8 زندگی بر حسب روح و نتایج آن

ترجمه شریف گویا

ترجمه شریف رومیان


زندگی پیروزمندانه بوسیلۀ روح خدا


1. پس دیگر برای کسانیکه در اتحاد با مسیح عیس بسر میبرند هیچ محکومیتی وجود ندارد ،
2. زیرا فرمان حیاتبخش روح القدس که در اتحاد با مسیح عیسی یافت می شود مرا از فرمان گناه و مرگ آزاد کرده است
3. آنچه را که شریعت بعلت ضعف طبیعت نفسانی نتوانست انجام دهد خدا انجام داد. او فرزند خود را بصورت انسان جسمانی و گناهکار وبرای آمرزش گناهان بشر فرستاد و به این وسیله گناه را در ذات انسانی محکوم ساخت.
4. خدا چنین کرد تا احکام شریعت بوسیله ما که گرفتار طبیعت نفسانی خود نیستیم بلکه مطیع روح خدا میباشیم بجا آورده شود.
5. زیرا کسانیکه بر طبق خواهشهای نفس زندگی می کنند همیشه در فکر چیزهای نفسانی هستند ولی کسانیکه مطیع روح خدا هستند در فکر چیزهای روحانی میباشند.
6. عاقبت دلبستگی به امور نفسانی ، مرگ و عاقبت پیروی از امور روحانی حیات و آرامش است ،
7. زیرا دلبستگی به امور نفسانی دشمنی با خدا است .چنین شخصی از شریعت خدا اطاعت نمی کند و در واقع نمیتواند اطاعت نماید.
8. بنابراین انسانهای نفسانی نمیتوانند خدا را خشنود سازند.
9. اگر روح خدا در وجود شما ساکن است شما اشخاصی روحانی هستید ، نه نفسانی . هر که روح مسیح را ندارد از آن او نیست
10. اما اگر مسیح در وجود شما ساکن است ـ حتی اگر بدن شما بعلت گناه محکوم بمرگ باشد ، روح خدا بشما حیات می بخشد ، چون شما کاملا نیک محسوب شده اید.
11. اگر روح خدا که مسیح را پس از مرگ زنده گردانید در وجود شما ساکن باشد همانطور که او را پس از مرگ زنده گردانید بوسیلۀ همان روح القدس که در شما ساکن است بجسم فانی شما هم حیات خواهد بخشید.
12. پس ای برادران ، ما مدیونیم اما نه به طبیعت نفسانی خود و نه به پیروی از خواهش های نفس ،
13. زیرا اگر مطابق طبیعت نفسانی خود زندگی کنید خواهید مرد. اما اگر بیاری روح خدا اعمال جسمانی را نابود سازید ، خواهید زیست .
14. کسانیکه بوسیلۀ روح خدا هدایت میشوند فرزندان خدا هستند.
15. زیرا آن روحی که خدا به شما داده است شما را برده نمیسازد و موجب ترس نمی شود بلکه آن روح شما را فرزندان خدا میگرداند و ما بکمک این روح در پیشگاه خدا فریاد میکنیم :« ابا ، ای پدر.»
16. روح خدا با روح ما با هم شهادت میدهند که ما فرزندان خدا هستیم
17. و اگر فرزندان او هستیم در آن صورت ، وارث ـ یعنی وارث خدا و هم ارث با مسیح نیز هستیم و اگر ما در رنج مسیح شریک هستیم در جلال او نیز شریک خواهیم شد.

