2 کوه خداوند

ترجمه قدیمی گویا


ترجمه قدیمی(کتاب اشعیا)



كلامي‌ كه‌ اشعيا ابن‌ آموص‌ دربارة‌ يهودا و اورشليم‌ ديد.
2 و در ايّام‌ آخر واقع‌ خواهد شد كه‌ كوه‌ خانه‌ خداوند برقلّه‌ كوهها ثابت‌ خواهد شد و فوق‌ تلّها برافراشته‌ خواهد گرديد و جميع‌ امّت‌ها بسوي‌ آن‌ روان‌ خواهند شد. 3 و قوم‌هاي‌ بسيار عزيمت‌ كرده‌، خواهند گفت‌: «بياييد تا به‌ كوه‌ خداوند و به‌ خانه‌ خداي‌ يعقوب‌ برآييم‌ تا طريق‌هاي‌ خويش‌ را به‌ ما تعليم‌ دهد و به‌ راههاي‌ وي‌ سلوك‌ نماييم‌.» زيرا كه‌ شريعت‌ از صهيون‌ و كلام‌ خداوند از اورشليم‌ صادر خواهد شد. 4 و او امّت‌ها را داوري‌ خواهد نمود و قوم‌هاي‌ بسياري‌ را تنبيه‌ خواهد كرد و ايشان‌ شمشيرهاي‌ خود را براي‌ گاوآهن‌ و نيزه‌هاي‌ خويش‌ را براي‌ ارّه‌ها خواهند شكست‌ و امّتي‌ بر امّتي‌ شمشير نخواهد كشيد و بار ديگر جنگ‌ را نخواهند آموخت‌. 5 اي‌ خاندان‌ يعقوب‌ بياييد تا در نور خداوند سلوك‌ نماييم‌.
روز خداوند
6 زيرا قوم‌ خود يعني‌ خاندان‌ يعقوب‌ را ترك‌ كرده‌اي‌، چونكه‌ از رسوم‌ مشرقي‌ مملّو و مانندفلسطينيان‌ فالگير شده‌اند و با پسران‌ غربا دست‌ زده‌اند، 7 و زمين‌ ايشان‌ از نقره‌ و طلا پر شده‌ و خزاين‌ ايشان‌ را انتهايي‌ نيست‌، و زمين‌ ايشان‌ از اسبان‌ پر است‌ و ارابه‌هاي‌ ايشان‌ را انتهايي‌ نيست‌؛ 8 و زمين‌ ايشان‌ از بتها پر است‌؛ صنعت‌ دستهاي‌ خويش‌ را كه‌ به‌ انگشتهاي‌ خود ساخته‌اند سجده‌ مي‌نمايند. 9 و مردم‌ خم‌ شده‌ و مردان‌ پست‌ مي‌شوند. لهذا ايشان‌ را نخواهي‌ آمرزيد.
10 از ترس‌ خداوند و از كبرياي‌ جلال‌ وي‌ به‌ صخره‌ داخل‌ شده‌، خويشتن‌ را در خاك‌ پنهان‌ كن‌. 11 چشمان‌ بلند انسان‌ پست‌ و تكبّر مردان‌ خم‌ خواهد شد و در آن‌ روز خداوند به‌ تنهايي‌ متعال‌ خواهد بود. 12 زيرا كه‌ براي‌ يهوه‌ صبايوت‌ روزي‌ است‌ كه‌ بر هرچيزِ بلند و عالي‌ خواهد آمد و بر هرچيز مرتفع‌، و آنها پست‌ خواهد شد؛ 13 و بر همه‌ سروهاي‌ آزاد بلند و رفيع‌ لبنان‌ و بر تمامي‌ بلوطهاي‌ باشان‌؛ 14 و بر همه‌ كوههاي‌ عالي‌ و بر جميع‌ تلّهاي‌ بلند؛ 15 و بر هربرج‌ مرتفع‌ و بر هر حصار منيع‌؛ 16 و برهمه‌ كشتيهاي‌ ترشيش‌ و برهمه‌ مصنوعات‌ مرغوب‌؛ 17 و كبرياي‌ انسان‌ خم‌ شود و تكبّر مردان‌ پست‌ خواهد شد. و در آن‌ روز خداوند به‌ تنهايي‌ متعال‌ خواهد بود، 18 و بتها بالكلّ تلف‌ خواهند شد.
19 و ايشان‌ به‌ مغاره‌هاي‌ صخره‌ها و حفره‌هاي‌ خاك‌ داخل‌ خواهند شد، به‌ سبب‌ ترس‌ خداوند و كبرياي‌ جلال‌ وي‌ هنگامي‌ كه‌ او برخيزد تا زمين‌ را متزلزل‌ سازد. 20 در آن‌ روز مردمان‌، بتهاي‌ نقره‌ و بتهاي‌ طلاي‌ خود را كه‌ براي‌ عبادت‌ خويش‌ ساخته‌اند، نزد موش‌كوران‌ و خفّاشها خواهند انداخت‌، 21 تا به‌ مغاره‌هاي‌ صخره‌ها و شكافهاي‌سنگ‌ خارا داخل‌ شوند، به‌ سبب‌ ترس‌ خداوند و كبرياي‌ جلال‌ وي‌ هنگامي‌ كه‌ او برخيزد تا زمين‌ را متزلزل‌ سازد. 22 شما از انساني‌ كه‌ نفس‌ او در بيني‌اش‌ مي‌باشد، دست‌ بركشيد زيرا كه‌ او به‌ چه‌ چيز محسوب‌ مي‌شود؟

