14 طهارت از جذام

ترجمه قدیمی گویا

ترجمه قدیمی(کتاب لاویان)
قانون‌ تطهير مبروص‌
و خداوند موسي‌ را خطاب‌ كرده‌، گفت‌:2 «اين‌ است‌ قانون‌ مبروص‌: در روز تطهيرش‌ نزد كاهن‌ آورده‌ شود. 3 و كاهن‌ بيرون‌لشكرگاه‌ برود و كاهن‌ ملاحظه‌ كند. اگر بلاي‌ برص‌ از مبروص‌ رفع‌ شده‌ باشد، 4 كاهن‌ حكم‌ بدهد كه‌ براي‌ آن‌ كسي‌ كه‌ بايد تطهير شود، دو گنجشك‌ زندة‌ طاهر، و چوب‌ ارز و قرمز و زوفا بگيرند. 5 و كاهن‌ امر كند كه‌ يك‌ گنجشك‌ را در ظرف‌ سفالين‌ بر بالاي‌ آب‌ روان‌ بكشند. 6 و اما گنجشك‌ زنده‌ را با چوب‌ اَرْز و قرمز و زوفا بگيرد و آنها را با گنجشك‌ زنده‌ به‌ خون‌ گنجشكي‌ كه‌ بر آب‌ روان‌ كشته‌ شده‌، فرو برد. 7 و بر كسي‌ كه‌ از برص‌ بايد تطهير شود هفت‌ مرتبه‌ بپاشد، و حكم‌ به‌ طهارتش‌ بدهد. و گنجشك‌ زنده‌ را به‌ سوي‌ صحرا رها كند. 8 و آن‌ كس‌ كه‌ بايد تطهير شود رخت‌ خود را بشويد، و تمامي‌ موي‌ خود را بتراشد، و به‌ آب‌ غسل‌ كند، و طاهر خواهد شد. و بعد از آن‌ به‌ لشكرگاه‌ داخل‌ شود، ليكن‌ تا هفت‌ روز بيرون‌ خيمة‌ خود بماند. 9 و در روز هفتم‌ تمامي‌ موي‌ خود را بتراشد از سر و ريش‌ و آبروي‌ خود، يعني‌ تمامي‌ موي‌ خود را بتراشد و رخت‌ خود را بشويد و بدن‌ خود را به‌ آب‌ غسل‌ دهد. پس‌ طاهر خواهد بود.
10 «و در روز هشتم‌ دو برة‌ نرينة‌ بي‌عيب‌، و يك‌ برة‌ مادة‌ يك‌ سالة‌ بي‌عيب‌، و سه‌ عشر آرد نرم‌ سرشته‌ شدة‌ به‌ روغن‌، براي‌ هدية‌ آردي‌، و يك‌ لُج‌ روغن‌ بگيرد. 11 و آن‌ كاهن‌ كه‌ او را تطهير مي‌كند، آن‌ كس‌ را كه‌ بايد تطهير شود، با اين‌ چيزها به‌ حضور خداوند نزد در خيمه‌ اجتماع‌ حاضر كند. 12 و كاهن‌ يكي‌ از بره‌هاي‌ نرينه‌ را گرفته‌، آن‌ را با آن‌ لج‌ روغن‌ براي‌ قرباني‌ جرم‌ بگذراند. و آنها را براي‌ هدية‌ جنبانيدني‌ به‌ حضور خداوند بجنباند. 13 و بره‌ را در جايي‌ كه‌ قرباني‌ گناه‌ و قرباني‌سوختني‌ را ذبح‌ مي‌كنند، در مكان‌ مقدس‌ ذبح‌ كند، زيرا قرباني‌ جرم‌ مثل‌ قرباني‌ گناه‌ از آن‌ كاهن‌ است‌. اين‌ قدس‌اقداس‌ است‌. 14 و كاهن‌ از خون‌ قرباني‌ جرم‌ بگيرد، و كاهن‌ آن‌ را بر نرمة‌ گوش‌ راست‌ كسي‌ كه‌ بايد تطهير شود، و بر شست‌ دست‌ راست‌ و بر شست‌ پاي‌ راست‌ وي‌ بمالد. 15 و كاهن‌ قدري‌ از لُج‌ روغن‌ گرفته‌، آن‌ را در كف‌ دست‌ چپ‌ خود بريزد. 16 و كاهن‌ انگشت‌ راست‌ خود را به‌ روغني‌ كه‌ در كف‌ چپ‌ خود دارد فرو برد، و هفت‌ مرتبه‌ روغن‌ را به‌ حضور خداوند بپاشد. 