2 حکم بر حق خدا بر یهود و غیر یهود

ترجمه شریف گویا

ترجمه شریف رومیان


خشم و غضب الهی


1. و اما ، ای آدمی ، تو کیستی که در باره دیگران قضاوت میکنی؟ هر که باشی هیچگونه عذری نداری زیرا وقتی تو دیگران را محکوم می کنی و در عین حال همان کاری را که آنها انجام میدهند انجام میدهی ، خودت را محکوم میکنی .
2. ما میدانیم وقتی خدا اشخاصی را که چنین اعمالی میکنند محکوم میکند حق دارد .
3. آیا تو گمان میکنی که با محکوم کردن دیگران از کیفر خواهی رست در حالیکه همان کارها را انجام میدهی؟
4. آیا فراوانیء مهر و بردباری و صبر خدا را ناچیز میشماری؟ مگر نمیدانی که منظور مهربانیء خدا این است که تو را به توبه راهنمائی فرماید؟
5. با سختدلی و بی میلیء خود نسبت بتوبه ، عقوبت خد را تا روز ظهور غضب خدا و داوری عادلانۀ او پیوسته شدیدتر می سازی.
6. زیرا خدا به هر کس برحسب اعمالی که کرده است پاداش یا کیفر خواهد داد.
7. بعضی افراد نیکی را دنبال می کنند و در جستجوی عزت و شرف و حیات فنا ناپذیر هستند ، به آنان خدا حیات جاودانی خواهد داد.
8. بعضی افراد خود خواه هستند و حقیقت را رد میکنند و بدنبال ناراستی میروند ، آنها مورد خشم و غضب خدا قرار میگیرند.
9. برای همۀ آدمیانیکه بدی را بجا می آورند مصیبت وپریشانی خواهد بود ، اول برای یهودیان و سپس برای غیر یهودیان .
10. اما خدا بکسانیکه نیکو کاری نمایند عزت وشرف و آرامش خواهد بخشید ، اول به یهودیان و سپس به غیر یهودیان
11. زیرا خدا تبعیضی بین این و آن قائل نمیشود.
12. همۀ آنانیکه بدون داشتن شریعت موسی گناه میکنند ، بدون شریعت هلاک میشوند و همه آنانیکه تحت شریعت هستند و گناه می کنند بوسیله شریعت محکوم میشوند.
13. زیرا تنها شنیدن احکام شریعت هیچکس را در حضور خدا کاملا نیک نمی سازد بلکه مجریان شریعتند که نیک شمرده میشوند.
14. هر گاه غیر یهودیان که دارای شریعت موسی نیستند احکام شریعت را طبیعتأ انجام میدهند معلوم است که شریعت آنان خودشانند ـ با وجود اینکه شریعت کتبی ندارند،
15. رفتارشان نشان میدهد که مقررات شریعت در قلبهایشان نوشته شده و وجدانهای ایشان نیز درستی این را تأیید میکند زیرا افکارشان یا آنها را متهم میکند و یا از آنها دفاع می نماید.
16. طبق بشارتی که من میدهم در روزیکه خدا بوسیله عیسی مسیح همۀ افکار پنهانی دلهای آدمیان را داوری می کند این کار انجام خواهد گرفت.

