آیا می دانستی که...

آیا می دانستی که...نخستین كشاورزان 9 هزار سال پیش از میلاد مسیح دست به پرورش گیاهان زدند و اولین بار در مناطقی از خاورمیانه زراعت به طور گسترده انجام می‌شد.

گرایش ایشان از شكار به زراعت باعث اسكان بشر در كنار مزارع شد. با ورزیده شدن كشاورزان در تولید محصولات كشاورزی و پرورش دام امكان سكونت برای افرادی پدید آمد كه می‌توانستند به كارهای دیگری بپردازند و مواد غذایی مورد نیاز خود را از كشاورزان بخرند. امروز زراعت تبدیل به یك دانش و صنعت بزرگ شده و با استفاده از تكنولوژی خاص، سالانه میلیون‌ها تن انواع گیاهان خوراكی و صنعتی در جهان تولید می‌شود 

 

آیا میدانستی که داركوب ها قادرند 20 بار در ثانیه به تنه درخت ضربه بزنند؟

 

آیا میدانستی که یک انسان بالغ که تقریبا" پنج لیتر خون در رگهایش جاریست اگر یک و نیم لیترش را از دست بدهد احتمال مرگش بسیار بالاست؟

 

آیا میدانستی که مدت زمان گردش سیاره عطارد بدور خود دو برابر مدت زمان گردش آن بدور خورشید میباشد؟

 

آیا میدانستی که 90 درصد سم مارها از پروتئین تشكیل یافته است؟

 

آیا میدانستی که قلب میگو ها در سر آنها قرار دارد؟

 

آیا میدانستی که گونه ای از خرگوش قادر است 12ساعت پس از تولد جفت گیری كند؟

 

آیا میدانستی که سطح شهر مكزیك سالانه بیست و پنج سانتیمتر نشست میكند؟

 

آیا میدانستی که موشهای صحرایی سالانه یک سوم منابع و ذخایر غذایی جهان را نابود میسازند؟

 

آیا میدانستی که بیشترین سرعتی که انسان آن را تجربه کرده است چهل هزار کیلومتر در ساعت در سال شصت و نه میلادی با سفینه آپالو ده بوده است؟

 

سالها قبل، یکی از جانورشناسان برای نخستین بار به استرالیا رفت. ناگهان از مشاهده جانور عجیبی که با دم بلندش، جهش کنان طول صحرا را می پیمود به هیجان آمد! رو به یکی از بومیان کرد و پرسید نام این جانور چیست؟ مرد بومی پاسخ داد: کانگورو! پس از بازگشت جانورشناس به کشورش، عکس و تفصیلات جانور عجیبی که می پنداشتند کانگورا نام دارد در روزنامه ها چاپ شد، و امروز نیز به همین اسم نامیده میشود. امّا بد نیست بدانید سالها بعد که دانشمندان با زبان بومیان استرالیا آشنا شدند دریافتند که واژه کانگورو در زبان بومیان آن سرزمین یعنی: من نمیدانم!!! به هر حال این نام که حاصل یک اشتباه لپی میباشد از آن زمان تاکنون بر روی این جانور باقی مانده است 

آیا میدانستی بعد از مرگ انسان قلب انسان چهار ساعت و ششها شش تا هشت ساعت، کبد دوازده ساعت، لوزالمعده هفده ساعت و کلیه ها بیست و چهار ساعت بدون اکسیژن زنده هستند

 

آیا میدانستی که بزرگترین کوه یخی که در سال 1956 از قطب جنوب جدا شد طول آن به سیصد و سی و پنج کیلومتر و عرض آن به پنجاه و هفت کیلومتر میرسید یعنی به اندازه کشور بلژیک بود؟

 

آیا میدانستی درازترین جانور یک نوع کرم خاکی است که درازای آن به بیش پنجاه و پنج متر میرسد؟

 

آیا میدانستی که آچار فرانسه را فرانسوی ها درست نکردند بلکه این سوئدی ها بودند که این آچار اختراع کردند و جالبتر اینکه در خود فرانسه این آچار بنام آچار انگلیسی معروف است؟

