2 فوايد حكمت

ترجمه قدیمی گویا

ترجمه قديمي(كتاب امثال سليمان)
فوايد حكمت‌
‌ اي‌ پسر من‌ اگر سخنان‌ مرا قبول‌ مي‌نمودي و اوامر مرا نزد خود نگاه‌ مي‌داشتي‌، 2 تا گوش‌ خود را به‌ حكمت‌ فرا گيري‌ و دل‌ خود را به‌ فطانت‌ مايل‌ گرداني‌، 3 اگر فهم‌ را دعوت‌ مي‌كردي‌ و آواز خود را به‌ فطانت‌ بلند مي‌نمودي‌، 4 اگر آن‌ را مثل‌ نقره‌ مي‌طلبيدي‌ و مانند خزانه‌هاي‌ مخفي‌ جستجو مي‌كردي‌، 5 آنگاه‌ ترس‌ خداوند را مي‌فهميدي‌، و معرفت‌ خدا را حاصل‌ مي‌نمودي‌. 6 زيرا خداوند حكمت‌ را مي‌بخشد، و از دهان‌ وي‌ معرفت‌ و فطانت‌ صادر مي‌شود. 7 به‌ جهت‌ مستقيمان‌، حكمت‌ كامل‌ را ذخيره‌ مي‌كند و براي‌ آناني‌ كه‌ در كاملّيت‌ سلوك‌ مي‌نمايند، سپر مي‌باشد، 8 تا طريقهاي‌ انصاف‌ را محافظت‌ نمايد و طريق‌ مقّدسان‌ خويش‌ را نگاه‌ دارد.
9 پس‌ آنگاه‌ عدالت‌ و انصاف‌ را مي‌فهميدي‌، واستقامت‌ و هر طريق‌ نيكو را. 10 زيرا كه‌ حكمت‌ به‌ دل‌ تو داخل‌ مي‌شد و معرفت‌ نزد جان‌ تو عزيز مي‌گشت‌. 11 تميز، تو را محافظت‌ مي‌نمود، و فطانت‌، تو را نگاه‌ مي‌داشت‌، 12 تا تو را از راه‌ شرير رهايي‌ بخشد، و از كساني‌ كه‌ به‌ سخنان‌ كج‌ متكّلم‌ مي‌شوند. 13 كه‌ راههاي‌ راستي‌ را ترك‌ مي‌كنند، و به‌ طريقهاي‌ تاريكي‌ سالك‌ مي‌شوند. 14 از عمل‌ بد خشنودند، و از دروغهاي‌ شرير خرسندند. 15 كه‌ در راههاي‌ خود مُعَوّجند، و در طريقهاي‌ خويش‌ كج‌رو مي‌باشند. 16 تا تو را از زن‌ اجنبي‌ رهايي‌ بخشد، و از زن‌ بيگانه‌اي‌ كه‌ سخنان‌ تملّق‌آميز مي‌گويد، 17 كه‌ مُصاحبِ جوانيِ خود را ترك‌ كرده‌، و عهد خداي‌ خويش‌ را فراموش‌ نموده‌ است‌. 18 زيرا خانه‌ او به‌ موت‌ فرو مي‌رود و طريقهاي‌ او به‌ مردگان‌. 19 كساني‌ كه‌ نزد وي‌ روند برنخواهند گشت‌، و به‌ طريقهاي‌ حيات‌ نخواهند رسيد. 20 تا به‌ راه‌ صالحان‌ سلوك‌ نمايي‌ و طريقهاي‌ عادلان‌ را نگاه‌ داري‌. 21 زيرا كه‌ راستان‌ در زمين‌ ساكن‌ خواهند شد، و كاملان‌ در آن‌ باقي‌ خواهند ماند. 22 ليكن‌ شريران‌ از زمين‌ منقطع‌ خواهند شد، و ريشه‌ خيانتكاران‌ از آن‌ كنده‌ خواهد گشت‌.
ترجمه تفسيري
