6 فرمان بزرگ

ترجمه قدیمی گویا

ترجمه قدیمی(کتاب تثنیه)
محبت‌ و اطاعت‌ خداوند
‌ و اين‌ است‌ اوامر و فرايض‌ و احكامي‌ كه يَهُوَه‌، خداي‌ شما، امر فرمود كه‌ به‌ شما تعليم‌ داده‌ شود، تا آنها را در زميني‌ كه‌ شما بسوي‌ آن‌ براي‌ تصرفش‌ عبور مي‌كنيد، بجا آوريد. 2 و تا از يَهُوَه‌ خداي‌ خود ترسان‌ شده‌، جميع‌ فرايض‌ و اوامر او را كه‌ من‌ به‌ شما امر مي‌فرمايم‌ نگاه‌ داري‌، تو و پسرت‌ و پسر پسرت‌، در تمامي‌ ايام‌ عمرت‌ و تا عمر تو دراز شود. 3 پس‌ اي‌ اسرائيل‌ بشنو، وبه‌ عمل‌ نمودنِ آن‌ متوجه‌ باش‌، تا براي‌ تو نيكو باشد، و بسيار افزوده‌ شوي‌ در زميني‌ كه‌ به‌ شير و شهد جاري‌ است‌، چنانكه‌ يَهُوَه‌ خداي‌ پدرانت‌ تو را وعده‌ داده‌ است‌.
4 اي‌ اسرائيل‌ بشنو، يَهُوَه‌، خداي‌ ما، يَهُوَه‌ واحد است‌. 5 پس‌ يَهُوَه‌ خداي‌ خود را به‌ تمامي‌ جان‌ و تمامي‌ قوت‌ خود محبت‌ نما. 6 و اين‌ سخناني‌ كه‌ من‌ امروز تو را امر مي‌فرمايم‌، بر دل‌ تو باشد. 7 و آنها را به‌ پسرانت‌ به‌ دقت‌ تعليم‌ نما، و حين‌ نشستنت‌ در خانه‌، و رفتنت‌ به‌ راه‌، و وقت‌ خوابيدن‌ و برخاستنت‌ از آنها گفتگو نما. 8 و آنها را بردست‌ خود براي‌ علامت‌ ببند، و در ميان‌ چشمانت‌ عصابه‌ باشد. 9 و آنها را بر باهوهاي‌ در خانه‌ات‌ و بر دروازه‌هايت‌ بنويس‌.
10 و چون‌ يَهُوَه‌، خدايت‌، تو را به‌ زميني‌ كه‌ براي‌ پدرانت‌ ابراهيم‌ و اسحاق‌ و يعقوب‌ قسم‌ خُوْرد كه‌ به‌ تو بدهد، درآوَرَد، به‌ شهرهاي‌ بزرگ‌ و خوشنمايي‌ كه‌ تو بنا نكرده‌اي‌، 11 و به‌ خانه‌هاي‌ پر از هر چيز نيكو كه‌ پر نكرده‌اي‌، و حوضهاي‌ كنده‌ شده‌اي‌ كه‌ نكنده‌اي‌، و تاكستانها و باغهاي‌ زيتوني‌ كه‌ غرس‌ ننموده‌اي‌، و از آنها خورده‌، سير شدي‌، 12 آنگاه‌ با حذر باش‌ مبادا خداوند را كه‌ تو را از زمين‌ مصر، از خانه‌ بندگي‌ بيرون‌ آورْد، فراموش‌ كني‌. 13 از يَهُوَه‌ خداي‌ خود بترس‌ و او را عبادت‌ نما و به‌ نام‌ او قسم‌ بخور. 14 خدايان‌ ديگر را از خدايان‌ طوايفي‌ كه‌ به‌ اطراف‌ تو مي‌باشند، پيروي‌ منماييد. 15 زيرا يَهُوَه‌ خداي‌ تو در ميان‌ تو خداي‌ غيور است‌، مبادا غضب‌ يَهُوَه‌،خدايت‌، برتو افروخته‌ شود، و تو را از روي‌ زمين‌ هلاك‌ سازد.
16 يَهُوَه‌ خداي‌ خود را ميازماييد، چنانكه‌ او را در مسّا آزموديد. 17 توجه‌ نماييد تا اوامر يَهُوَه‌ خداي‌ خود را و شهادات‌ و فرايض‌ او را كه‌ به‌ شما امر فرموده‌ است‌، نگاه‌ داريد. 18 و آنچه‌ در نظر خداوند راست‌ و نيكوست‌، به‌ عمل‌ آور تا براي‌ تو نيكو شود، و داخل‌ شده‌ آن‌ زمين‌ نيكو را كه‌ خداوند براي‌ پدرانت‌ قسم‌ خورد به‌ تصرف‌ آوري‌. 19 و تا جميع‌ دشمنانت‌ را از حضورت‌ اخراج‌ نمايد، چنانكه‌ خداوند گفته‌ است‌.
20 چون‌ پسر تو در ايام‌ آينده‌ از تو سؤال‌ نموده‌، گويد كه‌ مراد از اين‌ شهادات‌ و فرايض‌ و احكامي‌ كه‌ يَهُوَه‌ خداي‌ ما به‌ شما امر فرموده‌ است‌، چيست‌؟ 21 پس‌ به‌ پسر خود بگو: ما در مصر غلام‌ فرعون‌ بوديم‌، و خداوند ما را از مصر با دست‌ قوي‌ بيرون‌ آورد. 22 و خداوند آيات‌ و معجزات‌ عظيم‌ و ردي‌ بر مصر و فرعون‌ و تمامي‌ اهل‌ خانه‌ او در نظر ما ظاهر ساخت‌. 23 و ما را از آنجا بيرون‌ آورد تا ما را به‌ زميني‌ كه‌ براي‌ پدران‌ ما قسم‌ خورد كه‌ به‌ ما بدهد، درآورد. 24 و خداوند ما را مأمور داشت‌ كه‌ تمام‌ اين‌ فرايض‌ را بجا آورده‌، از يَهُوَه‌ خداي‌ خود بترسيم‌، تا براي‌ ما هميشه‌ نيكو باشد و ما را زنده‌ نگاه‌ دارد، چنانكه‌ تا امروز شده‌ است‌. 25 و براي‌ ما عدالت‌ خواهد بود كه‌ متوجه‌ شويم‌ كه‌ جميع‌ اين‌ اوامر را به‌ حضور يَهُوَه‌ خداي‌ خود بجا آوريم‌، چنانكه‌ ما را امر فرموده‌ است‌.