 

آیا میدانستید که اغلب مارها دارای 6 ردیف دندان میباشند؟

 

آیا میدانستی که شمپانزه ها قادرند مقابل آینه چهره خود را تشخیص دهند اما میمونها نمیتوانند؟

 

آیا میدانستی که قلب والها تنها 9 بار در دقیقه میتپد؟

 

آیا میدانستی که در فرمان آزادی کورش (قانون حقوق بشر). که 2541 سال پیش با خط میخی روی استوانه بزرگی نوشته شده و امروز در موزه لندن است، این جمله ها آمده اند: « انسانها آزادند که هر خدایی را که دلخواه آنها است بپرستند، آنها آزادند که در کشور دلخواه خویش زندگی کنند، همگی باید در آرامش و صلح زندگی نمایند

 

آیا میدانستی که اولین كلیسای ساخت بشر یعنی كلیسای پطرس مقدس در انطاكیه ترکیه میباشد؟

 

بزرگترین طلای سفیدی یکپارچه که تاکنون یافت شده ، طلای سفیدی بود که در حدود صد و شصت سال پیش در حوالی سیبری به دست آمد. این طلای سفید دوازده و نیم کیلوگرم وزن ، و در زمان خود سی و دو هزار و پانصد دلار ارزش داشت

 

آیا میدانستی اگر سر لاشخور مو یا پر داشت هنگامی كه با منقار خود از گوشت لاشه تغذیه می كرد، میكروبها وارد موهایش می شدند و همان جا رشد می كردند اما بی موئی سر لاشخور باعث می شود كه كله این حیوان در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار گیرد و در نتیجه میكروبها روی سرش از بین بروند

 

آیا میدانستی چین بیشتر از هر کشوری همسایه دارد، چین با سیزده کشور هم مرز است

 

آیا میدانستی موریانه ها قادرند تا 2 روز زیر آب زنده بمانند

 

آیا میدانستی که کبد انسان بین سیصد تا پانصد روز کاملا نو میشود، یعنی اینکه از سلولهای جدیدی برخوردار میشود؟

 

آیا میدانستی که داریوش برای اولین بار در ایران وزارت راه - وزارت آب - سازمان املاك -سازمان اطلاعات - سازمان پست و تلگراف ( چاپارخانه ) را بنیان نهاد؟

 

آیا میدانستی درازترین دم به سوسمار آبهای شور تعلق دارد که درازای آن به سه متر میرسد؟

 

آیا میدانستی قدمت خالکوبی به بیش از 5000 سال میرسد؟

 

آیا میدانستی که كبوتر ماده اگر تنها و دور از هم جنسان خود باشد نمی تواند تخم بگذارد، امّا اگر خود را در آیینه ببیند به تصور اینكه كبوتر دیگری وجود دارد تخم میگذارد؟

 

راستی میدانید تا چه عمقی میتوان بدون وسایل غواصی شنا کرد؟ بایستی بگوییم که در سال نود و شش میلادی یک غواص کوبایی بنام فرانسیسکو فرارس توانست بدون هیچ گونه وسایل غواصی تا عمق صد و سی متری برود و بدین طریق رکورد جهان را بنام خود ثبت کند. ولی با وسایل بسیار پیشرفته غواصی میتوان تا عمق هشتصد متری هم رفت ، این وسایل بیشتر در صنعت نفت برای مته کردن کف دریا استفاده میشود

 

آیا میدانستی که داریوش در بین سالهای 518- 519 قبل از میلاد نقشه ساخت پرسپولیس را طراحی كرد و با الهام گرفتن از اهرام مصر نقشه آن را با كمك چندین تن از معماران مصری بروی كاغد آورد؟

 

آیا میدانستی که مردها از 100 هزار سال پیش شروع به اصلاح کردن صورتهای خود کرده اند، آنها به کمک گوش ماهی و صدفها این کار را انجام میدادند؟

 

