18 فتوحات داود

ترجمه قدیمی گویا

ترجمه قدیمی(کتاب اول تواریخ)

فتوحات‌ داود
‌ و بعد از اين‌ واقع‌ شد كه‌ داود فلسطينيان را شكست‌ داده‌، مغلوب‌ ساخت‌ و جَتّ و قريه‌هايش‌ را از دست‌ فلسطينيان‌ گرفت‌.
2 و موآب‌ را شكست‌ داد و موآبيان‌ بندگان‌ داود شده‌، هدايا آوردند.
3 و داود هَدَرْعَزَر پادشاه‌ صُوبَه‌ را در حَمات‌ هنگامي‌ كه‌ مي‌رفت‌ تا سلطنت‌ خود را نزد نهر فرات‌ استوار سازد، شكست‌ داد. 4 و داود هزار ارابه‌ و هفت‌ هزار سوار و بيست‌ هزار پياده‌ از او گرفت‌، و داود تمامي‌ اسبان‌ ارابه‌ را پي‌ كرد، اما از آنها براي‌ صد ارابه‌ نگاه‌ داشت‌. 5 و چون‌ اَراميانِ دمشق‌ به‌ مدد هَدَرْعَزَر پادشاه‌ صُوبَه‌ آمدند، داود بيست‌ و دو هزار نفر از اَراميان‌ را كشت‌. 6 و داوددر اَرامِ دمشق‌ (قراولان‌) گذاشت‌ و اَراميان‌ بندگان‌ داود شده‌، هدايا آوردند. و خداوند داود را در هر جا كه‌ مي‌رفت‌ نصرت‌ مي‌داد. 7 و داود سپرهاي‌ طلا را كه‌ بر خادمان‌ هَدَرْعَزَر بود گرفته‌، آنها را به‌ اورشليم‌ آورد. 8 و داود از طِبْحَت‌ و كُون‌ شهرهاي‌ هَدَرْعَزَر برنج‌ از حد زياده‌ گرفت‌ كه‌ از آنْ سُليمانْ درياچه‌ و ستونها و ظروف‌ برنجين‌ ساخت‌.
9 و چون‌ تُوعُو پادشاه‌ حَمات‌ شنيد كه‌ داود تمامي‌ لشكر هَدَرْعَزَر پادشاه‌ صُوبَه‌ را شكست‌ داده‌ است‌، 10 پسر خود هَدُورام‌ را نزد داود پادشاه‌ فرستاد تا از سلامتي‌ او بپرسد و او را تَهْنِيَت‌ گويد از آن‌ جهت‌ كه‌ با هَدَرْعَزَر جنگ‌ نموده‌ او را شكست‌ داده‌ بود، زيرا هَدَرْعَزَر با تُوعُو مقاتله‌ مي‌نمود؛ و هر قِسم‌ ظروف‌ طلا و نقره‌ و برنج‌ (با خود آورد). 11 و داود پادشاه‌ آنها را نيز براي‌ خداوند وقف‌ نمود، با نقره‌ و طلايي‌ كه‌ از جميع‌ امّت‌ها يعني‌ از اَدُوم‌ و موآب‌ و بني‌عَمُّون‌ و فلسطينيان‌ و عَمالَقَه‌ آورده‌ بود.
12 و اَبِشاي‌ ابن‌ صَرُويَه‌ هجده‌ هزار نفر از اَدُوميان‌ را در وادي‌ مِلْح‌ كشت‌. 13 و در اَدُوم‌ قراولان‌ قرار داد و جميع‌ اَدُوميان‌ بندگان‌ داود شدند و خداوند داود را در هر جايي‌ كه‌ مي‌رفت‌ نصرت‌ مي‌داد.
14 و داود بر تمامي‌ اسرائيل‌ سلطنت‌ نموده‌، انصاف‌ و عدالت‌ را بر تمامي‌ قوم‌ خود مجرا مي‌داشت‌. 15 و يوآب‌ بن‌ صَرُويَه‌ سردار لشكر بود و يهوشافاط‌ بن‌ اَخِيلُود وقايع‌ نگار. 16 و صادوق‌ بن‌ اَخِيطُوب‌ و ابيمَلِك‌ بن‌ اَبْياتار كاهن‌ بودند و شوشا كاتب‌ بود. 17 و بنايا ابن‌ يَهُوياداع‌ رئيس‌كَرِيتيان‌ و فَلِيتيان‌ و پسران‌ داود نزد پادشاه‌ مقدم‌ بودند.

