34 داوری امتها

ترجمه قدیمی گویا

ترجمه قدیمی(کتاب اشعیا)



اي‌ امّت‌ها نزديك‌ آييد تا بشنويد! و اي قوم‌ها اصغا نماييد! جهان‌ و پري‌ آن‌ بشنوند. ربع‌ مسكون‌ و هرچه‌ از آن‌ صادر باشد. 2 زيرا كه‌ غضب‌ خداوند بر تمامي‌ امّت‌ها و خشم‌ وي‌ بر جميع‌ لشكرهاي‌ ايشان‌ است‌. پس‌ ايشان‌ را به‌ هلاكت‌ سپرده‌، بقتل‌ تسليم‌ نموده‌ است‌. 3 وكشتگان‌ ايشان‌ دور افكنده‌ مي‌شوند و عفونت‌ لاشهاي‌ ايشان‌ برمي‌آيد. و از خون‌ ايشان‌ كوهها گداخته‌ مي‌گردد. 4 و تمامي‌ لشكر آسمان‌ از هم‌ خواهند پاشيد و آسمان‌ مثل‌ طومار پيچيده‌ خواهد شد. و تمامي‌ لشكر آن‌ پژمرده‌ خواهند گشت‌، بطوريكه‌ برگ‌ از مو بريزد و مثل‌ ميوه‌ نارس‌ از درخت‌ انجير. 5 زيرا كه‌ شمشير من‌ در آسمان‌ سيراب‌ شده‌ است‌. و اينك‌ بر ادوم‌ و بر قوم‌ مغضوب‌ من‌ براي‌ داوري‌ نازل‌ مي‌شود. 6 شمشير خداوند پر خون‌ شده‌ و از پيه‌ فربه‌ گرديده‌ است‌ يعني‌ از خون‌ بره‌ها و بزها و از پيه‌ گُردِه‌ قوچها. زيرا خداوند را در بصره‌ قرباني‌ است‌ و ذبح‌ عظيمي‌ در زمين‌ اَدوم‌. 7 و گاوان‌ وحشي‌ با آنها خواهند افتاد و گوساله‌ها با گاوان‌ نر، و زمين‌ ايشان‌ از خون‌ سيراب‌ شده‌، خاك‌ ايشان‌ از پيه‌ فربه‌ خواهد شد.
8 زيرا خداوند را روز انتقام‌ و سال‌ عقوبت‌ به‌ جهت‌ دعوي‌ صهيون‌ خواهد بود. 9 و نهرهاي‌ آن‌ به‌ قير و غبار آن‌ به‌ كبريت‌ مبدّل‌ خواهد شد و زمينش‌ قير سوزنده‌ خواهد گشت‌. 10 شب‌ و روز خاموش‌ نشده‌، دودش‌ تا به‌ ابد خواهد برآمد. نسلاً بعد نسل‌ خراب‌ خواهد ماند كه‌ كسي‌ تا ابدالا´باد در آن‌ گذر نكند. 11 بلكه‌ مرغ‌ سقّا و خارپشت‌ آن‌ را تصرّف‌ خواهند كرد و بوم‌ و غراب‌ در آن‌ ساكن‌ خواهند شد و ريسمان‌ خرابي‌ و شاقول‌ ويراني‌ را بر آن‌ خواهد كشيد. 12 و از اشراف‌ آن‌ كسي‌ در آنجا نخواهد بود كه‌ او را به‌ پادشاهي‌ بخوانند و جميع‌ رؤسايش‌ نيست‌ خواهند شد. 13 و در قصرهايش‌ خارها خواهدروييد و در قلعه‌هايش‌ خسك‌ و شتر خار و مسكن‌ گرگ‌ و خانه‌ شترمرغ‌ خواهد شد. 14 و وحوش‌ بيابان‌ با شغال‌ خواهند برخورد و غول‌ به‌ رفيق‌ خود ندا خواهد داد و عفريت‌ نيز در آنجا مأوا گزيده‌، براي‌ خود آرامگاهي‌ خواهد يافت‌. 15 در آنجا تيرمار آشيانه‌ ساخته‌، تخم‌ خواهد نهاد و بر آن‌ نشسته‌، بچه‌هاي‌ خود را زير سايه‌ خود جمع‌ خواهد كرد و در آنجا كركسها با يكديگر جمع‌ خواهند شد. 16 از كتاب‌ خداوند تفتيش‌ نموده‌، مطالعه‌ كنيد. يكي‌ از اينها گم‌ نخواهد شد و يكي‌ جفت‌ خود را مفقود نخواهد يافت‌ زيرا كه‌ دهان‌ او اين‌ را امر فرموده‌ و روح‌ او اينها را جمع‌ كرده‌ است‌. 17 و او براي‌ آنها قرعه‌ انداخته‌ و دست‌ او آن‌ را به‌ جهت‌ آنها با ريسمان‌ تقسيم‌ نموده‌ است‌. و تا ابدالا´باد متصرّف‌ آن‌ خواهند شد و نسلاً بعد نسل‌ در آن‌ سكونت‌ خواهند داشت‌.
ترجمه تفسیری



