6 نبوت به ضد کوههای اسرائیل

ترجمه قدیمی گویا

ترجمه قدیمی(کتاب حزقیال)



نبوت‌ به‌ ضد كوههاي‌ اسرائيل‌
و كلام‌ خداوند بر من‌ نازل‌ شده‌، گفت‌:2 «اي‌ پسر انسان‌ نظر خود را بر كوههاي‌ اسرائيل‌ بدوز و درباره‌ آنها نبوّت‌ كن‌. 3 و بگو: اي‌ كوههاي‌ اسرائيل‌ كلام‌ خداوند يهوه‌ را بشنويد! خداوند يهوه‌ به‌ كوهها و تلّها و واديها و درهّها چنين‌ مي‌فرمايد: اينك‌ من‌ شمشيري‌ بر شما مي‌آورم‌ و مكان‌هاي‌ بلند شما را خراب‌ خواهم‌ كرد. 4 و مذبح‌هاي‌ شما منهدم‌ و تمثالهاي‌ شمسي‌ شما شكسته‌ خواهد شد و كشتگان‌ شما را پيش‌ بتهاي‌ شما خواهم‌ انداخت‌. و لاشهاي‌ بني‌اسرائيل‌ را پيش‌ بتهاي‌ ايشان‌ خواهم‌ گذاشت‌ و استخوانهاي‌ شما را گرداگرد مذبح‌هاي‌ شماخواهم‌ پاشيد. 5 و در جميع‌ مساكن‌ شما شهرها خراب‌ و مكان‌هاي‌ بلند ويران‌ خواهد شد تا آنكه‌ مذبح‌هاي‌ شما خراب‌ و ويران‌ شود و بتهاي‌ شما شكسته‌ و نابود گردد و تمثالهاي‌ شمسي‌ شما منهدم‌ و اعمال‌ شمامحو شود. 6 و چون‌ كشتگان‌ شما در ميان‌ شما بيفتند، آنگاه‌ خواهي‌ دانست‌ كه‌ من‌ يهوه‌ هستم‌. 7 امّا بقيّتي‌ نگاه‌ خواهم‌ داشت‌. و چون‌ در ميان‌ كشورها پراكنده‌ شويد، بقيّة‌السّيف‌ شما در ميان‌ امّت‌ها ساكن‌ خواهند شد. 8 و نجات‌يافتگان‌ شما در ميان‌ امّت‌ها در جايي‌ كه‌ ايشان‌ را به‌ اسيري‌ برده‌اند مرا ياد خواهند داشت‌. چونكه‌ دل‌ زناكار ايشان‌ را كه‌ از من‌ دور شده‌ است‌ خواهم‌ شكست‌ و چشمان‌ ايشان‌ را كه‌ در عقب‌ بتهاي‌ ايشان‌ زنا كرده‌ است‌ - پس‌ خويشتن‌ را به‌ سبب‌ اعمال‌ زشتي‌ كه‌ در همه‌ رجاسات‌ خود نموده‌اند مكروه‌ خواهند داشت‌. 9 و خواهند دانست‌ كه‌ من‌ يهوه‌ هستم‌ و عبث‌ نگفتم‌ كه‌ اين‌ بلا را بر ايشان‌ وارد خواهم‌ آورد.»
10 خداوند يهوه‌ چنين‌ مي‌گويد: «به‌ دست‌ خود بزن‌ و پاي‌ خود را بر زمين‌ بكوب‌ و بگو: واي‌ بر تمامي‌ رجاسات‌ شرير خاندان‌ اسرائيل‌ زيرا كه‌ به‌ شمشير و قحط‌ و وباخواهد افتاد. 11 آنكه‌ دور باشد به‌ وبا خواهد مُرد و آنكه‌ نزديك‌ است‌ به‌ شمشير خواهد افتادو آنكه‌ باقي‌ مانده‌ و در محاصره‌ باشد از گرسنگي‌ خواهد مُرد و من‌ حدّت‌ خشم‌ خود را بر ايشان‌ به‌ اتمام‌ خواهم‌ رسانيد. 12 و خواهيد دانست‌ كه‌ من‌ يهوه‌ هستم‌، هنگامي‌ كه‌ كشتگان‌ ايشان‌ در ميان‌ بتهاي‌ ايشان‌ به‌ اطراف‌ مذبح‌هاي‌ ايشان‌، بر هر تلّ بلند و بر قلّه‌هاي‌ تمام‌ كوهها و زير هر درخت‌ سبز و زيرهر بلوط‌ كَشَن‌، در جايي‌ كه‌ هداياي‌ خوشبو براي‌ همه‌ بتهاي‌ خود مي‌گذرانيدند يافت‌ خواهند شد. 13 و دست‌ خود را بر ايشان‌ دراز كرده‌، زمين‌ را در تمام‌ مسكن‌هاي‌ ايشان‌ خرابتر و ويرانتر از بيابان‌ دِبْلَه‌ خواهم‌ ساخت‌. پس‌ خواهند دانست‌ كه‌ من‌ يهوه‌ هستم‌.»
ترجمه تفسیری