جلال آینده

18. بعقیدۀ من درد و رنج کنونی ما ابدأ با جلالی که در آینده برای ما ظاهر می شود قابل مقایسه نیست .
19. تمامی خلقت با اشتیاق فراوان در انتظار ظهور فرزندان خدا بسر میبرد ،
20. زیرا خلقت نه به ارادۀ خود بلکه بخواست خدا دچار بیهودگی شد ، تا این امید باقی بماند
21. که روزی خود آفرینش از قید فساد آزاد گردد و در آزادی پر شکوه فرزندان خدا سهیم شود ،
22. زیرا میدانیم که تمامی آفرینش تا زمان حاضر از دردی ، مانند درد زایمان نالیده است .
23. نه تنها خلقت ، بلکه ما نیز که روح خدا را بعنوان اولین نمونۀ عطایای خدا دریافت کرده ایم در درون خود مینالیم و در انتظار آن هستیم که خدا مارا فرزندان خود بگرداند و کل بدن ما را آزاد سازد،
24. زیرا با چنین امیدی بود که ما نجات یافتیم ، اما امیدی که بر آورده شده باشد دیگر امید نیست. چه کسی در انتظار چیزی است که قبلا آنرا یافته است ؟
25. اما اگر در امید چیزی هستیم که هنوز نیافته ایم با صبر منتظر آن میشویم.
26. بهمین طریق روح خدا در عین ضعف و ناتوانی ، ما را یاری میکند زیرا ما هنوز نمیدانیم چگونه باید دعا کنیم . اما خود روح خدا با ناله هائی که نمی توان بیان کرد برای ما شفاعت میکند
27. و آنکه قلبهای انسان را جستجو می کند از نیت روح آگاه است چون روح القدس مطابق خواست خدا برای مقدسین شفاعت میکند.
28. ما میدانیم همه چیز برای خیریت آنانی که خدا را دوست دارند و بحسب ارادۀ او خوانده شده اند با هم درکارند ،
29. زیرا خدا آنانی را که از ابتدا می شناخت از پیش برگزید تا بشکل پسر او در آیند و تا پسر ، نخستین برادر در میان برادران بسیار باشد.
30. او کسانی را که قبلا برگزیده بود بسوی خود خوانده است ، و خوانده شدگان را کاملا نیک محسوب کرد و نیکان را نیز جاه و جلال بخشید.

محبت خدا در مسیح عیسی

31. پس در برابر این چیزها چه بگوئیم ؟ اگر خدا پشتیبان ماست کیست که بر ضد ما باشد؟
32. آیا خدائی که پسر خود را دریغ نداشت بلکه او را در راه همۀ ما تسلیم کرد با بخشیدن او همه چیز را با سخاوتمندی بما نمی بخشد؟
33. کی برگزیدگان خدا را متهم خواهد کرد ؟ خدا آنان را تبرئه می نماید !
34. پس کیست که بتواند آنانرا محکوم سازد؟ مسیح عیسی
35. کسی است که مرد و حتی دوباره زنده شد و اکنون در دست راست خدا از ما شفاعت میکند !
36. پس کی میتواند ما را از محبت مسیح جدا سازد ؟ آیا مصیبت یا نگرانی یا زجر یا گرسنگی یا تهیدستی یا خطر و یا شمشیر قادر است ما را از مسیح جدا سازد ؟
37. چنانکه کتابمقدس میفرماید : « بخاطر تو در تمام روز در خطر مرگ هستیم و با ما مانند گوسفندانی که بکشتارگاه میرود رفتار میشود.»
38. با وجود همۀ این چیزها ، بوسیلۀ او که ما را دوست داشت پیروزی ما کامل می شود،
39. زیرا یقین دارم که نه موت ونه حیات ، نه فرشتگان و نه نیروهای وقدرتهای فوق بشری ، نه پیشامدهای امروز و نه وقایع فردا ، نه قدرتهای آسمانی
40. و نه بلندی و نه پستی و خلاصه هیچ چیز در تمام آفرینش نمیتواند ما را از محبتی که خدا در خداوند ما عیسی مسیح آشکار نموده جدا سازد.
ترجمه قدیمی(رومیان)


