17 یهوشافاط، پادشاه یهودا

ترجمه قدیمی گویا

ترجمه قدیمی(کتاب دوم تواریخ)
يهوشافاط‌، پادشاه‌ يهودا
‌ و پسرش‌ يَهُوشافاط‌ در جاي‌ او پادشاه شد و خود را به‌ ضد اسرائيل‌ تقويت‌ داد. 2 و سپاهيان‌ در تمامي‌ شهرهاي‌ حصاردار يهودا گذاشت‌ و قراولان‌ در زمين‌ يهودا و در شهرهاي‌ افرايم‌ كه‌ پدرش‌ آسا گرفته‌ بود، قرار داد. 3 و خداوند با يَهُوشافاط‌ مي‌بود زيرا كه‌ در طريقهاي‌ اول‌ پدر خود داود سلوك‌ مي‌كرد و از بَعْليم‌ طلب‌ نمي‌نمود. 4 بلكه‌ خداي‌ پدر خويش‌ را طلبيده‌، در اوامر وي‌ سلوك‌ مي‌نمود و نه‌ موافق‌ اعمال‌ اسرائيل‌. 5 پس‌ خداوند سلطنت‌ را در دستش‌ استوار ساخت‌. و تمامي‌ يهودا هدايا براي‌ يَهُوشافاط‌ آوردند و دولت‌ و حشمت‌ عظيمي‌ پيدا كرد. 6 و دلش‌ به‌ طريقهاي‌ خداوند رفيع‌ شد، و نيز مكانهاي‌ بلند و اَشَيره‌ها را از يهودا دور كرد.
7 و در سال‌ سوم‌ از سلطنت‌ خود، سروران‌ خويش‌ را يعني‌ بِنْحايَل‌ و عُوبَدْيا و زكريا و نَتَنْئِيل‌ و ميكايا را فرستاد تا در شهرهاي‌ يهودا تعليم‌ دهند. 8 و با ايشان‌ بعضي‌ از لاويان‌ يعني‌ شَمَعْيا و نَتَنْيا و زَبَدْيا و عَسائيل‌ و شَميراموت‌ و يَهُوناتان‌ و اَدُنيّا و طوبيّا و توب‌ اَدُنيّا را كه‌ لاويان‌ بودند، فرستاد و با ايشان‌ اَليشَمَع‌ و يَهُورامِ كَهَنه‌ را. 9 پس‌ ايشان‌ در يهودا تعليم‌ دادند و سفر تورات‌ خداوند را با خود داشتند، و در همة‌ شهرهاي‌ يهودا گردش‌ كرده‌، قوم‌ را تعليم‌ مي‌دادند.10 و ترس‌ خداوند بر همة‌ ممالك‌ كشورها كه‌ در اطراف‌ يهودا بودند، مستولي‌ گرديد تا با يَهُوشافاط‌ جنگ‌ نكردند. 11 و بعضي‌ از فلسطينيان‌، هدايا و نقرة‌ جزيه‌ را براي‌ يَهُوشافاط‌ آوردند، و عربها نيز از مواشي‌ هفت‌هزار و هفتصد قوچ‌ و هفت‌ هزار و هفتصد بز نر براي‌ او آوردند. 12 پس‌ يَهُوشافاط‌ ترقي‌ نموده‌، بسيار بزرگ‌ شد وقلعه‌ها و شهرهاي‌ خزانه‌ در يهودا بنا نمود. 13 و در شهرهاي‌ يهودا كارهاي‌ بسيار كرد و مردان‌ جنگ‌ آزموده‌ و شجاعان‌ قوي‌ در اورشليم‌ داشت‌. 14 و شمارة‌ ايشان‌ برحسب‌ خاندان‌ آباي‌ ايشان‌ اين‌ است‌: يعني‌ از يهودا سرداران‌ هزاره‌ كه‌ رئيس‌ ايشان‌ اَدْنَه‌ بود و با او سيصد هزار شجاع‌ قوي‌ بودند. 15 و بعد از او يَهُوحانان‌ رئيس‌ بود و با او دويست‌ و هشتاد هزار نفر بودند. 16 و بعد از او، عَمَسْيا ابن‌ زِكْرِي‌ بود كه‌ خويشتن‌ را براي‌ خداوند نذر كرده‌ بود و با او دويست‌ هزار شجاع‌ قوي‌ بودند. 17 و از بنيامين‌، اَلِياداع‌ كه‌ شجاع‌ قوي‌ بود و با او دويست‌ هزار نفر مسلح‌ به‌ كمان‌ و سپر بودند. 18 و بعد از او يَهُوزاباد بود و با او صد و هشتاد هزار مردِ مهياي‌ جنگ‌ بودند. 19 اينان‌ خدام‌ پادشاه‌ بودند، سواي‌ آناني‌ كه‌ پادشاه‌ در تمامي‌ يهودا در شهرهاي‌ حصاردار قرار داده‌ بود.
ترجمه تفسیری
يهوشافاط‌ به‌ سلطنت‌ مي‌رسد
بعد از آسا، پسر او يهوشافاط‌ به‌ سلطنت‌ رسيد و قشون‌ خود را براي‌ جنگ‌ با اسرائيل‌ بسيج‌ نمود. 2 يهوشافاط‌ در تمام‌ شهرهاي‌ حصاردار يهودا و شهرهاي‌ افرايم‌ كه‌ پدرش‌ تصرف‌ كرده‌ بود، قرارگاههاي‌ نظامي‌ مستقر نمود.
