19 داوران یهوشافاط

ترجمه قدیمی گویا

ترجمه قدیمی(کتاب دوم تواریخ)
و يَهُوشافاط‌ پادشاه‌ يهودا به‌ خانة‌ خود به‌ اورشليم‌ به‌ سلامتي‌ برگشت‌. 2 و ييْهُو ابن‌ حناني‌ رايي‌ براي‌ ملاقات‌ وي‌ بيرون‌ آمده‌، به‌ يَهُوشافاط‌ پادشاه‌ گفت‌: «آيا شريران‌ را مي‌بايست‌ اعانت‌ نمايي‌ و دشمنان‌ خداوند را دوست‌ داري‌؟ پس‌ از اين‌ جهت‌ غضب‌ از جانب‌ خداوند بر تو آمده‌ است‌. 3 ليكن‌ در تو اعمال‌ نيكو يافت‌ شده‌ است‌، چونكه‌ اَشَيره‌ها را از زمين‌ دور كرده‌، و دل‌ خود را به‌ طلب‌ خدا تصميم‌ نموده‌اي‌.»
داوران‌ يهوشافاط‌
4 و چون‌ يَهُوشافاط‌ در اورشليم‌ ساكن‌ شد، بار ديگر به‌ ميان‌ قوم‌ از بئرشبع‌ تا كوهستان‌ افرايم‌ بيرون‌ رفته‌، ايشان‌ را به‌ سوي‌ يَهُوَه‌ خداي‌ پدران‌ ايشان‌ برگردانيد. 5 و داوران‌ در ولايت‌ يعني‌ در تمام‌ شهرهاي‌ حصاردار يهودا شهر به‌ شهر قرار داد. 6 و به‌ داوران‌ گفت‌: «باحذر باشيد كه‌ به‌ چه‌ طور رفتار مي‌نماييد زيرا كه‌ براي‌ انسان‌ داوري‌ نمي‌نماييد بلكه‌ براي‌ خداوند ، و او در حكم‌ نمودن‌ با شما خواهد بود. 7 و حال‌ خوف‌ خداوند بر شما باشد و اين‌ را با احتياط‌ به‌ عمل‌ آوريد زيرا كه‌ با يَهُوَه‌ خداي‌ ما بي‌انصافي‌ و طرفداري‌ و رشوه‌خواري‌ نيست‌.»
8 و در اورشليم‌ نيز يَهُوشافاط‌ بعضي‌ از لاويان‌ و كاهنان‌ را و بعضي‌ از رؤساي‌ آباي‌ اسرائيل‌ را به‌ جهت‌ داوري‌ خداوند و مرافعه‌ها قرار داد. پس‌ به‌اورشليم‌ برگشتند. 9 و ايشان‌ را امر فرموده‌، گفت‌: «شما بدينطور با امانت‌ و دل‌ كامل‌ در ترس‌ خداوند رفتار نماييد. 10 و در هر دعوي‌اي‌ كه‌ از برادران‌ شما كه‌ ساكن‌ شهرهاي‌ خود مي‌باشند، ميان‌ خون‌ و خون‌ و ميان‌ شرايع‌ و اوامر و فرايض‌ و احكام‌ پيش‌ شما آيد، ايشان‌ را اِنذار نماييد تا نزد خداوند مجرم‌ نشوند، مبادا غضب‌ بر شما و بر برادران‌ شما بيايد. اگر به‌ اين‌ طور رفتار نماييد، مجرم‌ نخواهيد شد. 11 و اينك‌ اَمَرْيا، رئيس‌ كهنه‌، براي‌ همة‌ امور خداوند و زَبَدْيا ابن‌ اسْمَعْئيل‌ كه‌ رئيس‌ خاندان‌ يهودا مي‌باشد، براي‌ همة‌ امور پادشاه‌ بر سر شما هستند؛ و لاويان‌ همراه‌ شما در خدمت‌ مشغولند. پس‌ به‌ دليري‌ عمل‌ نماييد و خداوند با نيكان‌ باشد.»
ترجمه تفسیری
يك‌ نبي‌، يهوشافاط‌ را سرزنش‌ مي‌كند
