15 اصلاحات آسا

ترجمه قدیمی گویا

ترجمه قدیمی(کتاب دوم تواریخ)
اصلاحات‌ آسا
‌ و روح‌ خدا به‌ عَزَرْيا ابن‌ عوديد نازل شد. 2 و او براي‌ ملاقات‌ آسا بيرون‌ آمده‌، وي‌ را گفت‌: «اي‌ آسا و تمامي‌ يهودا و بنيامين‌ از من‌ بشنويد! خداوند با شما خواهد بود هر گاه‌ شما با او باشيد؛ و اگر او را بطلبيد او را خواهيد يافت‌؛ اما اگر او را ترك‌ كنيد او شما را ترك‌ خواهد نمود. 3 و اسرائيل‌ مدت‌ مديدي‌ بي‌خداي‌ حق‌ و بي‌كاهن‌ معلم‌ و بي‌شريعت‌ بودند.
4 اما چون‌ در تنگيهاي‌ خود به‌ سوي‌ يَهُوَه‌ خداي‌ اسرائيل‌ بازگشت‌ نموده‌، او را طلبيدند او را يافتند. 5 و در آن‌ زمان‌ به‌ جهت‌ هر كه‌ خروج‌ و دخول‌ مي‌كرد، هيچ‌ امنيت‌ نبود بلكه‌ اضطراب‌ سخت‌ بر جميع‌ سكنه‌ كشورها مي‌بود. 6 و قومي‌ از قومي‌ و شهري‌ از شهري‌ هلاك‌ مي‌شدند، چونكه‌ خدا آنها را به‌ هر قسم‌ بلا مضطرب‌ مي‌ساخت‌. 7 اما شما قوي‌ باشيد و دستهاي‌ شما سست‌ نشود زيرا كه‌ اجرت‌ اعمال‌ خود را خواهيد يافت‌.»
8 پس‌ چون‌ آسا اين‌ سخنان‌ و نبوت‌ (پسر) عوديد نبي‌ را شنيد، خويشتن‌ را تقويت‌ نموده‌، رجاسات‌ را از تمامي‌ زمين‌ يهودا و بنيامين‌ و از شهرهايي‌ كه‌ در كوهستان‌ افرايم‌ گرفته‌ بود دور كرد، و مذبح‌ خداوند را كه‌ پيش‌ روي‌ رواق‌ خداوند بود تعمير نمود. 9 و تمامي‌ يهودا و بنيامين‌ و غريبان‌ را كه‌ از افرايم‌ و مَنَسَّي‌ و شمعون‌ در ميان‌ ايشان‌ ساكن‌ بودند، جمع‌ كرد زيرا گروه‌ عظيمي‌ از اسرائيل‌ چون‌ ديدند كه‌ يَهُوَه‌ خداي‌ ايشان‌ با او مي‌بود به‌ او پيوستند. 10 پس‌ در ماه‌ سوم‌ از سال‌ پانزدهم‌ سلطنت‌ آسا در اورشليم‌ جمع‌ شدند. 11 و در آن‌ روز هفتصد گاو و هفت‌ هزار گوسفند از غنيمتي‌ كه‌ آورده‌ بودند، براي‌ خداوند ذبح‌ نمودند. 12 و به‌ تمامي‌ دل‌ و تمامي‌ جان‌ خود عهد بستند كه‌ يَهُوَه‌ خداي‌ پدران‌ خود را طلب‌ نمايند. 13 و هر كسي‌ كه‌ يهوه‌ خداي‌ اسرائيل‌ را طلب‌ ننمايد، خواه‌ كوچك‌ و خواه‌ بزرگ‌، خواه‌ مرد و خواه‌ زن‌، كشته‌ شود. 14 و به‌ صداي‌ بلند و آواز شادماني‌ و كَرِنّاها و بوقها براي‌ خداوند قسم‌ خوردند. 15 و تمامي‌ يهودا به‌ سبب‌ اين‌ قسم‌ شادمان‌ شدند زيرا كه‌ به‌ تمامي‌ دل‌ خود قسم‌ خورده‌ بودند، و چونكه‌ او را به‌ رضامندي‌تمام‌ طلبيدند وي‌ را يافتند و خداوند ايشان‌ را از هر طرف‌ امنيت‌ داد.
