ برنجين‌ بر چهار گوشه‌اش‌ بساز. 5 و آن‌ را در زير، كنار مذبح‌ بگذار تا شبكه‌ به‌ نصف‌ مذبح‌ برسد. 6 و دو عصا براي‌ مذبح‌ بساز. عصاها از چوب‌ شطيم‌ باشد و آنها را به‌ برنج‌ بپوشان‌. 7 و عصاها را در حلقه‌ها بگذرانند، و عصاها بر هر دو طرف‌ مذبح‌ باشد تا آن‌ را بردارند.8 و آن‌ را مُجَوَّف‌ از تخته‌ها بساز، همچنانكه‌ در كوه‌ به‌ تو نشان‌ داده‌ شد، به‌ اين‌ طور ساخته‌ شود.
صحن‌ مسكن‌
9 «و صحن‌ مسكن‌ را بساز به‌ طرف‌ جنوب‌ به‌ سمت‌ يماني‌. پرده‌هاي‌ صحن‌ از كتان‌ نازك‌ تابيده‌ شده‌ باشد، و طولش‌ صد ذراع‌ به‌ يك‌ طرف‌. 10 و ستونهايش‌ بيست‌ و پايه‌هاي‌ آنها بيست‌، از برنج‌ باشد و قلابهاي‌ ستونها و پشت‌بندهاي‌ آنها از نقره‌ باشد. 11 و همچنين‌ به‌ طرف‌ شمال‌، در طولش‌ پرده‌ها باشد كه‌ طول‌ آنها صد ذراع‌ باشد و بيست‌ ستون‌ آن‌ و بيست‌ پاية‌ آنها از برنج‌ باشد و قلابهاي‌ ستونها و پشت‌ بندهاي‌ آنها از نقره‌ باشد. 12 و براي‌ عرض‌ صحن‌ به‌ سمت‌ مغرب‌، پرده‌هاي‌ پنجاه‌ ذراعي‌ باشد. و ستونهاي‌ آنها ده‌ و پايه‌هاي‌ آنها ده‌. 13 و عرض‌ صحن‌ به‌ جانب‌ مشرق‌ از سمت‌ طلوع‌ پنجاه‌ ذراع‌ باشد. 14 و پرده‌هاي‌ يك‌ طرفِ دروازه‌، پانزده‌ ذراع‌ و ستونهاي‌ آنها سه‌ و پايه‌هاي‌ آنها سه‌. 15 و پرده‌هاي‌ طرف‌ ديگر پانزده‌ ذراعي‌ و ستونهاي‌ آنها سه‌ و پايه‌هاي‌ آنها سه‌. 16 و براي‌ دروازة‌ صحن‌، پردة‌ بيست‌ ذراعي‌ از لاجورد و ارغوان‌ و قرمز و كتان‌ نازك‌ تابيده‌ شده‌ از صنعت‌ طراز باشد. و ستونهايش‌ چهار و پايه‌هايش‌ چهار. 17 همة‌ ستونهاي‌ گرداگرد صحن‌ با پشت‌بندهاي‌ نقره‌ پيوسته‌ شود، و قلابهاي‌ آنها از نقره‌ و پايه‌هاي‌ آنها از برنج‌ باشد. 18 طول‌ صحن‌ صد ذراع‌، و عرضش‌ در هر جا پنجاه‌ ذراع‌، و بلندي‌اش‌ پنج‌ ذراع‌ از كتان‌ نازك‌ تابيده‌ شده‌، و پايه‌هايش‌ از برنج‌ باشد. 19 و همة‌ اسباب‌ مسكن‌براي‌ هر خدمتي‌، و همة‌ ميخهايش‌، و همة‌ ميخهاي‌ صحن‌ از برنج‌ باشد.
روغن‌ مصفي‌
20 «و تو بني‌اسرائيل‌ را امر فرما كه‌ روغن‌ زيتون‌ مصفي‌ و كوبيده‌ شده‌ براي‌ روشنايي‌ نزد تو بياورند تا چراغها دائماً روشن‌ شود. 21 در خيمة‌ اجتماع‌، بيرون‌ پرده‌اي‌ كه‌ در برابر شهادت‌ است‌، هارون‌ و پسرانش‌ از شام‌ تا صبح‌، به‌ حضور خداوند آن‌ را درست‌ كنند. و اين‌ براي‌ بني‌اسرائيل‌ نسلاً بعد نسل‌ فريضة‌ ابدي‌ باشد.
ترجمه تفسیری
«قربانگاه‌ را از چوب‌ اقاقيا بساز، به‌ شكل‌ چهارگوش‌ كه‌ طول‌ هر ضلع‌ آن‌ دو ونيم‌ متر و بلنديش‌ يك‌ و نيم‌ متر باشد. 2 آن‌ را طوري‌ بساز كه‌ در چهار گوشه‌ آن‌ چهار زايده‌ به‌ شكل‌ شاخ‌ باشد. تمام‌ قربانگاه‌ و شاخها، روكش‌ مفرغي‌ داشته‌ باشند.3 لوازم‌ آن‌ كه‌ شامل‌ سطلهايي‌ براي‌ برداشتن‌ خاكستر، خاك‌اندازها، كاسه‌ها، چنگكها و آتش‌ دانها مي‌باشد بايد همگي‌ از مفرغ‌ باشند. 4و5 يك‌ منقل‌ مشبك‌ مفرغي‌ كه‌ در هر گوشه‌ آن‌ يك‌ حلقه‌ مفرغي‌ باشد، براي‌ آن‌ بساز و آن‌ را تا نيمه‌ قربانگاه‌ فرو ببر تا روي‌ لبه‌اي‌ كه‌ در آنجا وجود دارد، قرار گيرد. 6و7 براي‌ جابجا كردن‌ قربانگاه‌، دو چوب‌ از درخت‌ اقاقيا با روكش‌ مفرغي‌ درست‌ كن‌ و چوبها را در حلقه‌هايي‌ كه‌ در دو طرف‌ قربانگاه‌ نصب‌ شده‌ فرو كن‌. 8 همانطور كه‌ در بالاي‌ كوه‌ نشان‌ دادم‌، قربانگاه‌ بايد درونش‌ خالي‌ باشد و از تخته‌ درست‌ شود.