17 و كاهن‌ از باقي‌ روغن‌ كه‌ در كف‌ وي‌ است‌ بر نرمة‌ گوش‌ راست‌ و بر شست‌ دست‌ راست‌ و بر شست‌ پاي‌ راست‌ آن‌ كس‌ كه‌ بايد تطهير شود، بالاي‌ خون‌ قرباني‌ جرم‌ بمالد. 18 و بقية‌ روغن‌ را كه‌ در كف‌ كاهن‌ است‌ بر سر آن‌ كس‌ كه‌ بايد تطهير شود بمالد و كاهن‌ براي‌ وي‌ به‌ حضور خداوند كفاره‌ خواهد نمود. 19 و كاهن‌ قرباني‌ گناه‌ را بگذراند، و براي‌ آن‌ كس‌ كه‌ بايد تطهير شود نجاست‌ او را كفاره‌ نمايد. و بعد از آن‌ قرباني‌ سوختني‌ را ذبح‌ كند. 20 و كاهن‌ قرباني‌ سوختني‌ و هديه‌ آردي‌ را بر مذبح‌ بگذراند، و براي‌ وي‌ كفاره‌ خواهد كرد، و طاهر خواهد بود. 21 و اگر او فقير باشد و دستش‌ به‌ اينها نرسد، پس‌ يك‌ برة‌ نرينه‌ براي‌ قرباني‌ جرم‌ تا جنبانيده‌ شود و براي‌ وي‌ كفاره‌ كند، بگيرد و يك‌ عشر از آرد نرم‌ سرشته‌ شدة‌ به‌ روغن‌ براي‌ هدية‌ آردي‌ و يك‌ لُج‌ روغن‌، 22 و دو فاخته‌ يا دو جوجة‌ كبوتر، آنچه‌ دستش‌ به‌ آن‌ برسد، و يكي‌ قرباني‌ گناه‌ و ديگري‌ قرباني‌ سوختني‌ بشود.
23 «و در روز هشتم‌ آنها را نزد كاهن‌ به‌ درخيمه‌ اجتماع‌ براي‌ طهارت‌ خود به‌ حضور خداوند بياورد. 24 و كاهن‌ برة‌ قرباني‌ جرم‌ و لُج‌ روغن‌ را بگيرد و كاهن‌ آنها را براي‌ هدية‌ جنبانيدني‌ به‌ حضور خداوند بجنباند. 25 و قرباني‌ جرم‌ را ذبح‌ نمايد و كاهن‌ از خون‌ قرباني‌ جرم‌ گرفته‌، بر نرمة‌ گوش‌ راست‌ و شست‌ دست‌ راست‌ و شست‌ پاي‌ راست‌ كسي‌ كه‌ تطهير مي‌شود بمالد. 26 و كاهن‌ قدري‌ از روغن‌ را به‌ كف‌ دست‌ چپ‌ خود بريزد. 27 و كاهن‌ از روغني‌ كه‌ در دست‌ چپ‌ خود دارد، به‌ انگشت‌ راست‌ خود هفت‌ مرتبه‌ به‌ حضور خداوند بپاشد. 28 و كاهن‌ از روغني‌ كه‌ در دست‌ دارد بر نرمة‌ گوش‌ راست‌ و بر شست‌ دست‌ راست‌ و بر شست‌ پاي‌ راست‌ كسي‌ كه‌ تطهير مي‌شود، بر جاي‌ خون‌ قرباني‌ جرم‌ بمالد. 29 و بقيه‌ روغني‌ كه‌ در دست‌ كاهن‌ است‌ آن‌ را بر سر كسي‌ كه‌ تطهير مي‌شود بمالد تا براي‌ وي‌ به‌ حضور خداوند كفاره‌ كند. 30 و يكي‌ از دو فاخته‌ يا از دو جوجة‌ كبوتر را از آنچه‌ دستش‌ به‌ آن‌ رسيده‌ باشد بگذراند. 31 يعني‌ هر آنچه‌ دست‌ وي‌ به‌ آن‌ برسد، يكي‌ را براي‌ قرباني‌ گناه‌ و ديگري‌ را براي‌ قرباني‌ سوختني‌ با هديه‌ آردي‌. و كاهن‌ براي‌ كسي‌ كه‌ تطهير مي‌شود به‌ حضور خداوند كفاره‌ خواهد كرد.» 32 اين‌ است‌ قانون‌ كسي‌ كه‌ بلاي‌ برص‌ دارد، و دست‌ وي‌ به‌ تطهير خود نمي‌رسد.
