عیسی گفت :"من هستم"

مقدمه :

در کتاب مقدس 3 نام  اصلی برای خدا بکار برده شده است. یهوه- الوهیم و ادونای. وقتی موسی از خدا پرسید نام تو چیست.

خدا گفت" یهوه" یعنی "من هستم" یعنی "کسی که ما فوق زمان و مکان است". درست است که نام یهوه مورد استفاده غلط فرقه دروغین شاهدان یهوه  قرار گرفته است ولی شاهدان واقعی یهوه ما مسیحیان هستیم، یهوه ی که همان عیسی مسیح و تثلیث مقدس است. عیسی در انجیل یوحنا بارها خود را به عنوان من هستم معرفی می کند که ما امروز 11 مورد از آنها را بررسی می کنیم تا به این طریق در شناخت خداوندمان عیسی مسیح بعنوان همان خدای خالق و همان خدای عهد عتیق بیشتر رشد کنیم.

 

بخش اصلی:

1- نان حیات من هستم. هر‌که نزد من آید، هرگز گرسنه نشود، و هر‌که به من ایمان آوَرَد هرگز تشنه نگردد. (یوحنا 6:35)

ما برای سلامت بدن و روانمان احتیاج به غذا و استراحت داریم . روح ما نیز برای رشد به غذا احتیاج دارد  و کلام خدا غذای روح ماست ولی مسیح نیز به عنوان کلام مجسم شده خدا نان حیات بخشنده است. آگوستین قدیس می گوید:"ای خداوند تو ما را برای خود آفریده ای و جان ما تا در تو قرار نگیرد آرام نمی گیرد." همه ما یک خلاءی داریم که تنها در خدای راستین عیسی مسیح این خلاء پر می گردد. هایک اسقف شهید کلیسای ایران قبل از توبه اش به قول برادرش ادوارد خیلی اهل پارتی و رقص بود ولی معمولا در وسط پارتی می رفت و در جای خلوتی گریه می کرد چون خلاءش بوسیله چیزهای دیگر پر نمی شد. زن سامری که در انجیل می بینیم 5 بار شوهر کرده بود ولی هنوز تشنه بود و خلاء داشت. پس ازدواج هم هرچند عالی است ولی نمی تواند خلاء ما را كاملا برطرف كند. ولی مسیح وعده داده است که هر کس نزد او آید هرگز تشنه و گرسنه نخواهد شد.در عهد عتیق "من" نان آسمانی بود که فقط نیاز بدن را رفع می کرد ولی مسیح نیاز روحهای ما را برطرف می کند. خوردن مسیح به معنی ایمان اصیل به او ، یکی شدن با او و همچنین با شرکت در عشا ربانی تحقق می یابد. مسیح با معجزه دادن نان نشان داد که نان حیات هم تنها اوست.

 

2- من نور جهانم. هر‌که از من پیروی کند، هرگز در تاریکی راه نخواهد پیمود، بلکه از نورِ زندگی برخوردار خواهد بود. (یوحنا 8:12)

از کسی پرسیدند:"چرا کار می کنی؟ " گفت که بتوانم بخورم بعد گفتند چرا غذا می خوری  گفت:" تا بتوانم کار کنم." امروزه اکثر مردم زندگی بدون هدفی یا با هدفی اشتباهی را دارند. امروزه مردم در تاریکی بسر می برند و تاریکی را دوست دارند چون نور، قباحت کارهایشان را نشان می دهد. خدا نور است و مسیح نور است و هر که با خدا زندگی می کند باید فرزند نور و نور جهان باشد. آیا چیزهای در زندگی ما است که اگر دیگران بفمند و علنی گردند ما رسوا می شویم؟! بنابرین توبه کنیم و بسوی نور بیایم و کارهای تاریکی را ترک کنیم و رسالت خود را بعنوان فرزندان نور به انجام برسانیم. مسیح با شفای کور مادرزاد خود را بعنوان نور عالم نشان داد.