یهودیان و شریعت

17. اما اگر تو خود را یهودی می نامی و به شریعت متکی هستی و از اینکه خدا را می شناسی به خود می بالی ،
18. وارادۀ او را میدانی و بسبب اینکه در شریعت تربیت شده ای چیزهای عالی را ترجیح میدهی
19. و خاطر جمع هستی که راهنمای کوران و نور ساکنان تاریکی
20. و معلم نادانان و آموزگار کودکان میباشی و صاحب شریعت هستی که مظهر معرفت و حقیقت است.
21. پس تو که دیگران را تعلیم میدهی چرا خود را تعلیم نمیدهی ؟ تو که موعظه میکنی دزدی نباید کرد آیا خودت دزدی نمی کنی ؟
22. تو که میگوئی زنا نکن آیا خودت زنا نمیکنی ؟ تو که از بت ها نفرت داری آیا معبدها را غارت نمیکنی ؟
23. تو که به شریعت فخر می کنی آیا با شکستن شریعت نسبت بخدا بیحرمتی نمیکنی
24. چنانکه کتاب مقدس میفرماید : « بسبب شما یهودیان ، مردمان غیر یهود نام خدا را بیحرمت میسازند.»
25. چنانچه از شریعت اطاعت کنی ختنۀ تو ارزش دارد اما اگر از شریعت سر پیچی نمائی مثل این است که اصلا ختنه نشده ای.
26. اگر یک غیر یهود که ختنه نشده است از فرمانهای شریعت اطاعت نماید آیا خدا او را ختنه شده بحساب نخواهد آورد ؟
27. و شخصیکه جسمأ ختنه نشده است ولی احکام شریعت را انجام میدهد ترا که با وجود داشتن کتاب و نشانۀ ختنه ، از شریعت تجاوز میکنی محکوم خواهد ساخت ،
28. زیرا یهود حقیقی کسی نیست که ظاهرأ یهود باشد و ختنۀ واقعی تنها یک عمل جسمانی نیست
29. بلکه یهودی واقعی شخصی است که از باطن یهودی باشد یعنی قلبش ختنه شده باشد و این نیز ، کار روح خدا است ، نه کار شریعت مکتوب. ستایش چنین شخص از خدا است نه از انسان.
ترجمه قدیمی(رومیان)