ترجمه تفسیری
فرمان‌ بزرگ‌
خداوند، خدايتان‌ به‌ من‌ فرمود كه‌ تمامي‌ اين‌ قوانين‌ را به‌ شما تعليم‌ دهم‌ تا در سرزميني‌ كه‌ بزودي‌ وارد آن‌ مي‌شويد، آنها را بجا آوريد، 2 و بدين‌ ترتيب‌ شما و پسران‌ و نوادگانتان‌ خداوند، خدايتان‌ را با اطاعت‌ از كليه‌ احكامش‌ در تمام‌ طول‌ زندگي‌ خود احترام‌ كنيد تا عمر طولاني‌ داشته‌ باشيد. 3 بنابراين‌ اي‌ اسرائيل‌ به‌ هر يك‌ از فرامين‌ بدقت‌ گوش‌ كنيد و مواظب‌ باشيد آنها را اطاعت‌ كنيد تا زندگي‌ پربركتي‌ داشته‌ باشيد. اگر اين‌ دستورات‌ را بجا آوريد در سرزمين‌ حاصلخيزي‌ كه‌ در آن‌ شير و عسل‌ جاري‌ است‌ همچنانكه‌ خداوند، خداي‌ پدرانتان‌ به‌ شما وعده‌ فرمود، قوم‌ بزرگي‌ خواهيد شد.
4 اي‌ بني‌اسرائيل‌ گوش‌ كنيد: تنها خدايي‌ كه‌ وجود دارد، خداوند ماست‌. 5 شما بايد او را با تمامي‌ دل‌ و جان‌ و توانايي‌ خود دوست‌ بداريد. 6 اين‌ قوانيني‌ كه‌ امروز به‌ شما مي‌دهم‌ بايد دايم‌ در فكرتان‌ باشد. 7 آنها را به‌ فرزندان‌ خود بياموزيد و هميشه‌ درباره‌ آنها صحبت‌ كنيد خواه‌ در خانه‌ باشيد خواه‌ در بيرون‌، خواه‌ هنگام‌ خواب‌ باشد خواه‌ اول‌ صبح‌. 8 آنها را روي‌ انگشت‌ و پيشاني‌ خود ببنديد؛ 9 آنها را بر سر در منازل‌ خود و بر دروازه‌هايتان‌ بنويسيد.
10و11و12 وقتي‌ كه‌ خداوند، خدايتان‌ شما را به‌ سرزميني‌ كه‌ به‌ پدرانتان‌ ابراهيم‌ و اسحاق‌ و يعقوب‌ وعده‌ داده‌ است‌ برساند يعني‌ به‌ شهرهاي‌ بزرگ‌ و زيبايي‌ كه‌ شما بنا نكرده‌ايد و خانه‌هايي‌ پر از چيزهاي‌ خوب‌ كه‌ شما آنها را تهيه‌ نكرده‌ايد، چاه‌هايي‌ كه‌ شما نكنده‌ايد، تاكستانها و درختان‌ زيتوني‌ كه‌ شما نكاشته‌ايد، آنگاه‌ وقتي‌ كه‌ خورديد و سير شديد مواظب‌ باشيد خداوند را كه‌ شما را از سرزمين‌ بندگي‌ مصر بيرون‌ آورد فراموش‌ نكنيد. 13 از خداوند،خدايتان‌ بترسيد، او را عبادت‌ كنيد و به‌ نام‌ او قسم‌ بخوريد.
14 خدايان‌ قوم‌هاي‌ همسايه‌ را پرستش‌ نكنيد؛ 15 زيرا خداوند، خدايتان‌ كه‌ در ميان‌ شما زندگي‌ مي‌كند خداي‌ غيوري‌ است‌ و ممكن‌ است‌ خشم‌ او بر شما افروخته‌ شده‌، شمـا را از روي‌ زمين‌ نابود كنـد. 16 او را به‌ خشم‌ نياوريد چنانكه‌ در «مسا» اين‌ كار را كرديد.
17 هر كاري‌ را كه‌ دستور مي‌دهد بدقت‌ اطاعت‌ كنيد. 18 آنچه‌ را كه‌ خداوند مي‌پسندد انجام‌ دهيد تا زندگيتان‌ پربركت‌ شود و به‌ سرزمين‌ حاصلخيزي‌ كه‌ خداوند به‌ پدرانتان‌ وعده‌ داده‌، وارد شويد و آن‌ را تصرف‌ كنيد 19 و تمام‌ دشمنان‌ را به‌ كمك‌ خداوند بيرون‌ رانيد، همانطور كه‌ خداوند به‌ شما وعده‌ داده‌ است‌.
20 در سالهاي‌ آينده‌، زماني‌ كه‌ پسرانتان‌ از شما بپرسند: «منظور از اين‌ قوانيني‌ كه‌ خداوند، خدايمان‌ به‌ ما داده‌ است‌ چيست‌؟» 21 به‌ ايشان‌ بگوييد: «ما بردگان‌ فرعون‌ مصر بوديم‌ و خداوند با قدرت‌ عظيمش‌ 22 و با معجزات‌ بزرگ‌ و بلاهاي‌ وحشتناكي‌ كه‌ بر مصر و فرعون‌ و تمام‌ افرادش‌ نازل‌ كرد ما را از سرزمين‌ مصر بيرون‌ آورد. ما همه‌ اين‌ كارها را با چشمان‌ خود ديديم‌. 23 او ما را از زمين‌ مصر بيرون‌ آورد تا بتواند اين‌ سرزمين‌ را كه‌ به‌ پدرانمان‌ وعده‌ داده‌ بود به‌ ما بدهد. 24 او به‌ ما امر فرموده‌ است‌ كه‌ تمامي‌ اين‌ قوانين‌ را اطاعت‌ كرده‌، به‌ او احترام‌ بگذاريم‌. اگر چنين‌ كنيم‌ او ما را بركت‌ مي‌دهد و زنده‌ نگه‌ مي‌دارد، چنانكه‌ تا امروز كرده‌ است‌. 25 اگر هر چه‌ را خداوند فرموده‌ است‌ با اطاعت‌ كامل‌ انجام‌ دهيم‌، او از ما خشنود خواهد شد.»