محكوميت‌ بت‌پرستي‌
خداوند به‌ من‌ فرمود: 2 «اي‌ انسان‌ خاكي‌، به‌ كوه‌هاي‌ اسرائيل‌ چشم‌ بدوز و بر ضد آنها پيشگويي‌ كن‌، 3 و بگو:
«اي‌ كوه‌هاي‌ اسرائيل‌، پيغام‌ خداوند را بشنويد كه‌ بضد شما و رودخانه‌ها و دره‌هاست‌. جنگي‌ عليه‌ شما برپا خواهم‌ نمود تا بتخانه‌هايتان‌ نابود گردند. 4و5و6 تمام‌ شهرهايتان‌ خراب‌ و سوزانده‌ خواهد شد. بت‌هايتان‌ شكسته‌ و قربانگاه‌هايتان‌ ويران‌ خواهد گشت‌ و استخوانهاي‌ پرستندگان‌ آنها در ميان‌ قربانگاه‌ها پراكنده‌ خواهد شد. آنگاه‌ خواهيد دانست‌ كه‌ من‌ خداوند هستم‌.
7و8 «اما عده‌اي‌ از قوم‌ را از هلاكت‌ رهايي‌ خواهم‌ بخشيد و ايشان‌ را در ميان‌ قوم‌هاي‌ جهان‌ پراكنده‌ و تبعيد خواهم‌ كرد. در آنجا مرا بياد خواهند آورد و خواهند دانست‌ كه‌ من‌ ايشان‌ را مجازات‌ نموده‌ام‌، زيرا دل‌ خيانتكار ايشان‌ از من‌ دور گشته‌ و بسوي‌ بتها كشيده‌ شده‌ است‌. آنگاه‌ ايشان‌ بسبب‌ تمام‌ كارهاي‌ زشتي‌ كه‌ مرتكب‌ گرديده‌اند، از خود بيزار شده‌، 9 خواهند دانست‌ كه‌ فقط‌ من‌ خداوند هستم‌ و هشدارهاي‌ من‌ بيهوده‌ نبوده‌ است‌.»
10 خداوند فرمود: «با غم‌ و اندوه‌ به‌ سر و سينه‌ خود بزن‌ و بسبب‌ شرارتهاي‌ قوم‌ خود آه‌ و ناله‌ كن‌، زيرا بزودي‌ از جنگ‌ و قحطي‌ و بيماري‌ هلاك‌ خواهند شد. 11 آناني‌ كه‌ در تبعيدند از مرض‌ خواهند مرد، كساني‌ كه‌ در سرزمين‌ اسرائيل‌ به‌ سر مي‌برند در جنگ‌ كشته‌ خواهند شد، و آناني‌ كه‌ باقي‌ بمانند در محاصره‌ در اثر قحطي‌ و گرسنگي‌ از پاي‌ درخواهند آمد. به‌ اين‌ ترتيب‌ شدت‌ خشم‌ خود را بر ايشان‌ خواهم‌ ريخت‌. 12 وقتي‌ جنازه‌هاي‌ ايشان‌ در ميان‌ بتها و قربانگاه‌ها، روي‌ تپه‌ها و كوه‌ها و زير درختان‌ سبز وبلوطهاي‌ بزرگ‌ بيفتد، يعني‌ در جايهايي‌ كه‌ به‌ بت‌هايشان‌ هديه‌ تقديم‌ مي‌كردند، آنگاه‌ خواهند فهميد كه‌ فقط‌ من‌ خداوند هستم‌. 13 همگي‌ ايشان‌ را از بين‌ خواهم‌ برد و شهرهايشان‌ را از بيابان‌ جنوب‌ تا ربله‌ در شمال‌، ويران‌ خواهم‌ ساخت‌ تا بدانند كه‌ من‌ خداوند هستم‌.»

راهنما


باب‌هاي‌ 6 و 7 به‌ گونه‌اي‌ نوحه‌گري‌ بر خرابي‌ و ويراني‌ سرزمين‌ اسرائيل‌ مي‌باشد. منظور از اين‌ تنبيه‌ سخت‌ اين‌ بود كه‌ آنها بفهمند يهوه‌، خدا است‌.

  • مطالعه 1463 مرتبه
  • آخرین تغییرات در %ب ظ, %14 %553 %1394 %12:%بهمن