حكم‌ برحق‌ خدا بر يهود و غيريهود
لهذا اي‌ آدمي‌ كه‌ حكم‌ مي‌كني‌، هر كه‌باشي‌ عذري‌ نداري‌ زيرا كه‌ به‌ آنچه‌ بر ديگري‌ حكم‌ مي‌كني‌، فتوا بر خود مي‌دهي‌، زيرا تو كه‌ حكم‌ مي‌كني‌، همان‌ كارها را به‌ عمل‌ مي‌آوري‌. 2 و مي‌دانيم‌ كه‌ حكم‌ خدا بر كنندگانِ چنين‌ اعمال‌ بر حقّ است‌. 3 پس‌ اي‌ آدمي‌ كه‌ بر كنندگانِ چنين‌ اعمال‌ حكم‌ مي‌كني‌ و خود همان‌ را مي‌كني‌، آيا گمان‌ مي‌بري‌ كه‌ تو از حكم‌ خدا خواهي‌ رست‌؟ 4 يا آنكه‌ دولت‌ مهرباني‌ و صبر و حلم‌ او را ناچيز مي‌شماري‌ و نمي‌داني‌ كه‌ مهرباني‌ خدا تو را به‌ توبه‌ مي‌كشد؟ 5 و به‌سبب‌ قساوت‌ و دل‌ ناتوبه‌كار خود، غضب‌ را ذخيره‌ مي‌كني‌ براي‌ خود در روز غضب‌ و ظهور داوري‌ عادله‌ خدا 6 كه‌ به‌ هر كس‌ برحسب‌ اعمالش‌ جزا خواهد داد: 7 امّا به‌ آناني‌ كه‌ با صبر در اعمال‌ نيكو طالب‌ جلال‌ و اكرام‌ و بقايند، حيات‌ جاوداني‌ را؛ 8 و امّا به‌ اهل‌ تعصّب‌ كه‌ اطاعت‌ راستي‌ نمي‌كنند بلكه‌ مطيع‌ ناراستي‌ مي‌باشند، خشم‌ و غضب‌ 9 و عذاب‌ و ضيق‌ بر هر نَفْس‌ بشري‌ كه‌ مرتكب‌ بدي‌ مي‌شود، اوّل‌ بر يهود و پس‌ بر يوناني‌؛ 10 لكن‌ جلال‌ و اكرام‌ و سلامتي‌ بر هر نيكوكار، نخست‌ بر يهود و بر يوناني‌ نيز.
11 زيرا نزد خدا طرفداري‌ نيست‌، 12 زيرا آناني‌ كه‌ بدون‌ شريعت‌ گناه‌ كنند، بي‌شريعت‌ نيز هلاك‌ شوند و آناني‌ كه‌ با شريعت‌ گناه‌ كنند، از شريعت‌ بر ايشان‌ حكم‌ خواهد شد. 13 از آن‌ جهت‌ كه‌ شنوندگانِ شريعت‌ در حضور خدا عادل‌ نيستند بلكه‌ كنندگانِ شريعت‌ عادل‌ شمرده‌ خواهند شد. 14 زيرا هرگاه‌ امّت‌هايي‌ كه‌ شريعت‌ ندارند كارهاي‌ شريعت‌ را به‌ طبيعت‌ بجا آرند، اينان‌ هرچند شريعت‌ ندارند، براي‌ خود شريعت‌ هستند، 15 چونكه‌ از ايشان‌ ظاهر مي‌شود كه‌ عمل‌ شريعت‌ بر دل‌ ايشان‌ مكتوب‌ است‌ و ضمير ايشان‌ نيز گواهي‌ مي‌دهد و افكار ايشان‌ با يكديگر يا مَذِمَّت‌ مي‌كنند يا عذر مي‌آورند، 16 در روزي‌ كه‌ خدا رازهاي‌ مردم‌ را داوري‌ خواهد نمود به‌ وساطت‌ عيسي‌ مسيح‌ برحسب‌ بشارت‌ من‌.
17 پس‌ اگر تو مُسَمّي‌' به‌ يهود هستي‌ و بر شريعت‌ تكيه‌ مي‌كني‌ و به‌ خدا فخر مي‌نمايي‌، 18 و اراده‌ او را مي‌داني‌ و از شريعت‌ تربيت‌ يافته‌، چيزهاي‌ افضل‌ را مي‌گزيني‌، 19 و يقين‌ داري‌ كه‌ خود هادي‌ كوران‌ و نور ظلمتيان‌ 20 و مُؤَدِّب‌ جاهلان‌ و معلّم‌ اطفال‌ هستي‌ و در شريعت‌ صورت‌ معرفت‌ و راستي‌ را داري‌، 21 پس‌ اي‌ كسي‌ كه‌ ديگران‌ را تعليم‌ مي‌دهي‌، چرا خود را نمي‌آموزي‌؟ و وعظ‌ مي‌كني‌ كه‌ دزدي‌ نبايد كرد، آيا خود دزدي‌ مي‌كني‌؟ 22 و از زنا كردن‌ نهي‌ مي‌كني‌، آيا خود زاني‌ نيستي‌؟ و از بتها نفرت‌ داري‌، آيا خود معبدها را غارت‌ نمي‌كني‌؟ 23 و به‌ شريعت‌ فخر مي‌كني‌، آيا به‌ تجاوز از شريعت‌ خدا را اهانت‌ نمي‌كني‌؟ 24 زيرا كه‌ به‌سبب‌ شما در ميان‌ امّت‌ها اسم‌ خدا را كفر مي‌گويند، چنانكه‌مكتوب‌ است‌. 25 زيرا ختنه‌ سودمند است‌ هرگاه‌ به‌ شريعت‌ عمل‌ نمايي‌. امّا اگر از شريعت‌ تجاوز نمايي‌، ختنه‌ تو نامختوني‌ گشته‌ است‌. 26 پس‌ اگر نامختوني‌، احكام‌ شريعت‌ را نگاه‌ دارد، آيا نامختونيِ او ختنه‌ شمرده‌ نمي‌شود؟ 27 و نامختونيِ طبيعي‌ هرگاه‌ شريعت‌ را بجا آرد، حكم‌ خواهد كرد بر تو كه‌ با وجود كتب‌ و ختنه‌ از شريعت‌ تجاوز مي‌كني‌. 28 زيرا آنكه‌ در ظاهر است‌، يهودي‌ نيست‌ و آنچه‌ در ظاهر در جسم‌ است‌، ختنه‌ ني‌. 29 بلكه‌ يهود آن‌ است‌ كه‌ در باطن‌ باشد و ختنه‌ آنكه‌ قلبي‌ باشد، در روح‌ نه‌ در حرف‌ كه‌ مدح‌ آن‌ نه‌ از انسان‌ بلكه‌ از خداست‌.