 

3- در گناهان خویش خواهید مرد، زیرا اگر ایمان نیاورید که من هستم، در گناهانتان خواهید مرد. (یوحنا 8:24)

در این آیه می بینیم که نجات و بخشیده شدن گناهانمان مستلزم شناخت خدا است. یوحنا 17:3 چنین می گوید: " این است حیات جاویدان، که تو را، تنها خدای حقیقی، و عیسی مسیح را که فرستاده‌ای، بشناسند." همچنین در رومیان 10:9 می گوید: " اگر به زبان خود اعتراف کنی «عیسی خداوند است» و در دل خود ایمان داشته باشی که خدا او را از مردگان برخیزانید، نجات خواهی یافت." بنابرین شناخت خداوندی عیسی در بخشیده شدن گناهانمان موثر است و بقول آتاناس چون فقط خدا می تواند گناه را کفاره دهد پس مسیح خدا است. ما می دانیم که مسیح بهترین پزشک و بهترین روانشناس است ولی روان شناسان و پزشکان دیگری هم وجود دارند ولی تنها کسی که گناه را در زمین و آسمان می بخشد مسیح است. خون "من هستم" ما را نجات می دهد.

 

4- آنگاه که پسر ‌انسان را برافراشتید، در‌خواهید یافت که من هستم. (یوحنا 8:28)

مسیح با بر افراشته شدن داوطلبانه اش بر روی صلیب بخاطر گناهان ما محبتی را نشان داد که فقط خدای محبت می تواند نشان دهد و با قیام پیروزمندانه اش بر مرگ ثابت کرد که تمام حرفها و ادعاهایش درباره الوهیتش درست است. من هستم همان پسر انسانی است که بر دانیال آشکار شد و همان خدای خالقی است که برای گناهان ما مضروب شد و با قیامش حقانیتش را ثابت کرد.

 

5- آمین، آمین، به شما می‌گویم، پیش از آنکه ابراهیم باشد، من هستم. (یوحنا 8:58)

انجیل صریحا می گوید که از ابتدا و ازل کلمه یا مسیح بوده است. کلیسای ما (ارامنه  ارتودكس) در اعتقادنامه اش می گوید:"نبود زمانی که او نباشد و همانقدر که پدر پدر است پسر نیز پسر است." مسیح نگفت قبل از ابراهیم وجود داشته بلکه گفت قبل از ابراهیم من هستم. مسیح از قصد فعل جملات را عوض می کرد تا مردم بدانند که او همان یهوه من هستم است و مردم فهمیدند و خواستند او را را برای این حرف سنگسار کنند. احتمالا او از ملاقات خود با ابراهیم در باب 18 پیدایش صحبت می کرد. مسیح آشکارا اعلام کرد که از پدر یهودیان ابراهیم، از بخشنده شریعت موسی و از معجزه کننده بزرگ ایلیا بزرگتر است چون او خدای ابراهیم، موسی و ایلیا و همگان است.

 

6- آمین، آمین، به شما می‌گویم، من برای گوسفندان، "در" هستم؛آنان که پیش از من آمدند، همگی دزد و راهزنند، امّا گوسفندان به آنان گوش فراندادند. من "در" هستم؛ هر‌که از راه من داخل شود نجات خواهد یافت، و آزادانه به ‌درون خواهد آمد و بیرون خواهد رفت و چراگاه خواهد یافت. دزد نمی‌آید جز برای دزدیدن و کشتن و نابود کردن؛ من آمده‌ام تا ایشان حیات داشته باشند و از آن به‌فراوانی بهره‌مند شوند. (یوحنا7:10-10)