زندگي‌ برحسب‌ روح‌ و نتايج‌ آن‌
پس‌ هيـچ‌ قصـاص‌ نيست‌ بر آناني‌ كه‌ در مسيح‌ عيسي‌ هستند. 2 زيرا كه‌ شريعت‌روح‌ حيات‌ در مسيح‌ عيسي‌ مرا از شريعت‌ گناه‌ و موت‌ آزاد گردانيد. 3 زيرا آنچه‌ از شريعت‌ محال‌ بود، چونكه‌ به‌سبب‌ جسم‌ ضعيف‌ بود، خدا پسر خود را در شبيه‌ جسم‌ گناه‌ و براي‌ گناه‌ فرستاده‌، بر گناه‌ در جسم‌ فتوا داد، 4 تا عدالت‌ شريعت‌ كامل‌ گردد در ماياني‌ كه‌ نه‌ بحسب‌ جسم‌ بلكه‌ برحسب‌ روح‌ رفتار مي‌كنيم‌.
5 زيرا آناني‌ كه‌ برحسب‌ جسم‌ هستند، در چيزهاي‌ جسم‌ تفكّر مي‌كنند و امّا آناني‌ كه‌ برحسب‌ روح‌ هستند در چيزهاي‌ روح‌. 6 از آن‌ جهت‌ كه‌ تفكّر جسم‌ موت‌ است‌، لكن‌ تفكّر روح‌ حيات‌ و سلامتي‌ است‌. 7 زانرو كه‌ تفكّر جسم‌ دشمني‌ خدا است‌، چونكه‌ شريعت‌ خدا را اطاعت‌ نمي‌كند، زيرا نمي‌تواند هم‌ بكند. 8 و كساني‌ كه‌ جسماني‌ هستند، نمي‌توانند خدا را خشنود سازند. 9 لكن‌ شما در جسم‌ نيستيد بلكه‌ در روح‌، هرگاه‌ روح‌ خدا در شما ساكن‌ باشد؛ و هرگاه‌ كسي‌ روح‌ مسيح‌ را ندارد وي‌ از آن‌ او نيست‌. 10 و اگر مسيح‌ در شما است‌، جسم‌ به‌سبب‌ گناه‌ مرده‌ است‌ و امّا روح‌، به‌سبب‌ عدالت‌، حيات‌ است‌. 11 و اگر روح‌ او كه‌ عيسي‌ را از مردگان‌ برخيزانيد در شما ساكن‌ باشد، او كه‌ مسيح‌ را از مردگان‌ برخيزانيد، بدنهاي‌ فاني‌ شما را نيز زنده‌ خواهد ساخت‌ به‌ روح‌ خود كه‌ در شما ساكن‌ است‌.
12 بنابراين‌ اي‌ برادران‌، مديون‌ جسم‌ نيستيم‌ تا برحسب‌ جسم‌ زيست‌ نماييم‌. 13 زيرا اگر برحسب‌ جسم‌ زيست‌ كنيد، هرآينه‌ خواهيد مرد. لكن‌ اگر افعال‌ بدن‌ را بوسيله‌ روح‌ بكُشيد، هماناخواهيد زيست‌. 14 زيرا همه‌ كساني‌ كه‌ از روح‌ خدا هدايت‌ مي‌شوند، ايشان‌ پسران‌ خدايند. 15 از آنرو كه‌ روح‌ بندگي‌ را نيافته‌ايد تا باز ترسان‌ شويد بلكه‌ روح‌ پسر خواندگي‌ را يافته‌ايد كه‌ به‌ آن‌ ابّا يعني‌ اي‌ پدر ندا مي‌كنيم‌. 16 همان‌ روح‌ بر روحهاي‌ ما شهادت‌ مي‌دهد كه‌ فرزندان‌ خدا هستيم‌. 17 و هرگاه‌ فرزندانيم‌، وارثان‌ هم‌ هستيم‌ يعني‌ وَرَثه‌ خدا و هم‌ارث‌ با مسيح‌، اگر شريك‌ مصيبتهاي‌ او هستيم‌ تا در جلال‌ وي‌ نيز شريك‌ باشيم‌.
18 زيرا يقين‌ مي‌دانم‌ كه‌ دردهاي‌ زمان‌ حاضر نسبت‌ به‌ آن‌ جلالي‌ كه‌ در ما ظاهر خواهد شد هيچ‌ است‌. 19 زيرا كه‌ انتظار خلقت‌، منتظر ظهور پسران‌ خدا مي‌باشد، 20 زيرا خلقت‌، مطيع‌ بطالت‌ شد، نه‌ به‌ اراده‌ خود، بلكه‌ بخاطر او كه‌ آن‌ را مطيع‌ گردانيد، 21 در اميد كه‌ خودِ خلقت‌ نيز از قيد فساد خلاصي‌ خواهد يافت‌ تا در آزادي‌ جلال‌ فرزندان‌ خدا شريك‌ شود. 22 زيرا مي‌دانيم‌ كه‌ تمام‌ خلقت‌ تا الا´ن‌ با هم‌ در آه‌ كشيدن‌ و درد زه‌ مي‌باشند. 