تطهير بلاي‌ برص‌
33 و خداوند موسي‌ و هارون‌ را خطاب‌ كرده‌، گفت‌: 34 «چون‌ به‌ زمين‌ كنعان‌ كه‌ من‌ آن‌ را به‌ شما به‌ ملكيت‌ مي‌دهم‌ داخل‌ شويد، و بلاي‌ برص‌ را در خانه‌اي‌ از زمين‌ ملك‌ شما عارض‌ گردانم‌، 35 آنگاه‌ صاحب‌ خانه‌ آمده‌، كاهن‌ را اطلاع‌ داده‌،بگويد كه‌ مرا به‌ نظر مي‌آيد كه‌ مثل‌ بلا در خانه‌ است‌. 36 و كاهن‌ امر فرمايد تا قبل‌ از داخل‌ شدن‌ كاهن‌ براي‌ ديدن‌ بلا، خانه‌ را خالي‌ كنند، مبادا آنچه‌ در خانه‌ است‌ نجس‌ شود، و بعد از آن‌ كاهن‌ براي‌ ديدن‌ خانه‌ داخل‌ شود، 37 و بلا را ملاحظه‌ نمايد. اگر بلا در ديوارهاي‌ خانه‌ از خطهاي‌ مايل‌ به‌ سبزي‌ يا سرخي‌ باشد، و از سطح‌ ديوار گودتر بنمايد، 38 پس‌ كاهن‌ از خانه‌ نزد در بيرون‌ رود و خانه‌ را هفت‌ روز ببندد. 39 و در روز هفتم‌ كاهن‌ باز بيايد و ملاحظه‌ نمايد اگر بلا در ديوارهاي‌ خانه‌ پهن‌ شده‌ باشد، 40 آنگاه‌ كاهن‌ امر فرمايد تا سنگهايي‌ را كه‌ بلا در آنهاست‌ كنده‌، آنها را به‌ جاي‌ ناپاك‌ بيرون‌ شهر بيندازند. 41 و اندرون‌ خانه‌ را از هر طرف‌ بتراشند و خاكي‌ را كه‌ تراشيده‌ باشند به‌ جاي‌ ناپاك‌ بيرون‌ شهر بريزند. 42 و سنگهاي‌ ديگر گرفته‌، به‌ جاي‌ آن‌ سنگها بگذارند و خاك‌ ديگر گرفته‌، خانه‌ را اندود كنند. 43 و اگر بلا برگردد و بعد از كندن‌ سنگها و تراشيدن‌ و اندود كردن‌ خانه‌ باز در خانه‌ بروز كند، 44 پس‌ كاهن‌ بيايد و ملاحظه‌ نمايد. اگر بلا در خانه‌ پهن‌ شده‌ باشد اين‌ برص‌ مفسد در خانه‌ است‌ و آن‌ نجس‌ است‌. 45 پس‌ خانه‌ را خراب‌ كند با سنگهايش‌ و چوبش‌ و تمامي‌ خاك‌ خانه‌ و به‌ جاي‌ ناپاك‌ بيرون‌ شهر بيندازند. 46 و هر كه‌ داخل‌ خانه‌ شود در تمام‌ روزهايي‌ كه‌ بسته‌ باشد تا شام‌ نجس‌ خواهد بود. 47 و هر كه‌ در خانه‌ بخوابد رخت‌ خود را بشويد و هر كه‌ در خانه‌ چيزي‌ خورد، رخت‌ خود را بشويد. 48 و چون‌ كاهن‌ بيايد و ملاحظه‌ نمايد اگر بعد از اندود كردن‌ خانه‌ بلا در خانه‌ پهن‌ نشده‌ باشد، پس‌ كاهن‌ حكم‌ به‌ طهارت‌ خانه‌ بدهد، زيرا بلا رفع‌ شده‌ است‌. 