16 و نيز آسا پادشاهْ مادر خود معكه‌ را از ملكه‌ بودن‌ معزول‌ كرد زيرا كه‌ او تمثالي‌ به‌ جهت‌ اَشيره‌ ساخته‌ بود. و آسا تمثال‌ او را قطع‌ نمود و آن‌ را خرد كرده‌، در وادي‌ قدرون‌ سوزانيد. 17 اما مكانهاي‌ بلند از ميان‌ اسرائيل‌ برداشته‌ نشد. ليكن‌ دل‌ آسا در تمامي‌ ايامش‌ كامل‌ مي‌بود. 18 و چيزهايي‌ را كه‌ پدرش‌ وقف‌ كرده‌، و آنچه‌ را كه‌ خودش‌ وقف‌ نموده‌ بود از نقره‌ و طلا و ظروف‌ به‌ خانة‌ خداوند درآورد، 19 و تا سال‌ سي‌ و پنجم‌ سلطنت‌ آسا جنگ‌ نبود.
ترجمه تفسیری
اصلاحات‌ آسا
روح‌ خدا بر عزريا (پسر عوديد) نازل‌ شد و او به‌ ملاقات‌ آسا رفت‌. عزريا مردم‌ يهودا و بنيامين‌ و آساي‌ پادشـاه‌ را مخاطب‌ قرار داده‌، گفت‌: «به‌ سخنانم‌ گوش‌ دهيد! تا زماني‌ كه‌ شما با خداوند باشيد، خداوند هم‌ با شما خواهد بود. هر وقت‌ كه‌ در طلب‌ او برآييد، وي‌ را خواهيد يافت‌. ولي‌ اگر او را ترك‌ گوييد، او نيز شما را ترك‌ خواهد نمود. 3 مدتهاست‌ در اسرائيل‌، مردم‌ خداي‌ حقيقي‌ را پرستش‌ نكرده‌اند و كاهن‌ واقعي‌ نداشته‌اند تا ايشان‌ را تعليم‌ بدهد. آنها مطابق‌ شريعت‌ خدا زندگي‌ نكرده‌اند. 4 اما هر وقت‌ در سختي‌ و پريشاني‌ بسوي‌ خداوند، خداي‌ اسرائيل‌ بازگشت‌ نموده‌، به‌ او روي‌ آورده‌اند، او به‌ داد ايشان‌ رسيده‌ است‌. 5 در زماني‌ كه‌ اسرائيل‌ از خدا دور شده‌ بود، همه‌ جا آشوب‌ و اضطراب‌ بود و مردم‌ نمي‌توانستند در امنيت‌ سفر كنند. 6 در داخل‌ و خارج‌ جنگ‌ بود و اهالي‌ شهرها به‌ جان‌ هم‌ افتاده‌ بودند؛ اين‌ بلاها و مصيبتها را خدا بر آنها فرستاده‌ بود. 7 اما اكنون‌ شما اي‌ مردان‌ يهودا، به‌كار خود ادام‌ دهيد و دلسرد نشويد زيرا پاداش‌ زحمات‌ خود را خواهيد يافت‌.»
8 وقتي‌ آسا اين‌ پيام‌ خدا را از عزريا شنيد، قوت‌ قلب‌ پيدا كرد و تمام‌ بتهاي‌ سرزمين‌ يهودا و بنيامين‌ و شهرهاي‌ كوهستاني‌ افرايم‌ را از بين‌ برد و قربانگاه‌ خداونـد را كه‌ در حيـاط‌ خانه‌ خداونـد بود تعمير كرد.