ترجمه تفسیری



فتوحات‌ داود
(دوم‌ سموئيل‌ 8:1-18)
پس‌ از چندي‌ باز داود به‌ فلسطيني‌ها حمله‌كرده‌، آنها را شكست‌ داد و شهر جت‌ و روستاهاي‌ اطراف‌ آن‌ را از دست‌ ايشان‌ گرفت‌.
داود همچنين‌ موآبي‌ها را شكست‌ داد و آنها تابع‌ داود شده‌، به‌ او باج‌ و خراج‌ مي‌دادند.
3 در ضمن‌، داود نيروهاي‌ هددعزر، پادشاه‌ صوبه‌ را در نزديكي‌ حمات‌ در هم‌ شكست‌، زيرا هددعزر مي‌كوشيد نواحي‌ كنار رود فرات‌ را به‌ چنگ‌ آورد. 4 در اين‌ جنگ‌ داود هزار عرابه‌، هفت‌ هزار سرباز سواره‌ و بيست‌ هزار سرباز پياده‌ را به‌ اسيري‌ گرفت‌. او صد اسب‌ براي‌ عرابه‌ها نگه‌ داشت‌ و رگ‌ پاي‌ بقيه‌ اسبان‌ را قطع‌ كرد. 5 همچنين‌ با بيست‌ و دو هزار سرباز سوري‌ كه‌ از دمشق‌ براي‌ كمك‌ به‌ هدد عزر آمده‌ بودند، جنگيد و همه‌ آنها را كشت‌. 6 داود در دمشق‌ چندين‌ قرارگاه‌ مستقر ساخت‌ و مردم‌ سوريه‌ تابع‌ داود شده‌، به‌ او باج‌ و خراج‌ مي‌پرداختند. به‌ اين‌ ترتيب‌ داود هر جا مي‌رفت‌، خداوند او را پيروزي‌ مي‌بخشيد. 7 داود سپرهاي‌ طلاي‌ سرداران‌ هددعزر را برداشت‌ و به‌ اورشليم‌ برد. 8 در ضمن‌ مقدار زيادي‌ مفرغ‌ از طحبت‌ و كان‌ شهرهاي‌ هددعزر گرفته‌، آنها را نيز به‌ اورشليم‌ برد. (بعدها سليمان‌ از اين‌ مفرغ‌ براي‌ ساختن‌ لوازم‌ خانه‌ خدا و حوض‌ و ستونهاي‌ واقع‌ در آن‌ استفاده‌ كرد.) 9 توعو، پادشاه‌ حمات‌، وقتي‌ شنيد كه‌ داود بر لشكر هددعزر پيروز شده‌ است‌، 10 پسرش‌ هدورام‌ را فرستاد تا سلام‌ وي‌ را به‌ او برساند و اين‌ پيروزي‌ را به‌ او تبريك‌ بگويد، چون‌ هددعزر و توعو با هم‌ دشمن‌ بودند. هدورام‌ هدايايي‌ از طلا و نقره‌ و مفرغ‌ به‌ داود داد. 11 داود همه‌ اين‌ هدايا را با طلا و نقره‌اي‌ كه‌ خود از ادومي‌ها، موآبي‌ها، عموني‌ها، فلسطيني‌ها، عماليقي‌ها به‌ غنيمت‌ گرفته‌ بود وقف‌ خداوند كرد.
12 ابيشاي‌ (پسر صرويه‌) هجده‌ هزار سرباز ادومي‌را در دره‌ نمك‌ كشت‌. 13 او در سراسر ادوم‌، قرارگاه‌هايي‌ مستقر كرد و ادومي‌ها تابع‌ داود شدند. داود به‌ هر طرف‌ مي‌رفت‌ خداوند به‌ او پيروزي‌ مي‌بخشيد.
14 داود با عدل‌ و انصاف‌ بر اسرائيل‌ حكومت‌ مي‌كرد. 15 فرمانده‌ سپاه‌ او يوآب‌ (پسر صرويه‌) و وقايع‌ نگار او يهوشافات‌ (پسر اخيلود) بود. 16 صادوق‌ (پسر اخيطوب‌) و اخيملك‌ (پسر ابياتار) هر دو كاهن‌ بودند و سرايا منشي‌ دربار بود. 17 بنايا (پسر يهوياداع‌) فرمانده‌ گارد سلطنتي‌ داود بود. پسران‌ داود مشاوران‌ دربار بودند.

راهنما


ابابهاي‌ 18، 19، 20. پيروزي‌ هاي‌ داود (به‌ دوم‌ سموئيل‌ 8 مراجعه‌ كنيد).

  • مطالعه 1510 مرتبه
  • آخرین تغییرات در %ق ظ, %09 %527 %1394 %11:%بهمن