49 و براي‌ تطهير خانه‌ دو گنجشك‌ و چوب‌ ارز و قرمزو زوفا بگيرد. 50 و يك‌ گنجشك‌ را در ظرف‌ سفالين‌ بر آب‌ روان‌ ذبح‌ نمايد، 51 و چوب‌ ارز و زوفا و قرمز و گنجشك‌ زنده‌ را گرفته‌، آنها را به‌ خون‌ گنجشك‌ ذبح‌ شده‌ و آب‌ روان‌ فرو برد، و هفت‌ مرتبه‌ بر خانه‌ بپاشد. 52 و خانه‌ را به‌ خون‌ گنجشك‌ و به‌ آب‌ روان‌ و به‌ گنجشك‌ زنده‌ و به‌ چوب‌ ارز و زوفا و قرمز تطهير نمايد. 53 و گنجشك‌ زنده‌ را بيرون‌ شهر به‌ سوي‌ صحرا رها كند، و خانه‌ را كفاره‌ نمايد و طاهر خواهد بود.» 54 اين‌ است‌ قانون‌، براي‌ هر بلاي‌ برص‌ و براي‌ سعفه‌، 55 و براي‌ برص‌ رخت‌ و خانه‌، 56 و براي‌ آماس‌ و قوبا و لكة‌ براق‌. 57 و براي‌ تعليم‌ دادن‌ كه‌ چه‌ وقت‌ نجس‌ مي‌باشد و چه‌ وقت‌ طاهر. اين‌ قانون‌ برص‌ است‌.
ترجمه تفسیری
خداوند اين‌ دستورات‌ را درباره‌ شخصي‌ كه‌ مرض‌ جذام‌ او شفا يافته‌ است‌، به‌ موسي‌ داد:
3 كاهن‌ بايد براي‌ معاينه‌ او از اردوگاه‌ بيرون‌ رود. اگر ديد كه‌ جذام‌ برطرف‌ شده‌ است‌ 4 دستور دهد دو پرنده‌ زنده‌ حلال‌ گوشت‌، چند تكه‌ چوب‌ سرو، نخ‌ قرمز و چند شاخه‌ زوفا براي‌ مراسم‌ تطهير شخص‌ شفا يافته‌ بياورند. 5 سپس‌ دستور دهد كه‌ يكي‌ از پرندگان‌ را در يك‌ ظرف‌ سفالين‌ كه‌ آن‌ را روي‌ آب‌ روان‌ گرفته‌ باشند سر ببرند 6 و چوب‌ سرو، نخ‌ قرمز، شاخه‌ زوفا و پرنده‌ زنده‌ را در خون‌ پرنده‌اي‌ كه‌ سرش‌ بريده‌ شده‌ فرو كند. 7 سپس‌ كاهن‌ خون‌ را هفت‌ مرتبه‌ روي‌ شخصي‌ كه‌ از جذام‌ شفا يافته‌، بپاشد و او را شرعاً طاهر اعلام‌ كند و پرنده‌ زنده‌ را هم‌ در صحرا رها نمايد.
8 آنگاه‌ شخصي‌ كه‌ شفا يافته‌ لباس‌ خود را بشويد و تمام‌ موي‌ خود را بتراشد و خود را بشويد تا شرعاً طاهر شود. سپس‌ او مي‌تواند به‌ اردوگاه‌ باز گشته‌، در آنجا زندگي‌ كند؛ ولي‌ بايد تا هفت‌ روز بيرون‌ خيمه‌اش‌ بماند. 9 در روز هفتم‌ دوباره‌ تمام‌ موي‌ خود را كه‌ شامل‌ موي‌ سر، ريش‌، ابرو و ساير قسمتهاي‌ بدن‌ او مي‌شود، بتراشد و لباس‌هايش‌ را بشويد و حمام‌ كند. آنگاه‌ آن‌ شخص‌ شرعاً طاهر خواهد بود.