 


راهنما



باب‌ 6 . حكمِ اعظم‌
«يهوه‌ خداي‌ خود را به‌ تمامي‌ جان‌ و تمامي‌ قوتِ خود محبت‌ نما» (5). اين‌ حكم‌ بارها و بارها تكرار شده‌ (10 : 12 ؛ 11 : 1 ، 13 ، 22). عيسي‌ باز برآن‌ تأكيد كرد (متي‌ 22 : 37)، و در تعاليم‌ خود جاي‌ اول‌ را به‌ آن‌ داد.

براي‌ زنده‌ نگاه‌داشتنِ افكار خدا در ميان‌ قوم‌، تنها آموزش‌ عمومي‌ كافي‌ نبود، بلكه‌ مردم‌ مي‌بايست‌ در خانه‌ هم‌ دايماً آنها را تعليم‌ دهند (6 - 9). از آنجا كه‌ كتابها بسيار كم‌ و پراكنده‌ بودند، مردم‌ موظف‌ بودند برخي‌ قسمت‌هاي‌ مهم‌ شريعت‌ را بر آستانه‌هاي‌ درِ خانه‌ها بنويسند، و نيز آنها را بر بازوها و پيشاني‌ خود ببندند و دايماً دربارة‌ آنها صحبت‌ كنند.

 

  • مطالعه 1449 مرتبه
  • آخرین تغییرات در %ب ظ, %08 %610 %1394 %13:%بهمن