ترجمه تفسیری


فقط خدا مي تواند بر گناهكاران داوري كند
شايد كسي پيش خود فكر كند اين مردم چقدر پست هستند كه دست به چنين كارهايي مي زنند. اما كسي كه چنين فكر مي كند، خودش نيز بهتر از آنها نيست . هرگاه كسي بگويد كه اين اشخاص بدكار بايد مجازات شوند، در حقيقت خودش را محكوم مي كند، چون او نيز همان گناهان را مرتكب مي شود. 2 اما مي دانيم كه خدا هركسي را كه مرتكب چنين اعمالي شود، عادلانه و به سختي مجازات خواهد كرد. 3 اي آدمي ، آيا تصور مي كني كه خدا ديگران را براي اين گناهان مجازات خواهد كرد، اما از گناهان تو چشم پوشي خواهد نمود؟ 4 اگر خدا تابحال نسبت به تو صبر و تحمل نشان داده است ، آيا اين را نتيجه ضعف او مي داني ؟ آيا متوجه نيستي كه خدا در تمام اين مدت كه تو را مجازات نكرده ، در واقع به تو فرصت داده تا از گناهانت دست بكشي ؟ بلي ، مهرباني خدا براي اين بوده است كه تو توبه كني .
5 اگر دل خودت را سخت كني و توبه نكني براي خود مجازات وحشتناكي فراهم مي آوري ، زيرا بزودي روز خشم و غضب خدا فرا مي رسد روزي كه در آن خدا تمام مردم جهان را عادلانه محكوم خواهد كرد، 6 و به هركس مطابق كارهايش پاداش يا كيفر خواهد داد. 7 او زندگي جاويد را به كساني مي بخشد كه با صبر و تحمل آنچه راست است به عمل مي آورند و خواستار جلال و بزرگي و بقايي هستند كه خدا عطا مي كند. 8 اما آناني را كه با حقيقت وجود خدا ضديت مي كنند و به راه هاي گناه آلود خود مي روند، بشدت مجازات خواهد كرد. بلي ، ايشان مورد خشم و غضب خدا واقع خواهند شد. 9 رنج و عذاب گريبانگير همه كساني خواهد گرديد كه گناه مي ورزند، از يهودي گرفته تا غيريهودي . 10 اما جلال و سربلندي و آرامش الهي نصيب همه آناني خواهد شد كه از خدا اطاعت مي كنند، چه يهودي و چه غيريهودي ، 11 زيرا خدا تبعيض قائل نمي شود.