آیا میدانستی که فیثاغورث که بدلیل مذهبی از کشور خود گریخته بود و به ایران پناه آورده بود توسط داریوش کبیر دارای زندگی خوب همراه با مستمری دائم شد بود؟

آیا میدانستی لایه بیرونی پوست انسان هر دو هفته یکبار با سلولهای جدید تعویض میشود؟

 

آیا میدانستی احتمال ابتلای یک نوزاد به بیماری دیابت از طرف مادر دیابتی یک و نیم درصد و از طرف پدر دیابتی شش درصد میباشد؟

 

آیا میدانستی بیشترین جراحیهای پلاستیکی در اسپانیا انجام میشود؟

 

آیا میدانستی مردم فیلیپین به بیش از هزار لهجه سخن میگویند؟

 

آیا میدانستی كلمه شاهراه از راهی كه كورش کبیر بین سارد پایتخت كارون و پاسارگاد احداث كرد گرفته شده است؟

 

آیا میدانستی بیشترین روزنامه در چین به چاپ میرسد، روزانه صد میلیون نسخه یعنی ده درصد کل روزنامه های جهان در چین به چاپ میرسد؟

 

آیا میدانستی خلیج فـارس 500 هزار سال قدمت دارد

 

آیا میدانستی که تنها با خوردن یك عدد گوجه‌فرنگی در روز نزدیك به نصف نیاز روزانه‌تان به ویتامین ث را دریافت می‌كنید؟

 

آیا میدانستی که اردنی ها چاقترین مردمان دنیا را دارند، بهتر از این را هم بدانید که هفتاد و پنج درصد از خانومها و شصت درصد آقایون اردنی چاق هستند؟

 

آیا میدانستی که اولین مردمانی كه نخ را كشف كردند و موفق به ریسیدن آن شدند ایرانیان بودند؟

 

آیا میدانستی در هر دقیقه شش نفر بر اثر بیماری دیابت در جهان جان خود را از دست می دهند، این شش نفر كسانی هستند كه در آخرین لحظات بروز بیماری و در نهایت اوج بروز بیماری از بیماری خود اطلاع پیدا می‌كنند؟

آیا میدانستی 50 درصد جمعیت جهان هیچگاه در طول حیات خود از تلفن استفاده نكرده است؟

 

آیا میدانستی که مزه سیب، پیاز و سیب زمینی یكسان میباشد و تنها بواسطه بوی آنهاست كه طعم های متفاوتی می یابند؟

 

آیا میدانستی که آدولف هیتلر گیاهخوار بوده است؟

 

آیا میدانستی سالانه 500 فیلم در امریكا و 800 فیلم در هند ساخته میشود؟

 

آیا میدانستی که فیلها قادرند روزانه شصت گالن آب و دویست و پنجاه كیلوگرم یونجه مصرف كنند؟

 

آیا میدانستی که از 294 کشور جهان، صد و بیست کشور آن مجازات اعدام را ندارند؟

 

آیا میدانستی قلب انسان بطور متوسط صد هزار بار در سال میتپد؟

 

آیا میدانستی که یك كوه آتشفشان قادر است ذرات ریز و گرد و غبار را تا ارتفاع پنجاه كیلوكتری به فضای اطراف پرتاب كند؟

 

آیا میدانستی که كانگوروها قادرند 3 متر به سمت بالا و 8 متر به سمت جلو بپرند؟

 

آیا میدانستی بزرگترین مجسمه بودا در چین قرار دارد که بلندای آن چهارصد و شانزده متر و پهنای آن شصت و هشت متر میباشد؟

 

آیا میدانستی که در عطسه ی کنترل نشده از طرف یك شخص بیمار پنج هزار قطره های ریزی که حاوی ویروس میباشد در فضا پخش میشود؟ 

آیا میدانستی در برج ایفیل دو میلیون و نیم پیچ به کار رفته است؟

 

آیا میدانستی که پیاز بعلت داشتن انسولین گیاهی و اینولین برای مبتلایان به مرض قند مفید بوده و قند خون را پایین میاورد؟

 