پاداش‌ حكمت‌
اي‌ پسـرم‌، اگـر بـه‌ سخنانـم‌ گـوش‌ بدهي‌ و دستوراتم‌ را اطاعت‌ كني‌، 2 به‌ حكمت‌ گوش‌ فرا دهي‌ و طالب‌ دانايي‌ باشي‌، 3 و اگر بدنبال‌ فهم‌ و بصيرت‌ بگردي‌ 4 و آن‌ را مانند نقره‌ بطلبي‌ تا به‌ چنگ‌ آري‌، 5 آنگاه‌ خدا را خواهي‌ شناخت‌ و اهميت‌ خداترسي‌ را خواهي‌ آموخت‌. 6 خداوند بخشنده‌ حكمت‌ است‌ و سخنان‌ دهان‌ او به‌ انسان‌ فهم‌ و دانش‌ مي‌بخشد. 7 او به‌ آدمهاي‌ خوب‌ و درستكار كمك‌ مي‌كند و از آنها محافظت‌ مي‌نمايد. 8 او از اشخاص‌ با انصاف‌ و خداشناس‌ حمايت‌ مي‌كند.
9 اگر به‌ سخنانم‌ گوش‌ بدهي‌، خواهي‌ فهميد كه‌عدالت‌، انصاف‌ و صداقت‌ چيست‌ و راه‌ درست‌ كدام‌ است‌. 10 حكمت‌ جزو وجود تو خواهد شد و دانش‌ به‌ تو لذت‌ خواهد بخشيد. 11 بصيرت‌ و فهم‌ تو، از تو محافظت‌ خواهد كرد. 12 و تو را از افراد بدكار دور نگه‌ خواهد داشت‌ افرادي‌ كه‌ سخنانشان‌ انسان‌ را منحرف‌ مي‌سازد، 13 افرادي‌ كه‌ از راه‌ راست‌ برگشته‌اند و در ظلمت‌ گناه‌ زندگي‌ مي‌كنند، 14 افرادي‌ كه‌ از كارهاي‌ نادرست‌ لذت‌ مي‌برند و از كج‌روي‌ و شرارت‌ خرسند مي‌شوند، 15 و هركاري‌ كه‌ انجام‌ مي‌دهند از روي‌ حقه‌ بازي‌ و نادرستي‌ است‌.
16 حكمت‌ مي‌تواند تو را از زنان‌ بدكاره‌ و سخنان‌ فريبنده‌شان‌ نجات‌ دهد. 17 اين‌ گونه‌ زنان‌، شوهران‌ خود را رها نموده‌، پيمان‌ مقدس‌ زناشويي‌ را شكسته‌اند. 18و19 مرداني‌ كه‌ به‌ خانه‌هاي‌ چنين‌ زناني‌ قدم‌ مي‌گذارند، بسوي‌ مرگ‌ و نيستي‌ پيش‌ مي‌روند و ديگر به‌ زندگي‌ سابق‌ خود باز نمي‌گردند.
20 اما تو راه‌ خداشناسان‌ را پيش‌ بگير و از راه‌ راست‌ منحرف‌ نشو، 21 زيرا درستكاران‌ و خداشناسان‌ در زمين‌ زندگي‌ خواهند كرد، 22 ولي‌ بدكاران‌ و خدانشناسان‌ از زمين‌ ريشه‌ كن‌ خواهند شد.

راهنما


باب‌2 . حكمت‌، و لزوم‌تحصيل‌آن‌را بايد با تمام‌وجود جستجو كرد. منشأ آن‌در كلام‌خدا است‌(آية‌6). در ادامه‌، هشدارهايي‌در اجتناب‌از زن‌اجنبي‌و بيگانه‌آمده‌كه‌اين‌هشدارها غالباً در كتاب‌امثال‌تكرار شده‌اند.

  • مطالعه 1428 مرتبه
  • آخرین تغییرات در %ب ظ, %13 %743 %1394 %16:%بهمن