داوري منصفانه خدا
12،13،14،15 خدا شخص گناهكار را، هر كه باشد، مجازات خواهد كرد. بعنوان مثال ، مردم وحشي و از همه جا بي خبر كه در جنگلها زندگي مي كنند اگر مرتكب گناه شوند، خدا مجازاتشان خواهد كرد، چون ايشان با اينكه هيچگاه كتاب آسماني و احكام نوشته شده خدا را نخوانده اند، اما در عمق وجدانشان ، خوب را از بد تشخيص مي دهند. پس در حقيقت احكام خدا در وجدانشان نوشته شده است و به همين دليل ، وقتي كاري نيك انجام مي دهند، وجدانشان آرام مي گيرد و هرگاه عمل بدي مرتكب مي شوند، وجدانشان ايشان را سرزنش مي كند. از طرف ديگر، اشخاصي كه داراي دين و مذهب هستند نيز اگر گناه كنند، خدا مجازاتشان خواهد كرد. چون ايشان با اينكه داراي كتاب آسماني و احكام نوشته شده خدا هستند و آنها را مي خوانند، اما از آنها اطاعت نمي كنند. ايشان راه راست را مي دانند اما در آن قدم نمي زنند. بنابراين ، بايد گفت كه دانستن احكام خدا سبب نجات نمي شود، بلكه اجراي آنها. 16 مسلماً آن روز خواهد آمد كه عيسي مسيح به حكم خدا، افكار و انگيزه هاي مخفي همه را مورد داوري قرار دهد. همه اينها، بخشي از نــقشه عظيـم خداست كه مـن اعلام مي كنـم .

داشتن شريعت كافي نيست ، بايد مطابق آن زندگي كرد
17 و اما شما يهوديان ، تصور مي كنيد كه چون خدا شريعت و احكام خود را به شما عطا كرده است ، بنابراين از شما خشنود است ، و مي باليد به اينكه برگزيدگان خدا هستيد. 18 شما اراده و خواست خدا را مي دانيد و خوب را از بد تشخيص مي دهيد، چون احكام او را از كودكي آموخته ايد، 19 شما يقين كامل داريد كه راه خدا را بخوبي مي شناسيد؛ به همين جهت خود را راهنماي نابينايان مي دانيد، و خويشتن را چراغهايي مي پنداريد كه راه خدا را به آناني كه در تاريكي گمراه شده اند، نشان مي دهند. 20 شما گمان مي كنيد كه راهنماي مردم نادان هستيد و مي توانيد امور الهي را حتي به كودكان نيز بياموزيد، زيرا تصور مي كنيد احكام خدا را كه پر از معرفت و راستي است ، مي دانيد.
21 حال ، شما كه ديگران را تعليم مي دهيد، چرا خودتان نمي آموزيد؟ به ديگران مي گوييد كه دزدي نكنيد؛ آيا خودتان دزدي نمي كنيد؟ 22 مي گوييد كه زنا كردن گناه است ؛ آيا خودتان زنا نمي كنيد؟ مي گوييد كه نبايد بت پرستي كرد؛ آيا خودتان ماديات را همچون بت نمي پرستيد؟
23 شما به داشتن كتاب آسماني افتخار مي كنيد؛ ولي آيا با زير پا گذاشتن دستورات آن ، به خدا توهين نمي كنيد؛ 24 همانطور كه كتاب آسماني مي فرمايد: «مردم دنيا بخاطر شما يهوديان ، به نام خدا بي احترامي مي كنند!»
25 يهودي بودن شما، درصورتي ارزش دارد كه از دستورات خدا اطاعت كنيد. در غير اينصورت ، از بت پرستان هم بدتريد. 26 زيرا اگر بت پرستان احكام خدا را اطاعت كنند، آيا خدا تمام امتيازات و افتخاراتي را كه قصد داشت به شما يهوديان بدهد، به ايشان نخواهد داد؟ يقيناً خواهد داد. 27 در اين صورت وضع بت پرستان نامختون كه احكام خدا را اطاعت مي كنند، در پيشگاه خدا از وضع شما يهوديان خيلي بهتر خواهد بود، زيرا شما باوجود اينكه ختنه شده ايد و صاحب كتاب آسماني هستيد، باز احكام خدا را اطاعت نمي كنيد.
28 فراموش نكنيد كه هر كه پدر و مادرش يهودي باشند و خود نيز ختنه شده باشد، يهودي نيست . 29 بلكه يهودي واقعي كسي است كه دلش در نظر خدا پاك باشد. زيرا ختنه بدني ، خدا را راضي نمي سازد؛ خدا از كساني راضي و خشنود مي شود كه آرزوها و افكارشان ختنه و دگرگون شده باشد. هر كه زندگي اش به اينصورت تغيير يافته باشد، اگر هم شما او را تحسين نكنيد، خدا او را تحسين خواهد كرد.

