1 قربانی سوختنی

ترجمه قدیمی گویا

ترجمه قدیمی(کتاب لاویان)
قرباني‌ سوختني‌
‌ و خداوند موسي‌ را خواند، و او را از خيمة اجتماع‌ خطاب‌ كرده‌، گفت‌: 2 «بني‌اسرائيل‌ را خطاب‌ كرده‌، به‌ ايشان‌ بگو: هرگاه‌ كسي‌ از شما قرباني‌ نزد خداوند بگذراند، پس‌ قرباني‌ خود را از بهايم‌ يعني‌ از گاو يا از گوسفند بگذرانيد. 3 اگر قرباني‌ او قرباني‌ سوختني‌ از گاو باشد، آن‌ را نر بي‌عيب‌ بگذارند، و آن‌ را نزد در خيمة‌ اجتماع‌ بياورد تا به‌ حضور خداوند مقبول‌ شود. 4 و دست‌ خود را بر سر قرباني‌ سوختني‌ بگذارد، و برايش‌ مقبول‌ خواهد شد تا بجهت‌ او كفاره‌ كند. 5 پس‌ گاو را به‌ حضور خداوند ذبح‌ نمايد، و پسران‌ هارون‌ كَهَنه‌ خون‌ را نزديك‌ بياورند، و خون‌ را بر اطراف‌ مذبح‌ كه‌ نزد در خيمة‌ اجتماع‌ است‌ بپاشند. 6 و پوست‌ قرباني‌ سوختني‌ را بكَنَد و آن‌ را قطعه‌قطعه‌ كند. 7 و پسران‌ هارونِ كاهن‌ آتش‌ بر مذبح‌ بگذارند، و هيزم‌ بر آتش‌ بچينند. 8 و پسران‌ هارونِ كَهَنه‌ قطعه‌ها و سر و پيه‌ را بر هيزمي‌ كه‌ بر آتش‌ روي‌ مذبح‌ است‌ بچينند. 9 و احشايش‌ و پاچه‌هايش‌ را به‌ آب‌ بشويند، و كاهن‌ همه‌ را بر مذبح‌ بسوزاند، براي‌ قرباني‌ سوختني‌ و هدية‌ آتشين‌ و عطر خوشبو بجهت‌ خداوند . 10 و اگر قرباني‌ او از گله‌ باشد خواه‌ از گوسفند خواه‌ از بز بجهت‌ قرباني‌ سوختني‌، آن‌ را نر بي‌عيب‌ بگذراند. 11 و آن‌ را به‌ طرف‌ شمالي‌ مذبح‌ به‌ حضور خداوند ذبح‌ نمايد، و پسران‌ هارون‌ كهنه‌ خونش‌ را به‌ اطراف‌ مذبح‌ بپاشند. 12 و آن‌ را با سرش‌ و پيه‌اش‌ قطعه‌قطعه‌ كند، و كاهن‌ آنها را بر هيزمي‌ كه‌ بر آتش‌ روي‌ مذبح‌ است‌ بچيند. 13 و احشايش‌ و پاچه‌هايش‌ را به‌ آب‌ بشويد، و كاهن‌ همه‌ را نزديك‌ بياورد و بر مذبح‌ بسوزاند، كه‌ آن‌ قرباني‌ سوختني‌ و هدية‌ آتشين‌ و عطر خوشبو بجهت‌ خداوند است‌.
14 «و اگر قرباني‌ او بجهت‌ خداوند قرباني‌ سوختني‌ از مرغان‌ باشد، پس‌ قرباني‌ خود را از فاخته‌ها يا از جوجه‌هاي‌ كبوتر بگذراند. 15 و كاهن‌ آن‌ را نزد مذبح‌ بياورد و سرش‌ را بپيچد و بر مذبح‌ بسوزاند، و خونش‌ بر پهلوي‌ مذبح‌ افشرده‌ شود. 16 و چينه‌دانش‌ را با فضلات‌ آن‌ بيرون‌ كرده‌، آن‌ را بر جانب‌ شرقي‌ مذبح‌ در جاي‌ خاكستر بيندازد. 17 و آن‌ را از ميان‌ بالهايش‌ چاك‌ كند و از هم‌ جدا نكند، و كاهن‌ آن‌ را بر مذبح‌ بر هيزمي‌ كه‌ بر آتش‌ است‌ بسوزاند، كه‌ آن‌ قرباني‌ سوختني‌ و هدية‌ آتشين‌ و عطر خوشبو بجهت‌ خداوند است‌.
ترجمه تفسیری
خداونـد از خيمـه‌ عبادت‌ با موسـي‌ سخن‌ گفت‌و به‌ او فرمود كه‌ دستورات‌ زير را به‌ قوم‌ اسرائيل‌ بدهد:
وقتي‌ كسي‌ براي‌ خداوند قرباني‌ مي‌كند، قرباني‌ او بايد گاو، گوسفند و يا بز باشد. 3 اگر بخواهد براي‌ قرباني‌ سوختني‌ يك‌ گاو قرباني‌ كند، آن‌ گاو بايد نر و بي‌عيب‌ باشد. گاو را دم‌ در ورودي‌ خيمه‌ عبادت‌ بياورد تا مورد قبول‌ خداوند قرار گيرد. 4 شخصي‌ كه‌ آن‌ را مي‌آورد، بايد دستش‌ را روي‌ سر حيوان‌ بگذارد. به‌ اين‌ ترتيب‌ آن‌ قرباني‌ پذيرفته‌ شده‌، گناهان‌ شخص‌ را كفاره‌ مي‌كند. 5 بعد خود آن‌ شخص‌ حيوان‌ را در حضور خداوند سر ببرد و پسران‌ هارون‌ كه‌ كاهنند، خون‌ آن‌ را بياورند و بر چهار طرف‌ قربانگاه‌ كه‌ جلو در ورودي‌ خيمه‌ عبادت‌ است‌، بپاشند. 6 سپس‌ آن‌ شخص‌ پوست‌ گاو را بكند و آن‌ را قطعه‌قطعه‌ كند، 7 و كاهنان‌ هيزم‌ روي‌ قربانگاه‌ بگذارند، آتش‌ روشن‌ كنند 8 و قطعه‌ها و سر و پيه‌ آن‌ را روي‌ هيزم‌ قرار دهند. 9 آنگاه‌ آن‌ شخص‌ بايد دل‌ و روده‌ و پاچه‌هاي‌ گاو را با آب‌ بشويد و كاهنان‌ همه‌ را روي‌ قربانگاه‌ بسوزانند. اين‌ قرباني‌ سوختني‌ كه‌ بر آتش‌ تقديم‌ مي‌شود، مورد پسند خداوند خواهد بود.
10 اگر گوسفند يا بز براي‌ قرباني‌ بياورند، آن‌ نيز بايد نر و بي‌عيب‌ باشد. 11 شخصي‌ كه‌ آن‌ را مي‌آورد بايد در سمت‌ شمالي‌ قربانگاه‌ درحضور خداوند سرش‌ را ببرد و كاهنان‌ كه‌ پسران‌ هارونند، خونش‌ را بر چهار طرف‌ قربانگاه‌ بپاشند. 12 سپس‌، آن‌ شخص‌ حيوان‌ قرباني‌ شده‌ را قطعه‌ قطعه‌ كند و كاهنان‌ اين‌ قطعه‌ها را با سر و پيه‌ آن‌ روي‌ هيزم‌ قربانگاه‌ بگذارند. 13 آن‌ شخص‌ بايد دل‌ و روده‌ و پاچه‌هاي‌ گوسفند يا بز را با آب‌ بشويد. سپس‌ كاهنان‌ همه‌ آنها را روي‌ آتش‌ قربانگاه‌ بسوزانند. اين‌ قرباني‌ سوختني‌ كه‌ بر آتش‌ تقديم‌ مي‌شود، موردپسند خداوند خواهد بود.
14 اگر كسي‌ مي‌خواهد براي‌ قرباني‌ سوختني‌ پرنده‌ قرباني‌ كند، آن‌ پرنده‌ بايد قمري‌ يا جوجه‌ كبوتر باشد. 15و16و17 كاهن‌، پرنده‌ را بگيرد و جلو قربانگاه‌ ببرد،سرش‌ را بكند بطوري‌ كه‌ خونش‌ بر پهلوي‌ قربانگاه‌ بريزد. چينه‌دان‌ و محتويات‌ داخل‌ شكمش‌ را درآورد و آنها را در طرف‌ شرق‌ قربانگاه‌ درجايي‌ كه‌ خاكستر قربانگاه‌ ريخته‌ مي‌شود بيندازد. سپس‌ بالهاي‌ پرنده‌ را گرفته‌، آن‌ را از وسط‌ پاره‌ كند بدون‌ اينكه‌ پرنده‌ دو تكه‌ شود. آنگاه‌ كاهن‌ آن‌ را روي‌ هيزم‌ قربانگاه‌ بسوزاند. اين‌ قرباني‌ سوختني‌ كه‌ بر آتش‌ تقديم‌ مي‌شود، موردپسند خداوند خواهد بود.

