3 وعده رهایی

ترجمه قدیمی گویا

ترجمه قدیمی(کتاب میکاه)



و گفتم‌: اي‌ رؤساي‌ يعقوب‌ و اي‌ داوران خاندان‌ اسرائيل‌ بشنويد! آيا بر شما نيست‌ كه‌ انصاف‌ را بدانيد؟ 2 آناني‌ كه‌ از نيكويي‌ نفرت‌ دارند و بر بدي‌ مايل‌ مي‌باشند و پوست‌ را از تن‌ مردم‌ و گوشت‌ را از استخوانهاي‌ ايشان‌ مي‌كَنَنْد، 3 و كساني‌ كه‌ گوشت‌ قوم‌ مرا مي‌خورند و پوست‌ ايشان‌ را از تن‌ ايشان‌ مي‌كنند و استخوانهاي‌ ايشان‌ را خُرد كرده‌، آنها را گويا در ديگ‌ و مثل‌ گوشت‌ در پاتيل‌ مي‌ريزند، 4 آنگاه‌ نزد خداوند استغاثه‌ خواهند نمود و ايشان‌ را اجابت‌ نخواهد نمود، بلكه‌ روي‌ خود را در آنزمان‌ از ايشان‌ خواهد پوشانيد چونكه‌ مرتكب‌ اعمال‌ زشت‌ شده‌اند.
5 خداوند درباره‌ انبيايي‌ كه‌ قوم‌ مرا گمراه‌ مي‌كنند و به‌ دندانهاي‌ خود مي‌گزند و سلامتي‌ را ندا مي‌كنند، و اگر كسي‌ چيزي‌ به‌ دهان‌ ايشان‌ نگذارد با او تدارك‌ جنگ‌ مي‌بينند، چنين‌ مي‌گويد: 6 از اين‌جهت‌ براي‌ شما شب‌ خواهد بود كه‌ رؤيا نبينيد و ظلمت‌ براي‌ شما خواهد بودكه‌ فالگيري‌ ننماييد. آفتاب‌ بر انبياء غروب‌ خواهد كرد و روز بر ايشان‌ تاريك‌ خواهد شد. 7 و راييان‌ خجل‌ و فالگيران‌ رسوا شده‌، جميع‌ ايشان‌ لبهاي‌ خود را خواهند پوشانيد چونكه‌ از جانب‌ خدا جواب‌ نخواهد بود. 8 و ليكن‌ من‌ از قوّت‌ روح‌ خداوند و از انصاف‌ و توانايي‌ مملّو شده‌ام‌ تا يعقوب‌ را از عصيان‌ او و اسرائيل‌ را از گناهش‌ خبر دهم‌. 9 اي‌ رؤساي‌ خاندان‌ يعقوب‌ و اي‌ داوران‌ خاندان‌ اسرائيل‌ اين‌ را بشنويد! شما كه‌ از انصاف‌ نفرت‌ داريد و تمامي‌ راستي‌ را منحرف‌ مي‌سازيد، 10 و صهيون‌ را به‌ خون‌ و اورشليم‌ را به‌ ظلم‌ بنا مي‌نماييد، 11 رؤساي‌ ايشان‌ براي‌ رشوه‌ داوري‌ مي‌نمايند و كاهنان‌ ايشان‌ براي‌ اجرت‌ تعليم‌ مي‌دهند و انبياي‌ ايشان‌ براي‌ نقره‌ فال‌ مي‌گيرند و بر خداوند توكّل‌ نموده‌، مي‌گويند: آيا خداوند در ميان‌ ما نيست‌؟ پس‌ بلا به‌ ما نخواهد رسيد. 12 بنابراين‌ صَهْيون‌ به‌ سبب‌ شما مثل‌ مزرعه‌ شيار خواهد شد و اورشليم‌ به‌ توده‌هاي‌ سنگ‌ و كوه‌ خانه‌ به‌ بلنديهاي‌ جنگل‌ مبدّل‌ خواهد گرديد.
ترجمه تفسیری


