3 قربانی سلامتی

ترجمه قدیمی گویا

ترجمه قدیمی(کتاب لاویان)
ذبيحه‌ سلامتي‌
«و اگر قرباني‌ او ذبيحة‌ سلامتي‌ باشد، اگر از رمه‌ بگذراند خواه‌ نر و خواه‌ ماده‌ باشد، آن‌ را بي‌عيب‌ به‌ حضور خداوند بگذراند. 2 و دست‌ خود را بر سر قرباني‌ خويش‌ بنهد، و آن‌ را نزد در خيمة‌ اجتماع‌ ذبح‌ نمايد، و پسران‌ هارون‌ كَهَنه‌ خون‌ را به‌ اطراف‌ مذبح‌ بپاشند. 3 و از ذبيحة‌ سلامتي‌، هدية‌ آتشين‌ بجهت‌ خداوند بگذراند، يعني‌ پيهي‌ كه‌ احشا را مي‌پوشاند و همة‌ پيه‌ را كه‌ بر احشاست‌. 4 و دو گُرده‌ و پيه‌ كه‌ بر آنهاست‌ كه‌ بر دو تهيگاه‌ است‌، و سفيدي‌ را كه‌ بر جگر است‌، با گُرده‌ها جدا كند. 5 و پسران‌ هارون‌ آن‌ را بر مذبح‌ با قرباني‌ سوختني‌ بر هيزمي‌ كه‌ بر آتش‌ است‌ بسوزانند. اين‌ هدية‌ آتشين‌ و عطر خوشبو بجهت‌ خداوند است‌. 6 و اگر قرباني‌ او براي‌ ذبيحة‌ سلامتي‌ بجهت‌ خداوند از گله‌ باشد، آن‌ را نر يا مادة‌ بي‌عيب‌ بگذراند. 7 اگر بره‌اي‌ براي‌ قرباني‌ خود بگذراند، آن‌ را به‌ حضور خداوند نزديك‌ بياورد. 8 و دست‌ خود را بر سر قرباني‌ خود بنهد، و آن‌ را نزد در خيمة‌ اجتماع‌ ذبح‌ نمايد، و پسران‌ هارون‌ خونش‌ را به‌ اطراف‌ مذبح‌ بپاشند. 9 و از ذبيحة‌ سلامتي‌ هدية‌ آتشين‌ بجهت‌ خداوند بگذراند، يعني‌ پيه‌اش‌ و تمامي‌ دنبه‌ را و آن‌ را از نزد عصعص‌ جدا كند، و پيهي‌ كه‌ احشا را مي‌پوشاند و همة‌ پيه‌ را كه‌ بر احشاست‌. 10 و دو گُرده‌ و پيهي‌ كه‌ بر آنهاست‌ كه‌ بر دو تهيگاه‌ است‌ و سفيدي‌ را كه‌ بر جگر است‌ با گُرده‌ها جدا كند. 11 و كاهن‌ آن‌ را بر مذبح‌ بسوزاند. اين‌ طعام‌ هدية‌ آتشين‌ بجهت‌ خداوند است‌.12 و اگر قرباني‌ او بز باشد پس‌ آن‌ را به‌ حضور خداوند نزديك‌ بياورد. 13 و دست‌ خود را بر سرش‌ بنهد و آن‌ را پيش‌ خيمة‌ اجتماع‌ ذبح‌ نمايد. و پسران‌ هارون‌ خونش‌ را به‌ اطراف‌ مذبح‌ بپاشند. 14 و قرباني‌ خود، يعني‌ هدية‌ آتشين‌ را، بجهت‌ خداوند از آن‌ بگذراند، پيهي‌ كه‌ احشا را مي‌پوشاند و تمامي‌ پيهي‌ كه‌ بر احشاست‌. 15 و دو گُرده‌ و پيهي‌ كه‌ بر آنهاست‌ كه‌ بر دو تهيگاه‌ است‌ و سفيدي‌ را كه‌ بر جگر است‌ با گُرده‌ها جدا كند. 16 و كاهن‌ آن‌ را بر مذبح‌ بسوزاند. اين‌ طعام‌ هدية‌ آتشين‌ براي‌ عطر خوشبوست‌. تمامي‌ پيه‌ از آن‌ خداوند است‌. 17 اين‌ قانون‌ ابدي‌ در همة‌ پشتهاي‌ شما در جميع‌ مسكنهاي‌ شما خواهد بود كه‌ هيچ‌ خون‌ و پيه‌ را نخوريد.»
ترجمه تفسیری
هرگاه‌ كسي‌ بخواهد قرباني‌ سلامتي‌ به‌ خداوند تقديم‌ كند، مي‌تواند براي‌ اين‌ كار از گاو نر يا ماده‌ استفاده‌ نمايد. حيواني‌ كه‌ به‌ خداوند تقديم‌ مي‌شود بايد سالم‌ و بي‌عيب‌ باشد. 2 شخصي‌ كه‌ حيوان‌ را تقديم‌ مي‌كند، بايد دست‌ خود را روي‌ سر آن‌ بگذارد و دم‌ در خيمه‌ عبادت‌ سرش‌ را ببرد. پسران‌ هارون‌ خون‌ آن‌ را بر چهار طرف‌ قربانگاه‌ بپاشند، 3و4و5 و پيه‌ داخل‌ شكم‌، قلوه‌ها و چربي‌ روي‌ آنها، وسفيدي‌ روي‌ جگر را همراه‌ قرباني‌ سوختني‌ بر آتش‌ قربانگاه‌ براي‌ خداوند بسوزانند. اين‌ هديه‌ كه‌ بر آتش‌ تقديم‌ مي‌شود، موردپسند خداوند خواهد بود.
6 براي‌ قرباني‌ سلامتي‌ مي‌توان‌ از گوسفند و بز (نر يا ماده‌) كه‌ سالـم‌ و بي‌عيب‌ باشـد نيـز استفاده‌ كرد. 7و8 اگر قرباني‌، گوسفند باشد، شخصي‌ كه‌ آن‌ را به‌ خداوند تقديم‌ مي‌كند بايد دستش‌ را روي‌ سر حيوان‌ بگذارد و دم‌ در خيمه‌ عبادت‌ سرش‌ را ببرد. كاهنان خون‌ آن‌ را بر چهار طرف‌ قربانگاه‌ بپاشند 9و10و11 و پيه‌، دنبه‌، پيه‌ داخل‌ شكم‌، قلوه‌ها و چربي‌ روي‌ آنها، و سفيدي‌ روي‌ جگر را همچون‌ خوراك‌ به‌ خداوند تقديم‌ كرده‌، بر آتش‌ قربانگاه‌ بسوزانند.
12و13 اگر قرباني‌، بز باشد، شخصي‌ كه‌ آن‌ را به‌ خداوند تقديم‌ مي‌كند بايد دستش‌ را روي‌ سر حيوان‌ بگذارد و دم‌ در خيمه‌ عبادت‌ سرش‌ را ببرد. كاهنان‌ خون‌ آن‌ را بر چهار طرف‌ قربانگاه‌ بپاشند 14و15و16 و پيه‌ داخل‌ شكم‌، قلوه‌ها و چربي‌ روي‌ آنها، و سفيدي‌ روي‌ جگر را همچون‌ خوراك‌ به‌ خداوند تقديم‌ كرده‌، بر آتش‌ قربانگاه‌ بسوزانند. اين‌ هديه‌ كه‌ بر آتش‌ تقديم‌ مي‌شود، موردپسند خداوند خواهد بود. تمام‌ پيه‌ آن‌ حيوان‌ به‌ خداوند تعلق‌ دارد. 17 هيچ‌ يك‌ از شما نبايد خون‌ يا پيه‌ بخوريد. اين‌ قانوني‌ است‌ ابدي‌ براي‌ شما و نسل‌هايتان‌، در هر جا كه‌ باشيد.