ترجمه تفسیری



پيغـام‌ ديگري‌ درباره‌ سرزمين‌ يهودا و شهر اورشليم‌ از جانب‌ خداوند به‌ اشعيا پسر آموص‌ رسيد:
2 در روزهاي‌ آخر، كوهي‌ كه‌ خانه‌ خداوند بر آن‌ قرار دارد، بلندترين‌ قله‌ دنيا محسوب‌ خواهد شد و مردم‌ از سرزمينهاي‌ مختلف‌ به‌ آنجا روانه‌ خواهند گرديد. 3 آنان‌ خواهند گفت‌: «بياييد به‌ كوه‌ خداوند كه‌ خانه‌ خداي‌ اسرائيل‌ بر آن‌ قرار دارد برويم‌ تا او قوانين‌ خود را به‌ ما ياد دهد و ما آنها را اطاعت‌ كنيم‌. زيرا خداوند دستـورات‌ خود را در اورشليم‌ صادر مي‌كند.»
4 خداوند به‌ جنگهاي‌ بين‌ قوم‌ها خاتمه‌ خواهد داد و آنان‌ شمشيرهاي‌ خود را به‌ گاو آهن‌ و نيزه‌هاي‌ خويش‌ را به‌ اره‌ تبديل‌ خواهند كرد. قوم‌هاي‌ دنيا ديگر در فكر جنگ‌ با يكديگر نخواهند بود.
5 اي‌ نسل‌ يعقوب‌ بياييد در نور خداوند راه‌ برويم‌!
تكبر انسان‌ نابود مي‌شود
6 خداوند به‌ اين‌ علت‌ قوم‌ اسرائيل‌ را ترك‌ كرده‌ است‌ كه‌ سرزمين‌ ايشان‌ از جادوگري‌ شرقي‌ها و فلسطيني‌ها پر شده‌ و مردم‌ رسوم‌ اجنبي‌ها را بجا مي‌آورند. 7 اسرائيل‌ از گنجهاي‌ طلا و نقره‌، و از اسبها و عرابه‌ها 8 و بتهايي‌ كه‌ بدست‌ انسان‌ ساخته‌ شده‌، پر گشته‌ است‌. مردم‌ اسرائيل‌ بتها را پرستش‌ مي‌كنند 9 و كوچك‌ و بزرگ‌ جلو آنها زانو مي‌زنند. خدا اين‌ گناه‌ ايشان‌ را نخواهد بخشيد.
10 مردم‌ از ترس‌ خداوند و هيبت‌ حضور او به‌ درون‌ غارها و شكاف‌ صخره‌ها خواهند خزيد و خود را در خاك‌ پنهان‌ خواهند كرد. 11 روزي‌ خواهـدرسيد كه‌ بلندپروازي‌ و تكبر انسانها نابود خواهد شد و فقط‌ خداوند متعال‌ خواهد بود. 12 در آن‌ روز، خداوند قادرمتعال‌ برضد اشخاص‌ مغرور و متكبر برخواهد خاست‌ و آنها را پست‌ خواهد كرد. 13 همه‌ سروهاي‌ بلند «لبنان‌» و بلوطهاي‌ ستبر «باشان‌» خم‌ خواهند گرديد. 14 تمام‌ كوه‌هـا و تپـه‌هاي‌ بلند، 15 و همه‌ برجها و حصارهاي‌ مرتفع‌ با خاك‌ يكسان‌ خواهند شد. 16 تمام‌ كشتي‌هاي‌ بزرگ‌ و باشكوه‌، در برابر خداوند متلاشي‌ خواهند گرديد. 17و18 تمام‌ شكوه‌ و عظمت‌ انسان‌ از بين‌ خواهد رفت‌ و غرور آدميان‌ بخاك‌ نشانده‌ خواهد شد. بتها بكلي‌ نابود خواهند گرديد و در آن‌ روز فقط‌ خداوند متعال‌ خواهد بود.
19 هنگامي‌ كه‌ خداوند برخيزد تا زمين‌ را بلرزاند، تمام‌ دشمنانش‌ از ترس‌ و از هيبت‌ جلال‌ او به‌ درون‌ غارها و شكاف‌ صخره‌ها خواهند خزيد. 20 آنگاه‌ مردم‌ بتهاي‌ طلا و نقره‌ خود را براي‌ موشهاي‌ كور و خفاشها خواهند گذاشت‌. 21 ايشان‌ به‌ درون‌ غارها خواهند خزيد تا از هيبت‌ جلال‌ خداوند، خود را در ميان‌ شكافهاي‌ صخره‌ها پنهان‌ سازند.
22 انسان‌ چقدر ضعيف‌ است‌! او مثل‌ نفسي‌ كه‌ مي‌كشد ناپايدار است‌! هرگز به‌ انسان‌ توكل‌ نكنيد.