23 و نه‌ اين‌ فقط‌، بلكه‌ ما نيز كه‌ نوبر روح‌ را يافته‌ايم‌، در خود آه‌ مي‌كشيم‌ در انتظار پسرخواندگي‌ يعني‌ خلاصي‌ جسم‌ خود. 24 زيرا كه‌ به‌ اميد نجات‌ يافتيم‌، لكن‌ چون‌ اميد ديده‌ شد، ديگر اميد نيست‌، زيرا آنچه‌ كسي‌ بيند چرا ديگر در اميد آن‌ باشد؟ 25 امّا اگر اميد چيزي‌ را داريم‌ كه‌ نمي‌بينيم‌، با صبر انتظار آن‌ مي‌كشيم‌.
26 و همچنين‌ روح‌ نيز ضعف‌ ما را مدد مي‌كند، زيرا كه‌ آنچه‌ دعا كنيم‌ بطوري‌ كه‌ مي‌بايد نمي‌دانيم‌، لكن‌ خود روح‌ براي‌ ما شفاعت‌ مي‌كندبه‌ ناله‌هايي‌ كه‌ نمي‌شود بيان‌ كرد. 27 و او كه‌ تفحّص‌كننده‌ دلهاست‌، فكر روح‌ را مي‌داند زيرا كه‌ او براي‌ مقدّسين‌ برحسب‌ اراده‌ خدا شفاعت‌ مي‌كند. 28 و مي‌دانيم‌ كه‌ بجهت‌ آناني‌ كه‌ خدا را دوست‌ مي‌دارند و بحسب‌ اراده‌ او خوانده‌ شده‌اند، همه‌ چيزها براي‌ خيريّت‌ (ايشان‌) با هم‌ در كار مي‌باشند. 29 زيرا آناني‌ را كه‌ از قبل‌ شناخت‌، ايشان‌ را نيز پيش‌ معيّن‌ فرمود تا به‌ صورت‌ پسرش‌ متشكّل‌ شوند تا او نخست‌زاده‌ از برادران‌ بسيار باشد. 30 و آناني‌ را كه‌ از قبل‌ معين‌ فرمود، ايشان‌ را هم‌ خواند و آناني‌ را كه‌ خواند ايشان‌ را نيز عادل‌ گردانيد و آناني‌ را كه‌ عادل‌ گردانيد، ايشان‌ را نيز جلال‌ داد.
31 پس‌ به‌ اين‌ چيزها چه‌ گوييم‌؟ هرگاه‌ خدا با ما است‌ كيست‌ به‌ ضدّ ما؟ 32 او كه‌ پسر خود را دريغ‌ نداشت‌، بلكه‌ او را در راه‌ جميع‌ ما تسليم‌ نمود، چگونه‌ با وي‌ همه‌ چيز را به‌ ما نخواهد بخشيد؟ 33 كيست‌ كه‌ بر برگزيدگان‌ خدا مدّعي‌ شود؟ آيا خدا كه‌ عادل‌ كننده‌ است‌؟ 34 كيست‌ كه‌ بر ايشان‌ فتوا دهد؟ آيا مسيح‌ كه‌ مُرد بلكه‌ نيز برخاست‌، آنكه‌ به‌ دست‌ راست‌ خدا هم‌ هست‌ و ما را نيز شفاعت‌ مي‌كند؟ 35 كيست‌ كه‌ ما را از محبّت‌ مسيح‌ جدا سازد؟ آيا مصيبت‌ يا دلتنگي‌ يا جفا يا قحط‌ يا عرياني‌ يا خطر يا شمشير؟ 36 چنانكه‌ مكتوب‌ است‌ كه‌ «بخاطر تو تمام‌ روز كُشته‌ و مثل‌ گوسفندان‌ ذبحي‌ شمرده‌ مي‌شويم‌.» 37 بلكه‌ در همه‌ اين‌ امور از حدّ زياده‌ نصرت‌ يافتيم‌، بوسيله‌ او كه‌ ما را محبّت‌ نمود. 38 زيرا يقين‌ مي‌دانم‌ كه‌ نه‌ موت‌ و نه‌ حيات‌ و نه‌ فرشتگان‌ و نه‌ رؤسا و نه‌ قدرتها و نه‌ چيزهاي‌ حال‌ و نه‌چيزهاي‌ آينده‌ 39 و نه‌ بلندي‌ و نه‌ پستي‌ و نه‌ هيچ‌ مخلوق‌ ديگر قدرت‌ خواهد داشت‌ كه‌ ما را از محبّت‌ خدا كه‌ در خداوند ما مسيح‌ عيسي‌ است‌ جدا سازد.