اي‌ قوم‌هاي‌ روي‌ زمين‌ نزديك‌ آييد و به‌ اين‌ پيام‌ گوش‌ دهيد. اي‌ مردم‌ دنيا، سخنان‌ مرا بشنويد: 2 خداوند بر تمام‌ قوم‌ها و سپاهيانشان‌ خشمگين‌ است‌. او آنها را به‌ مرگ‌ محكوم‌ كرده‌ است‌ و آنها را خواهد كشت‌. 3 جنازه‌هاي‌ آنان‌ دفن‌ نخواهد شد و بوي‌ تعفن‌ آنها زمين‌ را پر خواهد ساخت‌ و خون‌ ايشان‌ از كوه‌ها جاري‌ خواهد گرديد. 4 خورشيد و ماه‌ نابود خواهند شد و آسمان‌ مثل‌ طوماري‌ بهم‌ خواهد پيچيد. ستارگان‌ مانند برگ‌ مو و همچون‌ ميوه‌هاي‌ رسيده‌ كه‌ از درخت‌ مي‌افتند، فرو خواهند ريخت‌.
5 خداوند شمشير خود را در آسمان‌ آماده‌ كرده‌ است‌ تا بر قوم‌ ادوم‌ كه‌ مورد غضب‌ او هستند، فرود آورد. 6 شمشير خداوند از خون‌ آنها پوشيده‌ خواهد شد و آنها را مانند بره‌ و بزغاله‌ ذبحي‌، سر خواهد بريد. بلي‌، خداوند در سرزمين‌ ادوم‌ قربانگاه‌ بزرگي‌ ترتيب‌ خواهد داد و كشتار عظيمي‌ به‌ راه‌ خواهد انداخت‌. 7 نيرومندان‌ هلاك‌ خواهند شد، جوانان‌ و اشخاص‌ كارآزموده‌ از بين‌ خواهند رفت‌. زمين‌ از خون‌ سيراب‌ و خاك‌ از پيه‌ حاصلخيز خواهد گرديد. 8 زيرا آن‌ روز، روز انتقام‌ گرفتن‌ از ادوم‌ است‌ و سال‌ تلافـي‌ كردن‌ ظلم‌هايي‌ كه‌ به‌ اسرائيل‌ كرده‌ اسـت‌. 9 نهرهاي‌ ادوم‌ پر از قير گداخته‌ و زمين‌ آن‌ از آتش‌ پوشيده‌ خواهد شد. 10 ادوم‌ روز و شب‌ خواهد سوخت‌ و تا ابد دود از آن‌ برخواهد خاست‌؛ نسل‌اندرنسل‌، ويران‌ خواهد ماند و ديگر كسي‌ در آنجا زندگي‌ نخواهد كرد، 11 جغدها و كلاغها آن‌ سرزمين‌ را اشغال‌ خواهند نمود؛ زيرا خداوند ادوم‌ را به‌ نابودي‌ محكوم‌ كرده‌ است‌. 12 از طبقه‌ اشراف‌ كسي‌ باقي‌ نخواهد ماند تا بتواند پادشاه‌ شود. تمام‌ رهبرانش‌ از بين‌ خواهند رفت‌. 13 قصرها و قلعه‌هايش‌ پوشيده‌ از خار خواهد شد و شغالها و شترمرغها در آنجا لانه‌ خواهند كرد. 14 حيوانات‌ وحشي‌ در ادوم‌ گردش‌خواهند كرد و زوزه‌ آنها در شب‌، همه‌ جا خواهد پيچيد. هيولاهاي‌ شب‌ بر سر يكديگر فرياد خواهند زد و غولها براي‌ استراحت‌ به‌ آنجا خواهند رفت‌. 15 در آنجا جغدها آشيانه‌ خواهند كرد، تخم‌ خواهند گذاشت‌، جوجه‌هايشان‌ را از تخم‌ بيرون‌ خواهند آورد و آنها را زير بال‌ و پر خود پرورش‌ خواهند داد. لاشخورها با جفتهاي‌ خود در آنجا جمع‌ خواهند شد.
16 كتاب‌ خداوند را مطالعه‌ و بررسي‌ كنيد و از آنچه‌ كه‌ او انجام‌ خواهد داد آگاه‌ شويد. تمام‌ جزئيات‌ اين‌ كتاب‌ واقع‌ خواهد شد. هيچ‌ لاشخوري‌ بدون‌ جفت‌ در آن‌ سرزمين‌ نخواهد بود خداوند اين‌ را فرموده‌ است‌ و روح‌ او به‌ آن‌ جامه‌ عمل‌ خواهد پوشاند. 17 خداوند اين‌ سرزمين‌ را پيموده‌ و تقسيم‌ كرده‌ و آن‌ را به‌ اين‌ جانوران‌ واگذار نموده‌ است‌ تا براي‌ هميشه‌، نسل‌اندرنسل‌ در آن‌ زندگي‌ كنند.