راهنما

 


 

باب‌هاي‌ 2 و 3 و 4 . نبوتي‌ از ظهور مسيح‌

 

بنظر مي‌رسد مضمون‌ اين‌ سه‌ باب‌ در توضيح‌ مطالب‌ انتهايي‌ باب‌ 1 باشد: آيندة‌ پر جلال‌ صهيون‌ و داوري‌ شريران‌. اشاراتي‌ كه‌ در 6:2-9 در مورد بت‌ پرستي‌ و رسوم‌ امت‌هاي‌ بيگانه‌ شده‌ احتمالاً دلالت‌ بر آن‌ دارد كه‌ اين‌ رؤيا در زمان‌ سلطنت‌ آحاز بوده‌ است‌.

 

در دوراني‌ كه‌ همة‌ امتّها واحد خواهند بود و صلح‌ و سلامتي‌ جاوداني‌ بر كلّ جهان‌ حاكم‌ خواهد شد، صهيون‌ در كانون‌ تمدن‌ بشري‌ قرار خواهد گرفت‌ (2:2-4). اين‌ پيغام‌ با شكوه‌ و خوش‌بينانه‌، زماني‌ ادا مي‌شد كه‌ اورشليم‌ در اوج‌ پليدي‌ و فساد قرار داشت‌. با برچيده‌ شدن‌ شريران‌، سعادت‌ و نيكبختي‌ در هر زمان‌، در هر جا و به‌ هر صورتي‌ بعنوان‌ ميراث‌ قوم‌ خدا به‌ آنها تعلق‌ خواهد گرفت‌ (رجوع‌ كنيد به‌ توضيح‌ 11 : 6 - 9).

 

داوري‌ سخت‌ خدا از آن‌ پرستندگان‌ بت‌ مي‌باشد (2 : 5 - 22). مصيبت‌ و اسارت‌، پيشِ روي‌ يهودا قرار دارد (3:1-15)، مانند آنچه‌ در مورد زنهاي‌ عياش‌ سامره‌ (عاموس‌ 1:4-3) صورت‌ گرفت‌، اين‌ داوري‌ها متوجه‌ دختران‌ زيور كردة‌ اورشليم‌ نيز مي‌شد (16:3-26). «هفت‌ زن‌ به‌ يك‌ مرد» (1:4)، اشاره‌ بدان‌ دارد كه‌ مردان‌ بسياري‌ در ميدان‌هاي‌ جنگ‌ كشته‌ خواهند شد.

 

«شاخة‌ خداوند» ظهور خواهد كرد (2:4-6). اين‌ نخستين‌ اشارة‌ اشعيا به‌ مسيح‌ آينده‌ است‌. «شاخه‌» از تنة‌ درخت‌ خاندانِ بريده‌ شدة‌ داود خواهد شكفت‌ (11 : 1 ، 53 : 2 و ارميا 23 : 5 ، 15:33 و زكريا 3 : 8 ، 6 : 12). «او» كسي‌ خواهد بود كه‌ صهيون‌ را از ناپاكي‌هايش‌ پاك‌ كرده‌ و آن‌ را براي‌ جهان‌ ماية‌ بركت‌ خواهد ساخت‌.

 


  • مطالعه 1555 مرتبه
  • آخرین تغییرات در %ب ظ, %13 %761 %1394 %17:%بهمن