ترجمه تفسیری


زندگي پاك بوسيله روح خدا
بنابراين ، چون به عيسي مسيح تعلق داريم ، هيچ محكوميت و مجازاتي در انتظار ما نيست . 2 زيرا قدرت حيات بخش روح القدس كه به لطف مسيح به ما عطا شده ، ما را از سلطه گناه و مرگ آزاد كرده است . 3 درواقع ، ما با دانستن احكام مذهبي از چنگال گناه نجات پيدا نكرديم ، زيرا قادر به رعايت آنها نيستيم . به همين علت خدا طرح ديگري براي نجات ما تهيه ديد. او فرزند خود عيسي مسيح را در بدني مانند بدن انساني ما به اين جهان فرستاد، با اين تفاوت كه بدن او مثل بدن ما تحت سلطه گناه نبود. او آمد و جانش را در راه آمرزش گناهان ما قرباني كرد، تا ما را نيز از سلطه گناه آزاد سازد. 4 پس حال ، قادريم احكام و دستورات خدا را اطاعت كنيم ، زيرا عنان زندگي ما در دست روح خداست نه در دست طبيعت كهنه و گناه آلود ما.
5 آناني كه عنان زندگي خود را بدست طبيعت كهنه شان مي دهند، چيزي جز ارضاي شهوات خود نمي جويند. اما آناني كه تابع روح خدا هستند، اعمالي را بجا مي آورند كه خدا را خشنود مي سازد. 6 اگر از روح خدا پيروي كنيم ، حيات و آرامش نصيبمان مي گردد؛ اما اگر از طبيعت كهنه خود پيروي كنيم ، چيزي جز مرگ و هلاكت بدست نخواهيم آورد. 7 زيرا طبيعت گناه آلود ما، برضد خداست و هرگز از احكام خدا اطاعت نكرده و نخواهد كرد. 8 ازاينرو،آناني كه عنان زندگي شان در دست طبيعت كهنه گناه آلودشان است و هنوز در پي خواهشهاي ناپاك سابق خود هستند، نمي توانند خدا را راضي كنند.
9 البته شما چنين نيستيد. چنانچه روح خدا در وجود شما ساكن باشد، عنان زندگي تان در دست طبيعت تازه تان خواهد بود. به ياد داشته باشيد كه اگر روح مسيح در وجود كسي ساكن نباشد، او اصلاً مسيحي نيست . 10 با اينحال ، اگر چه مسيح در وجود شما زندگي مي كند، اما سرانجام بدنتان در اثر عواقب گناه خواهد مرد، ولي روحتان زنده خواهد ماند، زيرا مسيح روحتان را آمرزيده است . 11 و اگر روح خدايي كه عيسي مسيح را پس از مرگ زنده كرد، در وجود شما باشد، همان خدا بدنهاي فاني شما را نيز پس از مرگ بوسيله همين روح كه در وجود شماست ، زنده خواهد كرد.
12 پس ، اي برادران عزيز، شما ديگر به هيچ وجه مجبور نيستيد از اميال و خواهشهاي طبيعت گناه آلود سابق خود پيروي كنيد، 13 زيرا در اينصورت گمراه و هلاك خواهيد شد. اما اگر با قدرت روح خدا، اين طبيعت كهنه را با اعمال ناپاكش نابود سازيد، زنده خواهيد ماند. 14 زيرا تمام كساني كه از روح خدا پيروي مي كنند، فرزندان خدا هستند.
15 پس همچون برده ها، رفتارمان آميخته با ترس و لرز نباشد، بلكه مانند فرزندان خدا رفتار نماييم ، فرزنداني كه به عضويت خانواده خدا پذيرفته شده اند و خدا را پدر خود مي خوانند. 16 زيرا روح خدا در عمق وجود ما، به ما مي گويد كه ما فرزندان خدا هستيم . 17 و اگر فرزندان خدا هستيم ، وارثان او نيز خواهيم بود. بعبارت ديگر، خدا تمام آن جلال و شكوهي را كه به فرزند خود عيسي مسيح خواهد داد، به ما نيز عطا خواهد فرمود. اما اگر مي خواهيم در آينده در جلال او شريك شويم ، بايد اكنون در دردها و رنجهاي او نيز شريك گرديم .