9 سپس‌ آسا تمام‌ مردم‌ يهودا و بنيامين‌ و مهاجران‌ اسرائيلي‌ را به‌ اورشليم‌ فرا خواند. (اين‌ مهاجران‌ اسرائيلي‌ از قبايل‌ افرايم‌، منسي‌ و شمعون‌ بودند، آنها وقتي‌ ديدند خداوند، خداي‌ ايشان‌ با آساي‌ پادشاه‌ است‌، به‌ او ملحق‌ شدند.) 10 همه‌ آنها در ماه‌ سوم‌ از پانزدهمين‌ سال‌ سلطنت‌ آسا به‌ اورشليم‌ آمدند، 11 و 700 گاو و 000ر7 گوسفند از غنايمي‌ كه‌ در جنگ‌ بدست‌ آورده‌ بودند براي‌ خداوند قرباني‌ كردند. 12 سپس‌ باتمام‌ دل‌ و جان‌ عهد بستند كه‌ فقط‌ از خداوند، خداي‌ اجداد خود پيروي‌ كنند. 13 آنها قرار گذاشتند هر كسي‌ كه‌ از خداوند، خداي‌ اسرائيل‌ پيروي‌ نكند، خواه‌ پير باشد خواه‌ جوان‌، زن‌ باشد يا مرد، كشته‌ شود. 14 آنها با صداي‌ بلند سوگند ياد نمودند كه‌ نسبت‌ به‌ خداوند وفادار بمانند و از شادي‌ فرياد برآوردند و شيپور نواختند. 15 تمام‌ مردم‌ يهودا براي‌ اين‌ عهدي‌ كه‌ با خداوند بسته‌ شد خوشحال‌ بودند، زيرا با تمام‌ دل‌ و جان‌ اين‌ عهد را بستند. ايشان‌ با اشتياق‌ از خداوند پيروي‌ كردند و او نيز آنها را بركت‌ داده‌، در سرزمين‌شان‌ صلح‌ و آرامش‌ برقرار نمود.
16 آساي‌ پادشاه‌ حتي‌ مادربزرگش‌ معكه‌ را بسبب‌ اينكه‌ بت‌ مي‌پرستيد، از مقام‌ ملكه‌اي‌ بر كنار كرد و بت‌ او را شكست‌ و در دره‌ قدرون‌ سوزانيد. 17 هر چند آسا بتكده‌هاي‌ بالاي‌ تپه‌ها را در سرزمين‌ اسرائيل‌ بكلي‌ نابود نكرد، اما دل‌ او در تمام‌ عمرش‌ با خدا راست‌ بود. 18 او اشياء طلا و نقره‌اي‌ را كه‌ خود و پدرش‌ وقف‌ خداوند نموده‌ بودند، در خانه‌ خداوند گذاشت‌. 19 تا سال‌ سي‌ و پنجم‌ سلطنت‌ آسا در سرزمين‌ وي‌ صلح‌ برقرار بود.

راهنما


باب‌هاي‌ 14، 15، 16 . آسا، پادشاه‌ يهودا، 912 - 872 ق‌. م‌.
41 سال‌ سلطنت‌ كرد. (مذكور در اول‌ پادشاهان‌ 15:9-24). سلطنت‌ طولاني‌ او با سلطنت‌ 7 پادشاه‌ حكومت‌ شمالي‌ همزمان‌ بود. او پادشاهي‌ نيكو بود و با غيرت‌ تمام‌ به‌ خداوند خدمت‌ مي‌كرد. در زمان‌ او موج‌ عظيم‌ اصلاحات‌، سرزمين‌ را فرا گرفت‌. آسا مذبح‌ هاي‌ بيگانه‌، مكانهاي‌ بلند، ستونها، تمثالهاي‌ خورشيد و اشيريم‌ را منهدم‌ كرد؛ هم‌ جنس‌ بازي‌ را از ميان‌ برد و مادر خود را كه‌ بت‌ پرست‌ بود، از سلطنت‌ بر كنار كرد. او پادشاهي‌ بسيار موفق‌ و كامروا بود.

  • مطالعه 1445 مرتبه
  • آخرین تغییرات در %ق ظ, %09 %534 %1394 %11:%بهمن