راهنما

روميان‌ 1 و 2 . وجود نياز جهاني‌ به‌ انجيل‌
در اين‌ رساله‌، به‌ اين‌ موضوع‌ كه‌ انسانها در سطح‌ جهاني‌ گناهكارند، اشاره‌ شده‌ است‌ (1:1 - 32). اولين‌ جملة‌ اين‌ رساله‌، جمله‌اي‌ طولاني‌ است‌ (1 - 7) كه‌ طي‌ آن‌ خلاصه‌اي‌ از زندگي‌ پولس‌ و سپس‌ زندگي‌ عيسي‌ شامل‌ پيشگوييهاي‌ مربوط‌ به‌ زندگي‌ او، رستاخيز از مردگان‌ و اعزام‌ پولس‌ جهت‌ موعظه‌ به‌ همة‌ ملل‌، ارائه‌ داده‌ شده‌ است‌.
پولس‌ در آيات‌ 9 - 15 به‌ اين‌ مطلب‌ اشاره‌ مي‌كند كه‌ مدتها است‌ مشتاق‌ آمدن‌ به‌ روم‌ است‌، اما موانع‌ زيادي‌ جهت‌ بشارت‌ دادن‌ به‌ نقاطي‌ كه‌ تا آن‌ زمان‌ دربارة‌ مسيح‌ نشنيده‌ بودند، در جلوي‌ راه‌ خود داشت‌ (15 : 20).
او از انجيل‌ عار نداشت‌ و به‌ آن‌ افتخار مي‌كرد (16). پولس‌ حتي‌ در روم‌ كه‌ مركز غرور سر به‌ فلك‌ كشيدة‌ فضولات‌ اين‌ دنيا بود، انجيل‌ را با افتخار اعلام‌ مي‌كرد. فساد و هرزگي‌ انساني‌ در روم‌ غوغا مي‌كرد (18 - 32) و عمق‌ گناه‌، بخصوص‌ گناهان‌ جنسي‌ در آنجا ريشه‌ دوانيده‌ بود (26 و 27).
اما در اين‌ بين‌ پولس‌ تصوير ترسناكي‌ از گناهان‌ يهوديان‌ نيز ارائه‌ مي‌دهد (2 : 1 - 29). آنها اگرچه‌ قوم‌ خدا محسوب‌ مي‌شدند، ولي‌ در هر حال‌ شريك‌ گناهاني‌ بودند كه‌ هر انساني‌ مرتكب‌ آنها مي‌شود.
هر كه‌ (1) اشاره‌ است‌ به‌ هر يك‌ از ما. اين‌ بدان‌ معني‌ نيست‌ كه‌ همه‌ كس‌ مرتكب‌ گناهان‌ مذكور در روميان‌ 1 : 29 - 31 مي‌شود، اين‌ تصويري‌ كلي‌ از نژاد انساني‌ است‌. اما بهرحال‌ هر يك‌ از ما، مرتكب‌ بعضي‌ از گناهاني‌ كه‌ در اين‌ بخش‌ ذكر شده‌ مي‌باشيم‌.
روزي‌ خدا همة‌ اسرار و اعمال‌ پنهاني‌ انسانها را مورد داوري‌ قرار خواهد داد (2 : 16). در آن‌ روز آنچه‌ مورد داوري‌ قرار خواهد گرفت‌، نژاد انسان‌ و يا يهودي‌ بودن‌ يا نبودن‌ مردم‌ نيست‌، بلكه‌ ذات‌ دروني‌ قلب‌ است‌ و نقطه‌ نظرات‌ آن‌ نسبت‌ به‌ امور زندگي‌ است‌.
  • مطالعه 1561 مرتبه
  • آخرین تغییرات در %ق ظ, %06 %369 %1394 %07:%بهمن