72 دعا برای پادشاه

ترجمه قدیمی گویا

ترجمه قدیمی کتاب مزامیر

 



دعا براي‌ پادشاه‌
مزمور سليمان‌
اي‌ خدا، انصاف‌ خود را به‌ پادشاه‌ ده‌ و عدالت‌ خويش‌ را به‌ پسر پادشاه‌! 2 و او قوم‌ تو را به‌ عدالت‌ داوري‌ خواهد نمود و مساكين‌ تو را به‌ انصاف‌. 3 آنگاه‌ كوهها براي‌ قوم‌ سلامتي‌ را بار خواهند آورد و تلها نيز در عدالت‌. 4 مساكين‌ قوم‌ را دادرسي‌ خواهد كرد؛ و فرزندان‌ فقير را نجات‌ خواهد داد؛ و ظالمان‌ را زبون‌ خواهدساخت‌. 5 از تو خواهند ترسيد، مادامي‌ كه‌ آفتاب‌ باقي‌ است‌ و مادامي‌ كه‌ ماه‌ هست‌ تا جميع‌ طبقات‌. 6 او مثل‌ باران‌ برعلف‌زارِ چيده‌ شده‌ فرود خواهد آمد، و مثل‌ بارشهايي‌ كه‌ زمين‌ را سيراب‌ مي‌كند. 7 در زمان‌ او صالحان‌ خواهند شكفت‌ و وفور سلامتي‌ خواهد بود، مادامي‌ كه‌ ماه‌ نيست‌ نگردد.
8 و او حكمراني‌ خواهد كرد از دريا تا دريا و از نهر تا اقصاي‌ جهان‌. 9 به‌ حضور وي‌ صحرانشينان‌ گردن‌ خواهند نهاد و دشمنان‌ او خاك‌ را خواهند ليسيد. 10 پادشاهان‌ ترشيش‌ و جزاير هدايا خواهند آورد. پادشاهان‌ شَبا و سَبا ارمغانها خواهند رسانيد. 11 جميع‌ سلاطين‌ او را تعظيم‌ خواهند كرد و جميع‌ امّت‌ها او را بندگي‌ خواهند نمود. 12 زيرا چون‌ مسكين‌ استغاثه‌ كند، او را رهايي‌ خواهد داد و فقيري‌ را كه‌ رهاننده‌اي‌ ندارد. 13 بر مسكين‌ و فقير كَرَم‌ خواهد فرمود و جانهاي‌ مساكين‌ را نجات‌ خواهد بخشيد. 14 جانهاي‌ ايشان‌ را از ظلم‌ و ستم‌ فديه‌ خواهد داد و خون‌ ايشان‌ در نظر وي‌ گران‌بها خواهد بود.
15 و او زنده‌ خواهد ماند و از طلاي‌ شبا بدو خواهد داد. دائماً براي‌ وي‌ دعا خواهد كرد و تمامي‌ روز او را مبارك‌ خواهد خواند. 16 و فراوانيِ غله‌ در زمين‌ بر قلة‌ كوهها خواهد بود كه‌ ثمرة‌ آن‌ مثل‌ لُبنان‌ جنبش‌ خواهد كرد. و اهل‌ شهرها مثل‌ علف‌ زمين‌ نشو و نما خواهند كرد. 17 نام‌ او تا ابدالا´باد باقي‌ خواهد ماند. اسم‌ او پيش‌ آفتاب‌ دوام‌ خواهد كرد. آدميان‌ در او براي‌ يكديگر بركت‌ خواهند خواست‌ و جميع‌ امّت‌هاي‌ زمين‌ او را خوشحال‌ خواهند خواند. 18 متبارك‌ باد يهوه‌ خدا كه‌ خداي‌ اسرائيل‌ است‌.كه‌ او فقط‌ كارهاي‌ عجيب‌ مي‌كند. 19 و متبارك‌ باد نام‌ مجيد او تا ابدالا´باد. و تماميِ زمين‌ از جلال‌ او پر بشود.
آمين‌ و آمين‌.
دعاهاي‌ داود بن‌ يسي‌ تمام‌ شد.