 


راهنما



باب‌هاي‌ 1 - 5 . انواع‌ هدايا
قرباني‌هاي‌ سوختني‌: گاو نر، قوچ‌، بز، قمري‌، كبوتر؛ اينها به‌ نشانة‌ وقف‌ كامل‌ به‌ خدا، تماماً سوزانده‌ مي‌شدند.
قرباني‌هاي‌ خوراكي‌: گندم‌، آرد يا نان‌ بدون‌ خمير مايه‌؛ يك‌ مشت‌ از آنها سوزانده‌ مي‌شد و باقي‌ به‌ كاهنان‌ داده‌ مي‌شد.
قرباني‌هاي‌ سلامتي‌: گاو، گوسفند يا بز؛ چربي‌ آنها سوزانده‌ مي‌شد، و باقي‌ آن‌ را كاهنان‌ و هديه‌ دهندگان‌ مي‌خوردند.

قرباني‌ گناه‌ و قرباني‌ جرم‌: قرباني‌هاي‌ مختلف‌ براي‌ گناهان‌ مختلف‌؛ چربي‌ قرباني‌ سوزانده‌ مي‌شد و بقية‌ آن‌ در برخي‌ موارد سوزانده‌ مي‌شد و گاهي‌ توسط‌ كاهنان‌ خورده‌ مي‌شد. اگر كسي‌ به‌ ديگري‌ خسارتي‌ وارد كرده‌ بود، مي‌بايست‌ پيش‌ از گذراندن‌ قرباني‌، آن‌ مقدار را به‌ اضافة‌ يك‌ پنجم‌ آن‌ به‌ او بازگرداند.

 

  • مطالعه 1530 مرتبه
  • آخرین تغییرات در %ب ظ, %08 %573 %1394 %12:%بهمن
مطالب بیشتر از همین گروه « 2 هدیه آردی مقدمه »