سختي هاي زمان حاضر هيچ است
18 با وجود اين ، سختي هايي كه در زمان حاضر متحمل مي شويم ، در مقابل جلال و شكوهي كه در
آينده خدا نصيبمان خواهد ساخت ، هيچ است . 19 تمام آفرينش نيز بي صبرانه منتظر روزي است كه خدا فرزندان خود را پس از مرگ زنده كند. 20و21 زيرا جهان برخلاف خواست خود، به دستور خدا محكوم به فنا شد. اما اين اميد هست كه روزي جهان از قيد فنا رها شود و در آزادي پرشكوهي كه متعلق به فرزندان خداست ، شريك گردد. 22 چون مي دانيم كه حتي حيوانات و گياهان نيز كه گرفتار بيماري و مرگند، همچون زني كه در حال زاييدن است ، درد مي كشند و در انتظار اين واقعه بزرگ ، روزشماري مي كنند. 23 حتي ما مسيحيان ، با اينكه روح خدا را بعنوان نشانه اي از شكوه و جلال آينده در خود داريم ، با آه و ناله در انتظاريم تا از درد و رنج آزاد شويم . بلي ، ما نيز با اشتياق بسيار، منتظر روزي هستيم كه خدا امتيازات كامل ما را بعنوان فرزندانش ، به ما عطا كند. يكي از اين امتيازات ، طبق وعده او، بدن تازه اي است كه نه دچار بيماري مي شود و نه مرگ بر آن قدرت دارد.
24 ما با اميد، نجات يافته ايم ؛ و اميد يعني انتظار دريافت چيزي كه هنوز نداريم ؛ زيرا اگر كسي چيزي را در اختيار داشته باشد، نيازي نيست كه به اميد آن باشد. 25 پس وقتي براي چيزي كه هنوز رخ نداده ، به خدا اميدواريم ، بايد با صبر و حوصله منتظر آن بمانيم .

كمك روح خدا
26 به اين وسيله ، يعني بوسيله ايمان ما، روح خدا ما را در مشكلات زندگي و در دعاهايمان ياري مي دهد، زيرا ما حتي نمي دانيم چگونه و براي چه بايد دعا كنيم . اما روح خدا با چنان احساس عميقي از جانب ما دعا مي كند كه با كلمات قابل توصيف نيست ؛ 27 و خدا كه از دل ما باخبر است ، مي داند كه روح القدس چه مي گويد، زيرا آنچه كه او بجاي ما دعا مي كند، طبق خواست خداست . 28 و ما مي دانيم كه خدا همه چيزها را براي خيريت كساني بكار مي برد كه او را دوست دارند و فراخوانده شده اند تا خواست او را انجام دهند.

29 زيرا خدا كه از ابتدا مي دانست چه كساني به سوي او خواهند آمد، چنين اراده فرمود كه اينان به شباهت فرزندش درآيند، تا مسيح فرزند ارشد باشد و آنان ، برادران او. 30 پس هنگامي كه ما را برگزيد، ما را به نزد خود فراخواند؛ و چون به حضور او آمديم ، ما را «بي گناه » بحساب آورد و وعده داد كه ما را در شكوه و جلال خود شريك سازد!