آیا میدانستی که اصلاح صورت را اسکندر مقدونی مد کرد؟ بطوری که هرگز اصلاح نکرده به میدان جنگ نمی رفت؟

 

آیا میدانستی 135 میلیون نفر از مردم دنیا به بیماری دیابت مبتلا هستند؟

 

آیا میدانستی که قویترین زلزله ایی که تا بحال در جهان رخ داده و به ثبت رسیده است در سال 1960 در اقیانوس آرام نزدیک کشور شیلی رخ داد که قدرت آن نه و نیم ریشتر بود که فقط سه هزار نفر جان خود را از دست دادند؟

 

آیا میدانستی که بزرگترین تخم، در مقـــــــایسه با اندازه بـــــــدن، متعلق به پرنده ای به نام «كیوی» است كه در استرالیا زندگی می كند. جثه كیوی، تقریبا" به اندازه یك مرغ است، اما تخمی كه می گذارد، یك چهارم بدنش وزن دارد؟

 

آیا میدانستی دانشمندان به تازگی كشف كرده اند كه تقریبا" سی تا چهل درصد از همه سرطان ها با خوردن میوه ، سبزیجات ، غذاهای گیاهی كم چرب و مواد غذایی پركالری ، قابل پیش گیری است؟

 

آیا میدانستی دانشمندان به تازگی كشف كرده اند كه تقریبا" 30 تا 40 درصد از همه سرطان ها با خوردن میوه ، سبزیجات ، غذاهای گیاهی كم چرب و مواد غذایی پركالری ، قابل پیش گیری است

 

آیا میدانستی لباس قرمز و سفید بابا نوئل از شرکت کوکاکولا به یادگار مانده است، سال 1931 میلادی شرکت کوکاکولا برای تبلیغات خود از این رنگها در لباس بابا نوئل استفاده کرد؟

 

آیا میدانستی زالو دارای یازده معده و سه دهان میباشد و هر دهان داری صد عدد دندان میباشد، جالب است این را هم بدانید که یک وعده خون مکیدن میتواند زالو را یک سال زنده نگه دارد؟

 

آیا میدانستی که فیلها از بوی عسل بدشان می آید. حتی بوی عسل فیل ها را فراری می دهد؟

 

آیا میدانستی که خانومها بیشتر از آقایون مبتلا به بیماری دیابت میشوند؟

 

آیا میدانستی که خانومها بطور متوسط ، در طول عمرشان هیجده هزار ساعت بیشتر از آقایون تلفنی صحبت میکنند؟

 

آیا میدانستی که دلفین ها هر سه سال، فقط یک بچه بدنیا میاورند و عمر متوسط آنها چهل سال میباشد؟

 

آیا میدانستی انسان 9 هزار سال پیش از میلاد برای اولین بار به کشاورزی پرداخت؟

 

آیا میدانستی دقت بزرگترین تلسکوپی که در حال ساخت است ، پنج هزار میلیــــــــــــارد برابر از چشم معمولی قویتر است، جالب است بدانید که با این تلسکوپ میشود فاصله ای به مسافت سیزده میلیارد سال نوری را مشاهده کرد؟

 

آیا میدانستی که پژوهشگران مدعی هستند كه نوشیدن قهوه در طولانی مدت در فشار خون خانم‌ها تعادل ایجاد می‌كند در حالی كه نوشیدن كوكاكولا باعث ایجاد فشار خون‌ می‌شود؟

 

آیا میدانستی که سال 1790 جمعیت آمریکا تقریبا چهار میلیون نفر بود و شوربختانه از این چهار میلیون نفر هفتصد هزار نفرش برده بودند

 

آیا میدانستی که زبان انگلیسی دارای بیشترین کلمه میباشد، تعداد کلمات در زبان انگلیسی بیشتر از نیم میلیون واژه میباشد؟

 

آیا میدانستی که زرتشت یعنی ستاره زرین؟

 

آیا میدانستی که تـعداد گیرنده های شبكه چـشم شـامـل پنج تا شش میلیون سلول مخروطی و دوازده تا چهارده میلیون سلول میله ای میباشد؟