ترجمه تفسيری

 


دعا براي‌ پادشاه‌
اي‌ خدا، از عدالت‌ و انصاف‌ خود به‌ پادشاه‌ و خاندان‌ او عنايت‌ كن‌ تا او بر قوم‌ تو عادلانه‌ حكومت‌ و داوري‌ كند و مظلومان‌ را منصفانه‌ دادرسي‌ نمايد. 3 آنگاه‌ در سراسر سرزمين‌ ما سلامتي‌ و عدالت‌ برقرار خواهد شد. 4 باشد كه‌ پادشاه‌ به‌ داد مظلومان‌ برسد و از فرزندان‌ فقيران‌ حمايت‌ كند و ظالمان‌ را سركوب‌ نمايد. 5 باشد كه‌ قوم‌ تو اي‌ خداوند، تا زماني‌ كه‌ ماه‌ و خورشيـد در آسمـان باقـي‌ باشنـد، تو را پيوسته‌ با ترس‌ و احترام‌ ستايش‌ كننـد.
6 سلطنت‌ پادشاه‌ ما همچون‌ باراني‌ كه‌ بر گياهان‌ مي‌بارد و مانند بارشهايي‌ كه‌ زمين‌ را سيراب‌ مي‌كند، پر بركت‌ خواهد بود. 7 در زمان‌ حكومت‌ او، مردم‌ خداشناس‌ كامياب‌ خواهند شد و تا وقتي‌ كه‌ ماه‌ باقي‌ باشد، صلح‌ و سلامتي‌ برقرار خواهد بود. 8 دامنه‌ قلمرو او از دريا تا به‌ دريا و از رود فرات‌ تا دورترين‌ نقطه‌ جهان‌ خواهد بود. 9 صحرانشينان‌ در حضورش‌ تعظيم‌ خواهند كرد و دشمنانش‌ بخاك‌ پايش‌ خواهند افتاد. 10 پادشاهان‌ جزاير مديترانه‌ و سرزمين‌ ترشيش‌ و نيز اهالي‌ شبا و سبا برايش‌ هدايا خواهند آورد. 11 همه‌ پادشاهان‌، او را تعظيم‌ خواهند كرد و تمام‌ قومها خدمتگزار او خواهند بود. 12 وقتي‌ شخص‌ فقير و درمانده‌ از او كمك‌ بخواهد، او را خواهد رهانيد. 13 بر افراد ضعيف‌ و نيازمند رحـم‌ خواهد كـرد و ايشان‌ را نجـات‌ خواهـد داد. 14 آنها را از ظلـم‌ و ستـم‌ خواهد رهانيد، زيرا جان‌ آنها براي‌ او با ارزش‌ است‌.
15 باشد كه‌ پادشاه‌ پايـدار بمانـد و مـردم‌ طلاي‌ شبا به‌ او هديه‌ دهند. قـوم‌ او پيوسته‌ برايـش‌ دعـا كننـد و او را متبارك‌ خوانند. 16 سرزميـن‌ او پر از غلـه‌ شـود و كوهستانها مانند كوه‌هاي‌ لبنان‌ حاصلخيـز گردد. شهرها همچون‌ مزرعه‌هاي‌ پرعلف‌، سرشار از جمعيت‌ شـود. 17 نام‌ پادشاه‌ هرگز فراموش‌ نشـود و تا خورشيد باقي‌ است‌ آوازه‌ او پايـدار بمانـد.
تمام‌ قومهاي‌ جهان‌ توسط‌ او بركت‌ خواهند يافت‌ و او را خواهند ستود.
18 متبارك‌ بـاد خداونـد، خـداي‌ اسرائيـل‌! تنهـا او قادر است‌ كارهاي‌ بزرگ‌ و شگفت‌انگيز انجام‌ دهد. 19 شكر و سپـاس‌ بر نام‌ مجيـد او بـاد تا ابدالاباد! تمام‌ دنيـا از شكوه‌ و جلال‌ او پر شود. آمين‌! آمين‌!

20 (پايان‌ زبور داود، پسر يسي‌.)

راهنما



مزمور 72 . عظمت‌ و جلال‌ سلطنت‌ مسيح‌

اين‌ مزمور به‌ همراه‌ مزمور 127 به‌ سليمان‌ تعلق‌ دارند. سلطنت‌ سليمان‌ در اوج‌ شكوه‌ خود قرار داشت‌. ممكن‌ است‌ چنين‌ تصور كنيم‌ كه‌ اين‌ مزمور تا اندازه‌اي‌ از حكومت‌ باشكوه‌ و آرام‌ سليمان‌، سخن‌ مي‌گويد. اما بعضي‌ از عبارات‌ و قصد و هدف‌ كلي‌ آن‌، تنها مي‌تواند به‌ كسي‌ بزرگتر از سليمان‌ اشاره‌ داشته‌ باشد.

 

  • مطالعه 1134 مرتبه
  • آخرین تغییرات در %ق ظ, %13 %536 %1394 %11:%بهمن
مطالب بیشتر از همین گروه « 73 عدالت خدا 71 دعای مرد پیر »