اخطار به رهبران و انبياي اسرائيل
اي رهبران بني اسرائيل، گوش كنيد! شما كساني هستيد كه بايد مفهوم عدالت را بدانيد،2 ولي در عوض از خوبي متنفريد و بدي را دوست مي داريد. شما پوست قوم مرا مي كنيد و گوشتي بر بدنشان باقي نمي گذاريد.3 آنها را مي بلعيد، پوست از تنشان جدا مي كنيد و استخوانهايشان را مانند گوشتي كه تكه تكه كرده در ديگ مي ريزند، خرد مي كنيد،4 پس زماني كه از خداوند كمك بطلبيد او به دعاي شما گوش نخواهد داد. او روي خود را از شما برخواهد گرداند، زيرا مرتكب كارهاي زشت شده ايد.
5خداوند مي فرمايد: « اي انبياي دروغگو كه قبوم مرا گمراه كرده، براي كسي كه به شما مزد مي دهد با صداي بلند سلامتي مي طلبيد و كسي را كه مزد نمي دهد تهديد مي نماييد؛6 تاريكي شب شما را فرو خواهد گدفت تا ديگر رؤيا نبينيد و پيشگويي نكنيد. آفتاب بر شما غروب خواهد كرد و روزتان تاريك خواهد شد. 7صورت هاي خود را از خجالت خواهيد پوشاند، زيرا ديگر از جانب خدا جوابي براي شما نخواهد آمد. »
8و اما من از قدرت روح خداوند پر شدهام تا بدون ترس، گناهان قوم اسرائيل را به آنها اعلام كنم،9 پس اي رهبران اسرائيل كه از عرالت نفرت داريد و بي انصافي مي كنيد، به من گوش دهيد!10 اي كساني كه اورشليم را از خون و ظلم پر ساخته ايد،11 اي رهبران رشوه خوار، اي كاهنان و انبيايي كه تا به شما مزد ندهند موعظه نمي كنيد و نبوت نمي نماييد، ولي در عين حال وانمود مي كنيد كه به خدا توكل داريد و مي گوييد: « خداوند در ميان ماست، پس هيچگونه آسيبي به ما نخواهد رسيد. » 12بخاطر شما اورشليم با خاك يكسان شده، بصورت تودهاي سنگ در خواهد آمد و كوهي كه خانة خداوند بر آن قرار دارد به جنگل تبديل خواهد شد.

راهنما


بابهاي‌ 2 و 3 . مظالم‌ سران‌ و سلاطين‌
سيستم‌ حكومتي‌ حاكم‌ علاوه‌ بر پرداختن‌ به‌ بت‌ پرستي‌ (1 : 5 - 7)، در رابطه‌ با مسكينان‌ و فقيران‌ با بي‌رحمي‌ و ظلم‌ و ستم‌ رفتار مي‌كرد؛ بطوري‌ كه‌ نه‌ تنها املاك‌ و خانه‌هاي‌ آنان‌ را غصب‌ مي‌كرد، بلكه‌ حتي‌ رخت‌ و لباس‌ آنان‌ را نيز تصرف‌ كرده‌، زنان‌ را با اطفال‌ ايشان‌ از خانه‌هايشان‌ بيرون‌ مي‌كردند. مهمتر از همه‌ اين‌ بود كه‌ تعدادي‌ انبياي‌ دروغين‌ را كه‌ از بي‌عدالتي‌ها و اعمال‌ ناپاك‌ آنها چشم‌ پوشي‌ مي‌كردند، بر خود منصوب‌ كرده‌ بودند (6 : 11). ميكاه‌ كه‌ قبلاً اسارت‌ آنها را گريز ناپذير اعلام‌ كرده‌ بود (1 : 16)، اكنون‌ دفعتاً تجديد حيات‌ آنان‌ را با بيان‌ اينكه‌ «خداوند بر سر ايشان‌ پيش‌ رفته‌ است‌» به‌ تصوير مي‌كشد (2 : 12 - 13).

او در آية‌ 10 به‌ ذكر اتهامات‌ و مفاسد و مظالم‌ سران‌ حكومتي‌ به‌ همراه‌ اشاره‌اي‌ خاص‌ به‌ اورشليم‌ مي‌پردازد و در آيات‌ 5 الي‌ 7 و همچنين‌ آية‌ 11 بطور خاصي‌ رهبران‌ مذهبي‌ آنان‌ را مخاطب‌ قرار مي‌دهد. سپس‌ ميكاه‌ به‌ همانطوري‌ كه‌ در باب‌ 1 آية‌ 6 دربارة‌ سامره‌ نبوت‌ كرده‌ بود، از ويراني‌ و نابودي‌ اورشليم‌ سخن‌ مي‌گويد.

 

  • مطالعه 1639 مرتبه
  • آخرین تغییرات در %ب ظ, %14 %644 %1394 %14:%بهمن