 

آیا میدانستی قطر شاهرگ گردن شش میلیمتر میباشد؟

 

آیا میدانستی ناخن انگشت میانی سریعتر از دیگر انگشتها رشد میکند؟ 

آیا میدانستی که نروژ سومین کشور صادر کننده نفت میباشد؟

 

آیا میدانستی که پژوهشگران مدعی هستند که با برداشتن تخمدانها توسط عمل جراحی عمر بیمار بطور متوسط هشت سال کمتر میشود؟

 

آیا میدانستی که خرسهای پاندا 14 ساعت از وقت خود را در شبانه روز صرف خوردن میکنند و جالبتر اینجاست که آنها فقط از گیاه بامبو «خیزرانی» تغذیه میکنند؟

 

آیا میدانستی که اسکنر 48 سال پیش اختراع شده است؟

 

آیا میدانستی که حدود 100 سال پیش پزشکان آمریکایی بر این عقیده بودند، زنانی که خیلی باهوش هستند باردار نمی شوند؟؟

آیا میدانستی که ستاره دریایی فاقد مغز میباشد؟

 

آیا میدانستی که به تازگی مشخص شده است كه سلول‌های بنیادی از جنین در حال رشد می‌توانند طی بارداری در مغر مادر جای گیرند. این یافته با مطالعه‌ی روی موش به دست آمده است و اگر در مورد انسان هم چنین نتیجه‌ای به دست آید، كاربردهای پزشكی آن می‌تواند بسیار مفید باشد؟

 

آیا میدانستید سالانه 5000 کارگر در معادن چین جان خود را از دست میدهند؟

 

آیا میدانستی که سطح آب دریاها در عرض صد سال اخیر ده تا بیست سانتیمتر بالا آمده و جالب اینجاست که سه سانتیمترش در عرض این ده سال آخر بوده است، بد نیست این را هم بدانید که طبق برآوردی که دانشمندان کردند شهرهایی چون کلکته، لندن، نیویورک و بخش زیادی از بنگلادش در عرض صد سال آینده زیر آب خواهند رفت؟

 

آیا میدانستی دانشمندان موفق شدن به کمک علم ژنتیک ژنهای انسان را به جنین گوسفند تزریق کنند و بدین ترتیب از قلب گوساله بدنیا آمده برای پیوند قلب به همان شخصی که ژنها از او گرفته شده، استفاده کنند

 

آیا میدانستی که مروارید درون سركه ذوب میگردد؟

 

آیا میدانستی که فقط هزینه ی مادی فرار نخبه گان «مغزها» بیش از پنجاه بیلیون دلار در سال تخمین زده می شود؟ و برخی معتقدند كه فرار هر نخبه معادل تخریب ده حلقه چاه نفت به اقتصاد مملكت ضربه میزند

  • مطالعه 2110 مرتبه

مطالب مرتبط

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44
  • 45
  • 46
  • 47
  • 48
  • 49
  • 50
  • 51
  • 52
  • 53
  • 54
  • 55
  • 56
  • 57
  • 58
  • 59
  • 60
  • 61
  • 62
  • 63
  • 64
  • 65
  • 66
  • 67
  • 68
  • 69
  • 70
  • 71
  • 72
  • 73
  • 74
  • 75
  • 76
  • 77
  • 78
  • 79
  • 80
  • 81
  • 82
  • 83
  • 84
  • 85
  • 86
  • 87
  • 88
  • 89
  • 90
  • 91
  • 92
  • 93
  • 94
  • 95
  • 96
  • 97
  • 98
  • 99
  • 100
  • 101
  • 102
  • 103
  • 104
  • 105
  • 106
  • 107
  • 108
  • 109
  • 110
  • 111
  • 112
  • 113
  • 114
  • 115
  • 116
  • 117
  • 118
  • 119
  • 120
  • 121
  • 122
  • 123
  • 124
  • 125
  • 126
  • 127
  • 128
  • 129
  • 130
  • 131