10 روز بعد، يعني‌ روز هشتم‌، بايد دو بره‌ نر بي‌عيب‌ و يك‌ ميش‌ يك‌ ساله‌ بي‌عيب‌ با سه‌ كيلو آرد مرغوب‌ مخلوط‌ با روغن‌ زيتون‌ بعنوان‌ هديه‌ آردي‌ و يك‌ سوم‌ ليتر روغن‌ زيتون‌ نزد كاهن‌ بياورد. 11 سپس‌ كاهن‌ آن‌ شخص‌ و هديه‌ وي‌ را دم‌ در خيمه‌ عبادت‌ به‌ حضور خداوند بياورد. 12 كاهن‌ بايد يكي‌ از بره‌هاي‌ نر را با روغن‌ زيتون‌ گرفته‌، با تكان‌ دادن‌ آنها در جلو قربانگاه‌، بعنوان‌ قرباني‌ جبران‌ به‌ خداوند تقديم‌ كند. (اين‌ قرباني‌ جزو هداياي‌ مخصوصي‌ است‌ كه‌ به‌ كاهن‌ تعلق‌ مي‌گيرد.) 13 سپس‌ كاهن‌ در خيمه‌ عبادت‌ در جايي‌ كه‌ قرباني‌ گناه‌ و قرباني‌ سوختني‌ ذبح‌ مي‌شوند، بره‌ را سر ببرد. اين‌ قرباني‌ جبران‌ بسيار مقدس‌ است‌ و بايد مثل‌ قرباني‌ گناه‌ براي‌ خوراك‌ به‌ كاهن‌ داده‌ شود.14 كاهن‌، خون‌ قرباني‌ جبران‌ را بگيرد و مقداري‌ از آن‌ را بر نرمه‌ گوش‌ راست‌ شخصي‌ كه‌ طاهر مي‌شود و روي‌ شست‌ دست‌ راست‌ او و روي‌ شست‌ پاي‌ راستش‌ بمالد.
15 پس‌ از آن‌، كاهن‌ مقداري‌ از روغن‌ زيتون‌ را گرفته‌، آن‌ را در كف‌ دست‌ چپ‌ خود بريزد، 16 و انگشت‌ دست‌ راست‌ خود را در آن‌ فرو برده‌، هفت‌ بار روغن‌ را به‌ حضور خداوند بپاشد. 17 سپس‌ كاهن‌ مقداري‌ از روغن‌ كف‌ دست‌ خود را روي‌ نرمه‌ گوش‌ راست‌ آن‌ شخص‌ و روي‌ شست‌ دست‌ راست‌ و روي‌ شست‌ پاي‌ راست‌ او بمالد. 18 بعد روغن‌ باقيمانده‌ در كف‌ دست‌ خود را بر سر آن‌ شخص‌ بمالد. به‌ اين‌ ترتيب‌ كاهن‌ در حضور خداوند براي‌ او كفاره‌ خواهد كرد.
19 پس‌ از آن‌، كاهن‌ بايد قرباني‌ گناه‌ را تقديم‌ كند و بار ديگر مراسم‌ كفاره‌ را براي‌ شخصي‌ كه‌ از جذام‌ خود طاهر مي‌شود به‌ جا آورد. سپس‌ كاهن‌ قرباني‌ سوختني‌ را سر ببرد، 20 و آن‌ را با هديه‌ آردي‌ بر قربانگاه‌ تقديم‌ نموده‌، براي‌ آن‌ شخص‌ كفاره‌ كند تا شرعاً طاهر شناخته‌ شود.
21 اگر آن‌ شخص‌ فقير باشد و نتواند دو بره‌ قرباني‌ كند، مي‌تواند يك‌ بره‌ نر بعنوان‌ قرباني‌ جبران‌ بياورد تا هنگام‌ برگزاري‌ مراسم‌ كفاره‌ جلو قربانگاه‌ تكان‌ داده‌ شود و به‌ خداوند تقديم‌ گردد. همراه‌ با آن‌ يك‌ كيلو آرد مرغوب‌ مخلوط‌ با روغن‌ زيتون‌ بعنوان‌ هديه‌ آردي‌ و يك‌ سوم‌ ليتر روغن‌ زيتون‌ نيز تقديم‌ شـود. 22 آن‌ شخص‌ بايد دو قمري‌ يا دو جوجه‌ كبوتر نيز بياورد و يكي‌ را براي‌ قرباني‌ گناه‌ و ديگري‌ را براي‌ قرباني‌ سوختني‌ تقديم‌ كند. 23 روز هشتم‌ آنها را دم‌ در خيمه‌ عبادت‌ نزد كاهن‌ بياورد تا در حضور خداوند براي‌ مراسم‌ طهارت‌ او تقديم‌ شوند. 24 كاهن‌ بره‌ را بعنوان‌ قرباني‌ جبران‌ همراه‌ با روغن‌ بگيرد و آنها را جلو قربانگاه‌ تكان‌ داده‌، به‌ خداوند تقديم‌ كند. (اين‌ قرباني‌ جزو هداياي‌ مخصوصي‌ است‌ كه‌ به‌ كاهن‌ تعلق‌ مي‌گيرد.) 25 سپس‌ بره‌ را بعنوان‌ قرباني‌ جبران‌ ذبح‌ كند و قدري‌ از خون‌ آن‌ را روي‌ نرمه‌ گوش‌ راست‌ شخصي‌ كه‌ طاهر مي‌شود و روي‌ شست‌ دست‌راست‌ و روي‌ شست‌ پاي‌ راست‌ او بمالد.