محبت قابل اعتماد مسيح
31 پس در مقابل تمام اين چيزهاي عالي ، چه بگوييم ؟ اگر خدا با ماست ، چه كسي مي تواند بضد ما باشد؟ 32 در جايي كه خدا حتي فرزند خود را از ما دريغ نكرد بلكه او را فرستاد تا در راه همه ما قرباني شود، آيا همه چيزها را به ما نخواهد بخشيد؟
33 اكنون كه خدا ما را براي خود برگزيده است ، ديگر چه كسي جرأت خواهد كرد بر ما اتهامي وارد آورد؟ آيا خود او؟ هرگز! چون اوست كه ما را بخشيده و ما را به حضور خود پذيرفته است .
34 پس ديگر چه كسي مي تواند ما را محكوم نمايد؟ آيا مسيح ؟ نه ! چون اوست كه در راه ما مرد و زنده شد و اكنون در بالاترين مقام ، در كنار خدا نشسته است و براي ما شفاعت مي كند.
35 بنابراين ، چه اتفاقي ممكن است سبب شود كه مسيح ديگر ما را محبت نكند؟ زماني كه ناراحتي و مصيبتي پيش مي آيد، و يا سختي و جفايي روي مي دهد، آيا علت آن اينست كه مسيح ديگر ما را دوست ندارد؟ و يا زماني كه در گرسنگي و تنگدستي هستيم و يا با خطر و مرگ روبرو مي شويم ، آيا اينها نشان دهنده اينست كه خدا ما را ترك گفته است ؟
36 هرگز! زيرا كتاب آسماني مي فرمايد كه ما بايد آماده باشيم تا بخاطر خدا هر آن با مرگ روبرو شويم . ما همچون گوسفنداني هستيم كه براي سر بريدن مي برند. 37 اما با وجود تمام اينها، پيروزي كامل و قطعي همواره از آن ماست ! چگونه ؟ به ياري عيسي مسيح كه آنقدر ما را محبت كرد كه جانش را در راه ما فدا ساخت ! 38 زيرا من يقين مي دانم كه هيچ چيز نمي تواند محبت مسيح را از ما باز دارد. نه مرگ ،نه زندگي ، نه فرشتگان و نه قدرتهاي جهنم ، هيچيك قدرت چنين كاري را ندارند. حوادث امروز و نگرانيهاي فردا نيز قادر نيستند خللي در اين محبت وارد كنند. 39 در اوج آسمان و در عمق اقيانوسها، هيچ موجودي نمي تواند ما را از محبت خدا كه در مرگ فداكارانه خداوند ما عيسي مسيح آشكار شده ، محروم سازد.