حياط‌ عبادتگاه‌
(خروج‌ 38:9-20)
9و10 «سپس‌ براي‌ عبادتگاه‌، حياطي‌ درست‌ كن‌ كه‌ ديوارهايش‌ از پرده‌هاي‌ كتان‌ لطيف‌ ريز بافت‌ باشد. طول‌ پرده‌هاي‌ سمت‌ جنوب‌ پنجاه‌ متر باشد و پرده‌ها را از بيست‌ ستون‌ مفرغي‌ آويزان‌ كن‌. براي‌ هر يك‌ از اين‌ ستونها پايه‌هاي‌ مفرغي‌ وقلابها و پشت‌ بندهاي‌ نقره‌اي‌ درست‌ كن‌. 11 براي‌ سمت‌ شمالي‌ حياط‌ نيز همين‌ كار را بكن‌. 12 طول‌ ديوار پرده‌هاي‌ سمت‌ غربي‌ حياط‌ بايد بيست‌ و پنج‌ متر باشد با ده‌ ستون‌ و ده‌ پايه‌. 13 طول‌ ديوار پردهاي‌ سمت‌ شرقي‌ هم‌ بايد بيست‌ و پنج‌ متر باشد. 14و15 پرده‌هاي‌ هر طرف‌ در ورودي‌ بايد هفت‌ و نيم‌ متر باشد. براي‌ نگاه‌ داشتن‌ اين‌ پرده‌ها هم‌ سه‌ ستون‌ و سه‌ پايه‌ در هر طرف‌ بساز.
16 «براي‌ در ورودي‌ حياط‌ يك‌ پرده‌ به‌ طول‌ ده‌ متر از كتان‌ لطيف‌ ريزبافت‌ تهيه‌ كن‌ و با نخهاي‌ آبي‌، ارغواني‌ و قرمز گلدوزي‌ نما و آن‌ را از چهار ستون‌ كه‌ روي‌ چهار پايه‌ قرار دارند آويزان‌ كن‌. 17 تمام‌ ستونهاي‌ اطراف‌ حياط‌ بايد بوسيله‌ پشت‌ بندها و قلابهاي‌ نقره‌اي‌ به‌ هم‌ مربوط‌ شوند. ستونها بايد در پايه‌هاي‌ مفرغي‌ قرار گيرند. 18 پس‌ حياط‌ بايد پنجاه‌ متر طول‌ و بيست‌ و پنج‌ متر عرض‌ و دو و نيم‌ متر بلندي‌ داشته‌ باشد. پرده‌هاي‌ آن‌ نيز از كتان‌ لطيف‌ ريز بافت‌ و پايه‌هاي‌ آن‌ از مفرغ‌ باشد.
19 «تمام‌ وسايل‌ ديگري‌ كه‌ در خيمه‌ بكار برده‌مي‌شوند و تمام‌ ميخهاي‌ خيمه‌ و حياط‌ آن‌ بايد از مفرغ‌ باشند.