 وقتي‌ يهوشافاط‌، پادشاه‌ يهودا بسلامت‌ به‌ كاخ‌ خود در اورشليم‌ برگشت‌، 2 ييهوي‌ نبي‌ (پسر حناني‌) به‌ سراغ‌ او رفت‌ و گفت‌: «آيا كمك‌ به‌ بدكاران‌ و دوستي‌ با دشمنان‌ خداوند كار درستي‌ است‌؟ بدليل‌ كاري‌ كه‌ كرده‌اي‌، مورد غضب‌ خداوند قرار گرفته‌اي‌. 3 البته‌ كارهاي‌ خوبي‌ نيز انجام‌ داده‌اي‌؛ تو بت‌هاي‌ شرم‌آور اشيره‌ را از اين‌ سرزمين برانداختي‌ و سعي‌ كرده‌اي‌ از خدا پيروي‌ كني‌.»
اصلاحات‌ يهوشافاط
4 يهوشافاط‌ مدتي‌ در اورشليم‌ ماند. سپس‌ بار ديگر از بئرشبع‌ تا كوهستان‌ افرايم‌ به‌ ميان‌ قوم‌ خود رفت‌ و آنان‌ را بسوي‌ خداوند، خداي‌ اجدادشان‌ برگرداند. 5 او در تمام‌ شهرهاي‌ حصاردار يهودا قضات‌ گماشت‌ 6 و به‌ آنها چنين‌ دستور داد: «مواظب‌ رفتار خود باشيد، چون‌ شما از جانب‌ خداوند قاضي‌ تعيين‌ شده‌ايد، نه‌ از جانب‌ انسان‌. موقع‌ داوري‌ و صدور حكم‌، خداوند با شما خواهد بود. 7 از خداوند بترسيد و كارتان‌ را درست‌ انجام‌ دهيد، زيرا بي‌انصافي‌ و طرفداري‌ و رشوه‌ گرفتن‌ در كار خداوند، خداي‌ ما نيست‌.»
8 يهوشافاط‌ در اورشليم‌ از لاويان‌ و كاهنان‌ و سران‌ طايفه‌ها نيز قضاتي‌ تعيين‌ كرد. 9 دستوراتي‌ كه‌ او به‌ آنها داد چنين‌ بود: «شما بايد هميشه‌ با خداترسي‌ و با صداقت‌ رفتار كنيد. 10 هرگاه‌ قضات‌ شهرهاي‌ ديگر قضيه‌اي‌ را به‌ شما ارجاع‌ كنند، خواه‌ قضيه‌اي‌ مربوط‌ به‌ قتل‌ باشد يا تخلف‌ از احكام‌ و قوانين‌، شما مؤظف‌ هستيد ايشان‌ را در تشخيص‌ جرم‌ كمك‌ نماييد تا حكم‌ را درست‌ صادر كنند، اگر نه‌ خشم‌ خداوند بر شما و آنها افروخته‌ خواهد شد. پس‌ طوري‌ رفتار كنيد كه‌ قصوري‌ از شما سر نزند. 11 امريا، كاهن‌ اعظم‌، بالاترين‌ مرجع‌ درمورد مسايل‌ مذهبي‌ و زبديا (پسر اسماعيل‌)، استاندار يهودا، بالاترين‌ مرجع‌ در امور مملكتي‌ خواهند بود و لاويان‌ نيز همراه‌ شما خدمت‌ خواهند كرد. وظايف‌ خود را انجام‌ دهيد و از كسي‌ نترسيد. خداوند پشتيبان‌ كساني‌ است‌ كه‌ به‌ راستي‌ عمل‌ مي‌كنند.»

راهنما


باب‌هاي‌ 17، 18، 19، 20 . يهوشافاط‌، پادشاه‌ يهودا. 874 - 850 ق‌. م‌.
25 سال‌ سلطنت‌ كرد. (مذكور در اول‌ پادشاهان‌ 22:41-50). شخصي‌ بسيار مذهبي‌ بود، و «در همه‌ چيز خدا را مي‌طلبيد». يك‌ نظام‌ آموزش‌ عمومي‌ پايه‌ گذاري‌ كرد، و كاهنان‌ و لاويان‌ را طبق‌ برنامه‌هاي‌ منظم‌ همراه‌ با «كتاب‌ شريعت‌» گسيل‌ مي‌كرد تا به‌ مردم‌ آموزش‌ دهند. او دادگاههايي‌ در سرتاسر سرزمين‌ داير نمود. ارتش‌ عظيمي‌ به‌ وجود آورد، و به‌ غايت‌ عظيم‌ گرديد.

  • مطالعه 1478 مرتبه
  • آخرین تغییرات در %ق ظ, %09 %535 %1394 %11:%بهمن