26 سپس‌ كاهن‌ مقداري‌ از روغن‌ زيتون‌ را در كف‌ دست‌ چپ‌ خود بريزد 27 و با انگشت‌ راستش‌ قدري‌ از آن‌ را هفت‌ بار به‌ حضور خداوند بپاشد. 28 بعد قدري‌ از روغن‌ زيتون‌ كف‌ دستش‌ را روي‌ نرمه‌ گوش‌ راست‌ آن‌ شخص‌ و روي‌ شست‌ دست‌ راست‌ و روي‌ شست‌ پاي‌ راست‌ وي‌ بمالد. 29 روغن‌ باقيمانده‌ در دست‌ خود را بر سر شخصي‌ كه‌ طاهر مي‌شود بمالد. به‌ اين‌ ترتيب‌ كاهن‌ در حضور خداوند براي‌ او كفاره‌ خواهد كرد. 30 پس‌ از آن‌، بايد دو قمري‌ يا دو جوجه‌ كبوتري‌ را كه‌ آورده‌ است‌ قرباني‌ كند، 31 يكي‌ را براي‌ قرباني‌ گناه‌ و ديگري‌ را براي‌ قرباني‌ سوختني‌. همراه‌ آنها هديه‌ آردي‌ نيز تقديم‌ شود. به‌ اين‌ ترتيب‌ كاهن‌ در حضور خداوند براي‌ آن‌ شخص‌ كفاره‌ خواهد كرد. 32 اين‌ است‌ مقررات‌ مربوط‌ به‌ اشخاصي‌ كه‌ از مرض‌ جذام‌ شفا يافته‌، ولي‌ قادر نيستند قرباني‌هايي‌ را كه‌ معمولاً براي‌ انجام‌ مراسم‌ طهارت‌ لازم‌ است‌ بياورند.
33و34 خداوند اين‌ دستورات‌ را در مورد خانه‌اي‌ كه‌ جذام‌ بر آن‌ عارض‌ شده‌، به‌ موسي‌ و هارون‌ داد. (اين‌ قوانين‌ براي‌ زماني‌ بود كه‌ قوم‌ اسرائيل‌ به‌ سرزمين‌ موعود كنعان‌ كه‌ خداوند قرار بود به‌ آنها ببخشد، وارد مي‌شدند.) 35 هرگاه‌ كسي‌ در خانه‌اش‌ متوجه‌ جذام‌ شود، بايد بيايد و به‌ كاهن‌ بگويد: «به‌ نظر مي‌رسد در خانه‌ من‌ مرض‌ جذام‌ وجود دارد!» 36 كاهن‌ پيش‌ از اينكه‌ خانه‌ رامشاهده‌ كند دستور بدهد كه‌ خانه‌ تخليه‌ شود تا اگر تشخيص‌ داد كه‌ مرض‌ جذام‌ در آنجا وجود دارد، هر چه‌ در خانه‌ است‌، شرعاً نجس‌ اعلام‌ نشود. سپس‌ كاهن‌ وارد خانه‌ شده‌ 37 آن‌ را مشاهده‌ كند. اگر رگه‌هاي‌ مايل‌ به‌ سبز يا سرخ‌ در ديوار خانه‌ پيدا كرد كه‌ عميق‌تر از سطح‌ ديوار به‌ نظر رسيد، 38 بايد در خانه‌ را تا هفت‌ روز ببندد. 39 روز هفتم‌ برگشته‌، دوباره‌ به‌ آن‌ نگاه‌ كند. اگر رگه‌ها در ديوار پخش‌ شده‌ باشند، 40 آنوقت‌ كاهن‌ دستور بدهد آن‌ قسمت‌ رگه‌دار ديوار را كنده‌، سنگهاي‌ آن‌ را درجاي‌ ناپاكي‌ خارج‌ از شهر بيندازند. 41 سپس‌ دستور بدهد ديوارهاي‌ داخل‌ خانه‌ را بتراشند و خاك‌ تراشيده‌شده‌ را نيز در جاي‌ ناپاكي‌ خارج‌ از شهر بريزند. 42 بعد بايد سنگهاي‌ ديگري‌ بياورد و بجاي‌ سنگهايي‌ كه‌ كنده‌ شده‌ كار بگذارند و با ملاط‌ تازه‌ خانه‌ را دوباره‌ اندود كنند.