 


راهنما


 

باب‌ 34 . خشم‌ خداوند بر امّت‌ها

 

بنظر مي‌رسد كه‌ اين‌ باب‌ نيز همچون‌ باب‌ 24، رؤيايي‌ در خصوص‌ انقضاي‌ عالم‌ باشد. ادوم‌ بعنوان‌ نمونه‌اي‌ از خشم‌ خدا بر امّت‌ها مورد استفاده‌ قرار گرفته‌ است‌. ادوم‌ در ايام‌ پيشين‌، شهر پرجمعيت‌ و آباد وحاصلخيزي‌ بود كه‌ در حال‌ حاضر يكي‌ از متروكه‌ترين‌ سرزمين‌هاي‌ كرة‌ خاكي‌ بشمار مي‌رود، كه‌ به‌ زيست‌گاه‌ پرندگان‌، خزندگان‌ و وحوش‌ درنده‌ مبدل‌ شده‌ است‌ (آيات‌ 10 - 15 ، رجوع‌ كنيد به‌ ذيل‌ كتاب‌ عوبديا آيات‌ 16 و 17). دورنماي‌ رؤياي‌ اشعيا از دوران‌هاي‌ آينده‌ در قالب‌ نبوت‌ او خطاب‌ به‌ ادوم‌ گنجانده‌ شده‌ است‌.

 


  • مطالعه 1196 مرتبه
  • آخرین تغییرات در %ب ظ, %13 %772 %1394 %17:%بهمن
مطالب بیشتر از همین گروه « 35 شادی فدیه شدگان 33 تنگی و اعانت »