راهنما

روميان‌ 8 . قانون‌ روح‌
اين‌ يكي‌ از زيباترين‌ و محبوب‌ترين‌ بابهاي‌ كتاب‌مقدس‌ است‌.
(1 - 11) سكونت‌ روح‌. در مسيح‌، ما نه‌ تنها آمرزش‌ از گناهان‌ را مي‌پذيريم‌، بلكه‌ وارد حيات‌ جديد مي‌شويم‌. و اين‌ همان‌ تولد تازه‌ است‌. حيات‌ طبيعي‌ ما گويا بوسيلة‌ روح‌ خدا بار آور مي‌شود و يك‌ ذات‌ الهي‌ به‌ شكل‌ يك‌ روح‌ نوزاده‌ در درون‌ ما تولد مي‌يابد. اين‌ امر تا حدودي‌ شبيه‌ تولد جسمي‌ ما است‌. همان‌ تولدي‌ كه‌ منشاء آن‌ از آدم‌ شروع‌ شده‌ و ما آن‌ را از والدين‌ خود مي‌يابيم‌. بنابراين‌ حيات‌ طبيعي‌ از آدم‌، و حيات‌ جديد الهي‌ ما از مسيح‌ به‌ ارث‌ مي‌رسد. اين‌ واقعيتي‌ است‌ مربوط‌ به‌ درون‌ ما، ممكن‌ است‌ آن‌ را احساس‌ نكنيم‌ و متوجه‌ وقوع‌ آن‌ نشويم‌. اما اين‌ حيات‌ در درون‌ ما جاي‌ گرفته‌ است‌ و ما آن‌ را بوسيلة‌ ايمان‌ پذيرفته‌ايم‌. اين‌ حيات‌ در درون‌ ما و ماوراي‌ درك‌ ما نيز مي‌باشد. اين‌ زندگي‌ الهي‌ كه‌ به‌ صورت‌ طفلي‌ كوچك‌ از روح‌ خدا در ما جاي‌ گرفته‌، بوسيلة‌ توجهات‌ محبت‌ آميز خداوند در ما به‌ صورتي‌ خستگي‌ ناپذير عمل‌ مي‌كند تا عنان‌ زندگي‌ ما را بدست‌ گيرد و ما را به‌ صورت‌ خود خدا درآورد. اين‌ همان‌ حياتي‌ است‌ كه‌ در جلال‌ فناناپذير روز قيامت‌ شكوفا خواهد شد.
(12 - 17) تعهدات‌ ما نسبت‌ به‌ روح‌. هدايت‌ شدن‌ از روح‌ به‌ معني‌ آن‌ است‌ كه‌ ما در عين‌ حال‌ كه‌ براي‌ نجات‌ يافتن‌ در وابستگي‌ مطلق‌ و بدون‌ شرط‌ نسبت‌ به‌ مسيح‌ هستيم‌، جهت‌ زندگي‌ كردن‌ بر حسب‌ قوانين‌ او نيز تلاش‌ مي‌كنيم‌. پولس‌ به‌ صورتي‌ قطعي‌ مشخص‌ مي‌كند كه‌ فيض‌ خدا ما را رها نمي‌كند تا جهت‌ زندگي‌ درست‌، متكي‌ بر قدرت‌ خودمان‌ باشيم‌. هدايت‌ شدن‌ از جسم‌، بدان‌ معني‌ است‌ كه‌ ما خود را بطور كامل‌ تحت‌ هدايت‌ خواسته‌هاي‌ نفس‌ خود مي‌سپاريم‌.
بدن‌ ما همان‌ جسم‌ ما است‌. بعضي‌ از خواسته‌هاي‌ جسم‌، كاملاً طبيعي‌ و ضروري‌ هستند. اما برخي‌ از آنها نادرست‌ هستند كه‌ بايد از آنها خودداري‌ نمود. از خواسته‌هاي‌ جسمي‌ طبيعي‌ ما مي‌توانيم‌ لذت‌ ببريم‌، اما بايد مواظب‌ باشيم‌ كه‌ از حد و مرز استفادة‌ آنها خارج‌ نشويم‌.
(18 - 25) عذاب‌ خلقت‌. همة‌ خلقت‌ كه‌ خود ما نيز شامل‌ آن‌ هستيم‌، در انتظار ترتيبي‌ بهتر در هستي‌ مي‌باشد و براي‌ آن‌ آه‌ مي‌كشد. اين‌ امر بوسيلة‌ كامل‌ شدن‌ نجات‌ الهي‌ ميسّر مي‌شود و آن‌ زماني‌ است‌ كه‌ از جسم‌ اين‌ موت‌ رهايي‌ يابيم‌ (7 : 24) و آزادي‌ جلال‌ آسمان‌ را دريافت‌ نماييم‌. اين‌ اساس‌ كار مسيح‌ را نشان‌ مي‌دهد.
(26 - 30) شفاعت‌ روح‌. اين‌ بخش‌ نه‌ تنها به‌ سكونت‌ روح‌القدس‌ در ما به‌ عنوان‌ بيعانه‌اي‌ جهت‌ رستاخيز و جلال‌ آتي‌ اشاره‌ مي‌كند، بلكه‌ نشانگر اين‌ مطلب‌ نيز هست‌ كه‌ او از طرف‌ ما دعا مي‌كند و چون‌ همواره‌ بر حسب‌ ارادة‌ خدا دعا مي‌كند، بدين‌ ترتيب‌ ما مي‌توانيم‌ مطمئن‌ باشيم‌ كه‌ هر آنچه‌ در زندگي‌ ما اتفاق‌ افتد به‌ جهت‌ خيريت‌ ما عمل‌ مي‌كند. ما ممكن‌ است‌ فراموش‌ كنيم‌، دعا كنيم‌. اما روح‌ هرگز فراموش‌ نمي‌كند. خدا همواره‌ ما را از طريق‌ روح‌ مي‌بيند. باشد كه‌ از توكل‌ كردن‌ به‌ او غفلت‌ نورزيم‌.
(31 - 39) محبت‌ غير قابل‌ توصيف‌ مسيح‌. او براي‌ ما مرد و ما را آمرزيد. او خود را به‌ شكل‌ روح‌القدس‌ در اختيار ما قرار داده‌ است‌. اگر ما متعلق‌ به‌ او هستيم‌، پس‌ هيچ‌ قدرتي‌ بر روي‌ زمين‌ و در آسمان‌ و يا در هاويه‌ نمي‌تواند مانع‌ ورود ما به‌ ملكوت‌ ابدي‌ خدا گردد. اين‌ بخش‌ يكي‌ از متن‌هاي‌ زيبا و دلنشين‌ كل‌ كتاب‌مقدس‌ بشمار مي‌رود.
  • مطالعه 1742 مرتبه
  • آخرین تغییرات در %ق ظ, %06 %371 %1394 %07:%بهمن