امروزه این حرف را زیاد می شنویم: "که راههای رسیدن به خدا زیاد است و تمام ادیان یک چیز را می گویند" ولی مسیحیت از یک در(یوحنا 10:7) ، یک راه (یوحنا 14:6) ، یک نام (اعمال 4:12) و یک حقیقت (یوحنا 14:6) برای رسیدن به خدا و نجات صحبت می کند و آن تنها عیسی مسیح است. ما قبول نداریم که همه ادیان یک چیز می گویند  یا برای رسیدن به خدا راههای زیادی وجود دارد. ادیان چیزهای خوبی دارند  و ما موظفیم به آنها احترام بگذاریم ولی تنها مسیح نجات دهنده است و تنها در مسیح می توانیم اطمینان از حیات جاودان داشته باشیم. امروز هم دزدان و منحرفین بسیاری خیلیها را از راه و در درست (ارتودكسی) برای نجات منحرف می کنند و ما باید هشیار باشیم. فرقه های مانند شاهدان یهوه ، مورمونها و تمام کسانی که ایمان رسولان دور شده و بدعتهای عجیب و غریبی بوجود آورده اند . همچنین در این روزها شاهد گسترش عجیب ادیان شرقی و نیروهای انرژی مانند هستیم که باید مواظب رسوخ این عقاید غلط بین خودمان باشیم. مسیح نه فقط وعده داد که هر که از او داخل گردد حیات یابد بلکه قول حیات بیشتر را نیز داد، حیات بیشتر شامل شادی، خوشی، زندگی پیروزمند بر گناه با تقدس، محبت و برکات و جوابهای دعا و پری روح القدس و عطایا می تواند باشد.

 

7- من شبان نیکو هستم. شبان نیکو جان خود را در راه گوسفندان می‌نهد. (یوحنا 10:11)

او شبان نیکوی ماست. در سرود کلیسای ما در عشاء ربانی داریم که" تنها قدوس و تنها نیکو" او است. شبان از گوسفندان خود محافظت می کند، زخمهای آنها را شکسته بندی می کند و آنها را تغذیه می کند. مسیح شبانی است که به فکر مای گمشده بود و او جان خود را برای نجات ما از دست شیطان گرگ صفت فدا کرد تا نشان دهد او واقعا شبان نیکوی ما است.

 

8- قیامت و حیات مَنَم. آن که به من ایمان آوَرَد، حتی اگر بمیرد، باز زنده خواهد شد. و هر‌که زنده است و به من ایمان دارد، به‌یقین تا به ابد نخواهد مرد. (یوحنا 11:25.26)

در انجیل داستان زنده شدن 3 نفر بیان شده است یکی دختر 12 ساله یایروس بلافاصله بعد از مرگش، دیگری یگانه پسر بیوه زن نائینی در مراسم خاکسپاریش و آخری الیعاذر 4 روز بعد از مرگش. البته در کتاب مقدس می بینیم که ایلیا و الیشع در عهد عتیق و پطرس و پولس در عهد جدید هم کسانی را زنده کرده اند و تاریخ کلیسا نیز از تکرار اندک این رویداد در مواردی صحبت کرده است. بنابرین در مسیحیت مرگ به معنای نابودی نیست چون مسیح قیامت و حیات است. مسیح با مرگ خود آنطور که انجیل می گوید باعث زنده شدن خیلیها شده است و علاوه بر این 3 اشاره بعنوان نمونه احتمال دارد که مرده های دیگری نیز او زنده کرده باشد. وقتی مریم و مرتا به او بخاطر دیر کردنش اعتراض کردند. مسیح گفت که برادرشان زنده خواهد شد و آنها گفتند که می دانند برادرشان در قیامت زنده خواهد شد، ولی مسیح گفت "من قیامت و حیات هستم. کسی که در قیامت مردگان را زنده می کند من هستم و من می توانم او را الان زنده کنم." و این کار را کرد. می گویند بعد از 3 روز بدن شروع به پوسیدن و جدا شدن قسمتهای مختلف آن می گردد. ولی مسیح نشان داد که همان یهوه قادر مطلق است و برای او هیچ کاری غیر ممکن نیست.

 

9- من راه و راستی و حیات هستم؛ هیچ‌کس جز به‌واسطۀ من، نزد پدر نمی‌آید. (یوحنا 14:6)

در هیچ دینی راه، راستی و حیات یک شخص نیست بلکه یک سری قوانین است که ما را به خدا و حیات می رساند (البته اگر بتواند برساند) ولی مسیح  گفت راه رسیدن به خدا خود اوست و راستی و حقیقت خود اوست و حیات جاودان در اوست.آنچه مرا بیش از همه بسوی مسیحیت جلب کرد و باعث توبه و نجات من شد، راستی و حقیقت مسیحیت بود. بدون مسیح هیچ کس نمی تواند نزد خدا برود. خیلی جالب است كه مسیح هم هدف (راستی و حیات) و هم وسیله رسیدن به آن هدف (راه) است.