 


راهنما



باب‌هاي‌ 1 - 5 . انواع‌ هدايا
قرباني‌هاي‌ سوختني‌: گاو نر، قوچ‌، بز، قمري‌، كبوتر؛ اينها به‌ نشانة‌ وقف‌ كامل‌ به‌ خدا، تماماً سوزانده‌ مي‌شدند.
قرباني‌هاي‌ خوراكي‌: گندم‌، آرد يا نان‌ بدون‌ خمير مايه‌؛ يك‌ مشت‌ از آنها سوزانده‌ مي‌شد و باقي‌ به‌ كاهنان‌ داده‌ مي‌شد.
قرباني‌هاي‌ سلامتي‌: گاو، گوسفند يا بز؛ چربي‌ آنها سوزانده‌ مي‌شد، و باقي‌ آن‌ را كاهنان‌ و هديه‌ دهندگان‌ مي‌خوردند.

قرباني‌ گناه‌ و قرباني‌ جرم‌: قرباني‌هاي‌ مختلف‌ براي‌ گناهان‌ مختلف‌؛ چربي‌ قرباني‌ سوزانده‌ مي‌شد و بقية‌ آن‌ در برخي‌ موارد سوزانده‌ مي‌شد و گاهي‌ توسط‌ كاهنان‌ خورده‌ مي‌شد. اگر كسي‌ به‌ ديگري‌ خسارتي‌ وارد كرده‌ بود، مي‌بايست‌ پيش‌ از گذراندن‌ قرباني‌، آن‌ مقدار را به‌ اضافة‌ يك‌ پنجم‌ آن‌ به‌ او بازگرداند.

 

  • مطالعه 1496 مرتبه
  • آخرین تغییرات در %ب ظ, %08 %574 %1394 %12:%بهمن
مطالب بیشتر از همین گروه « 4 قربانی گناه 2 هدیه آردی »