نگهداري‌ از چراغها
(لاويان‌ 24:1-4)
20 «به‌ بني‌اسرائيل‌ دستور بده‌ روغن‌ زيتون‌ خالص‌ براي‌ ريختن‌ در چراغدان‌ عبادتگاه‌ بياورند تا عبادتگاه‌ هميشه‌ روشن‌ باشد. 21 هارون‌ و پسرانش‌ چراغدان‌ را در قدس‌ بگذارند و شب‌ و روز در حضور خداوند از آن‌ نگاهداري‌ كنند تا شعله‌اش‌ خاموش‌ نشود. اين‌ براي‌ تمام‌ نسلهاي‌ بني‌اسرائيل‌ يك‌ قانون‌ جاوداني‌ است‌.

 


راهنما



باب‌هاي‌ 25 - 31 . دستورالعمل‌ ساختن‌ خيمة‌ اجتماع‌
خدا خودش‌ الگوي‌ خيمه‌ را با جزئيات‌ ارائه‌ داد (25:9). اين‌ مطلب‌ دو بار ثبت‌ شده‌: در اين‌ باب‌، «اينگونه‌ ... بسازيد»؛ و يك‌ بار نيز در باب‌هاي‌ 35 - 40، كه‌ جزئيات‌ كار كلمه‌ به‌ كلمه‌ تكرار شده‌اند، «اينگونه‌... ساخته‌ شد.»
خيمه‌ «شبيه‌» يك‌ چيز، و «ساية‌» چيزهاي‌ آسماني‌ بود (عبرانيان‌ 8 : 5).
خيمه‌ معني‌ بخصوصي‌ براي‌ قوم‌ يهود داشت‌، و در عين‌ حال‌ «نمونة‌ چيزهاي‌ آينده‌» بود (عبرانيان‌ 9 و 10).
خيمه‌ و هيكل‌ كه‌ بعدها بر اساس‌ مدل‌ خيمه‌ بنا شد، مركز حيات‌ ملي‌ يهود بودند.

خيمه‌ كه‌ منشاء الهي‌ داشت‌، باز نمود بسيار مهم‌ انديشه‌هاي‌ بخصوصي‌ بود كه‌ خدا مي‌خواست‌ به‌ انسان‌ تفهيم‌ كند، و نيز پيش‌ درآمد بسياري‌ از تعاليم‌ ايمان‌ مسيحي‌ بود.

 

  • مطالعه 1205 مرتبه
  • آخرین تغییرات در %ب ظ, %08 %558 %1394 %12:%بهمن