 

10-  من تاک حقیقی هستم و پدرم باغبان است. هر شاخه‌ای در من که میوه نیاورد، آن را قطع می‌کند، و هر شاخه‌ای که میوه آورد، آن را هَرَس می‌کند تا بیشتر میوه آورد. (یوحنا 15:1.2)

می گویند چند نفر به کلیسای رفتند و گفتند می خواهیم سر و بزرگ کلیسا را ببینیم، شبان گفت ما اینجا سر نداریم، همه دم هستیم. چون مسیح سر است. او ریشه و درخت حقیقی است و ما تنها شاخه ها هستیم. شاخه ها برای میوه آوردن کاری نباید بکنند، تنها باید در درخت بمانند. اگر ما به "من هستم" وصل هستیم می توانیم میوه بیاوریم. خداوند گاهی اجازه می دهد شاخه های ما را ببرند، هر بریده شدنی دردناک است ولی هدف خدا این است که ما را بصورت مسیح در بیاورد و برای این هر چیز کناه آلود را پدر باغبانمان از ما می برد. فراموش نکنیم که جدا از مسیح هیچ کاری نمی توانیم بکنیم.

 

11-  گفت: «من هستم.» یهودا، تسلیم‌کنندۀ او نیز با آنها ایستاده بود. چون عیسی گفت، «من هستم،» آنان پس رفته بر زمین افتادند. (یوحنا 18:5.6)

عیسی هنگامیکه در باغ جتسمانی برای دستگیری او آمدند، و  وقتی مسیح خود را بعنوان "من هستم" معرفی کرد آنها بر زمین افتادند و این نشان می دهد که مسیح تنها ادعا نمی کرد بلکه او واقعا قوت "من هستم" را داشت. خیلی وقتها ما چیزهای می گوییم و اتفاقی نمی افتد ولی وقتی مسیح می گوید مردم نجات می یابند، مریضان شفا می یابند، اسیران آزاد می گردند و زندگیها تغیر می کند و وقف مسیح می گردند.

 

نتیجه :

بنابرین ما امروز یکبار دیگر در مورد دلایلی  که مسیح را خدا می دانیم صحبت کردیم و فهمیدیم که شناخت درست خدا در نجات و رشد ما تاثیر دارد. فهمیدیم که مسیح همان یهوه عهد عتیق است. ولی آیا ما مسیح را بعنوان یگانه پادشاه قلبمان و یگانه منجی خود و یگانه اربابمان انتخاب کرده ایم؟ آیا با زبانمان در دعا و نزد دیگران به خداوندی عیسی اعتراف کرده ایم؟ آیا آن طور که شایسته است برای خداوندمان زندگی می کنیم؟

 

الان فرصت داریم تا در دعا یکبار دیگر بسوی یگانه خدای واقعی برگردیم و اجازه دهیم او در ما کار عمیق و ماندگار خود را بوسیله روح القدس در نام عیسی مسیح انجام دهد. دعا کنیم

  • مطالعه 6320 مرتبه

مطالب مرتبط

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44
  • 45
  • 46
  • 47
  • 48
  • 49
  • 50
  • 51
  • 52
  • 53
  • 54
  • 55
  • 56
  • 57
  • 58
  • 59
  • 60
  • 61
  • 62
  • 63
  • 64
  • 65
  • 66
  • 67
  • 68
  • 69
  • 70
  • 71
  • 72
  • 73
  • 74
  • 75
  • 76
  • 77
  • 78
  • 79
  • 80
  • 81
  • 82
  • 83
  • 84
  • 85
  • 86
  • 87
  • 88
  • 89
  • 90
  • 91
  • 92
  • 93
  • 94
  • 95
  • 96
  • 97
  • 98
  • 99
  • 100
  • 101
  • 102
  • 103
  • 104
  • 105
  • 106
  • 107
  • 108
  • 109
  • 110
  • 111
  • 112
  • 113
  • 114
  • 115
  • 116
  • 117
  • 118
  • 119
  • 120
  • 121
  • 122
  • 123
  • 124
  • 125
  • 126
  • 127
  • 128
  • 129
  • 130
  • 131