3 خداوند با يهوشافاط‌ بود، زيرا در سالهاي‌ اول‌ سلطنتش‌ مثل‌ جدش‌ داود رفتار مي‌كرد و از پرستش‌ بت‌ اجتناب‌ مي‌ورزيد. 4 برخلاف‌ مردماني‌ كه‌ در اسرائيل‌ زندگي‌ مي‌كردند، او كاملا مطيع‌ دستورات‌ خداي‌ اجدادش‌ بود و از او پيروي‌ مي‌نمود. 5 پس‌ خداوند موقعيت‌ سلطنت‌ يهوشافاط را تحكيم‌ نمود. تمام‌ قوم‌ يهودا به‌ او هدايا تقديم‌ مي‌كردند؛ در نتيجه‌ او بسيار ثروتمند و معروف‌ شد. 6 يهوشافاط‌ با دل‌ و جان‌ خداوند را خدمت‌ مي‌كرد. او بتكده‌هاي‌ روي‌ تپه‌ها را خراب‌ كرد و بتهاي‌ شرم‌آور اشيره‌ را درهم‌ شكست‌.
7 او در سال‌ سوم‌ سلطنت‌ خود اين‌ افراد را كه‌ از بزرگان‌ قوم‌ بودند براي‌ تعليم‌ مردم‌ به‌ تمام‌ شهرهاي‌ يهودا فرستاد: بنحايل‌، عوبديا، زكريا، نتن‌ئيل‌ و ميكايا. 8 در ضمن‌ نُه‌ لاوي‌ و دو كاهن‌ نيز آنها را همراهي‌ مي‌كردند. لاويان‌ عبارت‌ بودند از: شمعيا، نتنيا، زبديا، عسائيل‌، شميراموت‌، يهوناتان‌، ادونيا،طوبيا و توب‌ ادونيا. كاهنان‌ نيز اليشمع‌ و يهورام‌ بودند. 9 آنها نسخه‌هاي‌ كتاب‌ تورات‌ را به‌ تمام‌ شهرهاي‌ يهودا بردند و آن‌ را به‌ مردم‌ تعليم‌ دادند.
10 ترس‌ خداوند تمام‌ قومهاي‌ همسايه‌ را فرا گرفت‌، بطوريكه‌ هيچكدام‌ جرأت‌ نمي‌كردند با يهوشافاط‌، پادشاه‌ يهودا وارد جنگ‌ شوند، 11 حتي‌ بعضي‌ از فلسطيني‌ها هدايا و باج‌ و خراج‌ برايش‌ آوردند و عـربها 700ر7 قوچ‌ و 700ر7 بز نر به‌ او هديه‌ كردند. 12 به‌ اين‌ ترتيب‌، يهوشافاط بسيار قدرتمند شد و در سراسر مملكت‌ يهودا قلعه‌ها و شهرها براي‌ ذخيره‌ آذوقه‌ و مهمات‌ بنا كرد 13 و آذوقه‌ بسيار در آن‌ شهرها اندوخت‌.
او در اورشليم‌، پايتخت‌ خود، سپاه‌ نيرومندي‌ بوجود آورد. 14-18 فرماندهان‌ اين‌ سپاه‌ بزرگ‌ و تعداد افرادي‌ كه‌ آنها تحت‌ فرمان‌ خود داشتند عبارت‌ بودند از: ادنه‌ (فرمانده‌ سپاه‌ يهودا)، با 000ر300 سرباز؛ پس‌ از او، يهوحانان‌ با 000ر280 سرباز؛ عمسيا (پسر زكري‌ كه‌ خود را براي‌ خدمت‌ خداوند نذر كرده‌ بود)، با 000ر200 سرباز؛ الياداع‌ (فرمانده‌ شجاع‌ سپاه‌ بنيامين‌) با 000ر200 سـرباز مجهـز به‌ كمان‌ و سپر و پس‌ از او، يهوزاباد با 000ر180 سرباز تعليم‌ ديده‌.
19 اينها غير از سربازاني‌ بودند كه‌ پادشاه‌ آنها را در شهرهاي‌ حصاردار سراسر مملكت‌ يهودا گذاشته‌ بود.

راهنما


باب‌هاي‌ 17، 18، 19، 20 . يهوشافاط‌، پادشاه‌ يهودا. 874 - 850 ق‌. م‌.
25 سال‌ سلطنت‌ كرد. (مذكور در اول‌ پادشاهان‌ 22:41-50). شخصي‌ بسيار مذهبي‌ بود، و «در همه‌ چيز خدا را مي‌طلبيد». يك‌ نظام‌ آموزش‌ عمومي‌ پايه‌ گذاري‌ كرد، و كاهنان‌ و لاويان‌ را طبق‌ برنامه‌هاي‌ منظم‌ همراه‌ با «كتاب‌ شريعت‌» گسيل‌ مي‌كرد تا به‌ مردم‌ آموزش‌ دهند. او دادگاههايي‌ در سرتاسر سرزمين‌ داير نمود. ارتش‌ عظيمي‌ به‌ وجود آورد، و به‌ غايت‌ عظيم‌ گرديد.

  • مطالعه 1630 مرتبه
  • آخرین تغییرات در %ق ظ, %09 %535 %1394 %11:%بهمن