43 ولي‌ اگر رگه‌ها دوباره‌ نمايان‌ شدند، 44 كاهن‌ بايد دوباره‌ بيايد و نگاه‌ كند، اگر ديد كه‌ رگه‌ها پخش‌ شده‌اند، بداند كه‌ جذام‌ مسري‌ است‌ و خانه‌ شرعاً نجس‌ مي‌باشد. 45 آنوقت‌ كاهن‌ دستور دهد خانه‌ را خراب‌ كنند و تمام‌ سنگها، تيرها و خاك‌ آن‌ را به‌ خارج‌ از شهر برده‌، در جاي‌ ناپاكي‌ بريزند. 46 وقتي‌ در خانه‌ بسته‌ است‌، اگر كسي‌ داخل‌ آن‌ شود، تا غروب‌ شرعاً نجس‌ خواهد بود. 47 هر كه‌ در آن‌ خانه‌ بخوابد يا چيزي‌ بخورد، بايد لباس‌ خود را بشويد.
48 اما زماني‌ كه‌ كاهن‌ دوباره‌ براي‌ مشاهده‌ خانه‌ مي‌آيد، ببيند كه‌ رگه‌ها ديگر پخش‌ نشده‌اند، آنگاه‌ اعلام‌ كند كه‌ خانه‌ شرعاً طاهر است‌ و جذام‌ بر طرف‌ شده‌ است‌. 49 سپس‌ براي‌ طهارت‌ خانه‌، دستور دهد دو پرنده‌، چند تكه‌ چوب‌ سرو، نخ‌ قرمز و چند شاخه‌ زوفا بياورند. 50 يكي‌ از پرندگان‌ را روي‌ آب‌ روان‌ در يك‌ ظرف‌ سفالين‌ سر ببرد 51و52 و چوب‌ سرو و شاخه‌ زوفا و نخ‌ قرمز و پرنده‌ زنده‌ را در خون‌ پرنده‌اي‌ كه‌ سربريده‌ است‌ و همچنين‌ در آب‌ روان‌ فرو كند و هفت‌ بار بر خانه‌ بپاشد. به‌ اين‌ طريق‌ خانه‌ طاهر مي‌شود. 53 سپس‌ پرنده‌ زنده‌ را بيرون‌ شهر در صحرا رها كند. اين‌ است‌ روش‌ تطهير خانه‌.
54و55و56 اين‌ مقررات‌ مربوط‌ به‌ جذام‌ است‌ كه‌ ممكن‌ است‌ در لباس‌ يا در خانه‌، در آماس‌ روي‌ پوست‌ بدن‌ يا در جوش‌، و يا در لكه‌ براق‌ ديده‌ شود. 57 طبق‌ اين‌ مقررات‌ تشخيص‌ خواهيد داد كه‌ چه‌ وقت‌ چيزي‌ نجس‌ است‌ و چه‌ وقت‌ طاهر.

 


راهنما



باب‌هاي‌ 13 و 14 . آزمايش‌ برص‌

اين‌ قوانين‌ بخاطر جلوگيري‌ از گسترش‌ يكي‌ از ملعون‌ترين‌ و ترسناك‌ترين‌ بيماري‌ها وضع‌ شده‌ بود.

 

  • مطالعه 1453 مرتبه
  • آخرین تغییرات در %ب ظ, %08 %577 %1394 %12:%بهمن